• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

CNV enquête werkdruk schoonmakers vakantieparken

Nieuws 30 oktober 2012

CNV enquête werkdruk schoonmakers vakantieparken
Schoonmakers op vakantieparken moeten steeds meer doen in steeds minder tijd. “Op de wisseldagen is het keihard aanpoten. Ze kunnen hun werk vaak niet doen zoals ze graag zouden willen”, zeggen Jan Kampherbeek en Willem Kruithof van CNV Vakmensen. “Negen op de tien schoonmakers zegt dat ze te weinig tijd hebben om hun werk goed te doen.”
 
CNV Vakmensen heeft de afgelopen maanden een enquête gehouden onder schoonmakers op vakantieparken. Ruim de helft (52 procent) van de schoonmakers geeft aan “nooit voldoende tijd” te hebben om het werk af te krijgen. Nog eens 40 procent zegt “meestal niet voldoende tijd”.
 
Steeds meer
“Veel schoonmakers doen dit werk al jaren. Ze merken dat er steeds meer bij komt, bijvoorbeeld bedden opmaken, ramen zemen, magnetrons, vaatwasser, zonder dat ze daar extra tijd voor krijgen”, zegt Jan Kampherbeek. De schoonmakers staan volgens hem op de wisseldagen onder grote druk. “Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ze een bungalow aantreffen. Als mensen het netjes achterlaten, is het vaak wel te doen. Maar helaas is het ook weleens een smeerboel.”
 
Reacties van schoonmakers
“We krijgen met z’n tweeën 4,5 uur de tijd voor acht huisjes. Niet te doen. Soms heb je een huisje dat extreem smerig is. Dan loop je de hele dag achter. Als je het niet op tijd afkrijgt en je langer doorwerkt om het alsnog af te krijgen, wordt het niet uitbetaald.”
 
“Je werkt je uit de naad om binnen de tijd, wat op het oog schoon moet zijn, schoon te maken. Het is nooit goed genoeg.
 
“Het is echt niet te doen in de minuten die je krijgt. Je moet van alles laten liggen, omdat de tijd echt om is.”
 
Niet volgens de cao
Aanleiding voor het onderzoek was een werkbezoek dat CNV-bestuurder Willem Kruithof in juli bracht aan een vakantiepark van Landal. Volgens Kruithof krijgen de schoonmakers – in dienst van een schoonmaakbedrijf – slechts 48 minuten de tijd om een vakantiebungalow schoon te maken. “Dat is wel erg weinig tijd om je werk goed te kunnen doen”, vindt Kruithof. “We kwamen erachter dat de schoonmakers per bungalow worden betaald en niet, zoals in de cao is afgesproken, gewoon voor de uren die ze hebben gewerkt. Het komt erop neer dat de schoonmakers ook veel werkzaamheden in hun eigen tijd moeten doen: schoonmaakspullen pakken, van de ene naar de andere bungalow fietsen. Die tijd krijgen ze niet uitbetaald.”
 
Op de stoep
Uit de enquête blijkt dat het vaker voorkomt dat schoonmakers niet per uur, maar per bungalow worden betaald. “We wisten dat al wel, en we hebben er nu een beter beeld van”, zegt Kampherbeek. “De komende tijd gaan we aan de slag met de signalen die we hebben gekregen. Dat betekent dat we regelmatig bij een vakantiepark op de stoep zullen staan. Wij vinden het belangrijk dat de schoonmakers met plezier hun werk kunnen doen en goed werk kunnen afleveren. Dat is natuurlijk ook in het belang van de vakantieparken en alle gasten die graag hun vakantie in een schoon huisje willen beginnen.”
 
Verantwoordelijkheid nemen
Ook de vakantieparken moeten hun verantwoordelijkheid nemen, vinden de CNV-bestuurders. “De parken besteden hun schoonmaakwerk vaak uit aan schoonmaakbedrijven, maar kiezen daarbij vaak voor de laagste prijs. Wij roepen de parken op hun verantwoordelijkheid te pakken en de Code Verantwoord Marktgedrag te ondertekenen, die sinds ruim een jaar bestaat. Zo kunnen ze laten ze zien dat ze de schoonmakers en hun vak echt serieus nemen. De mensen moeten centraal blijven staan, niet de centen.”
 
CNV Vakmensen gaat de komende tijd vakantieparken actief benaderen of zij de schoonmaak-code willen ondertekenen.
 
www.cnvvakmensen.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren