• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Checklist schoonmaakbedrijven veelvuldig gebruikt

Nieuws 4 augustus 2020

Checklist schoonmaakbedrijven veelvuldig gebruikt

Sinds 2016 is de Checklist schoonmaakbedrijven beschikbaar voor opdrachtgevers. Belastingdienst en Inspectie SZW ontwikkelden deze checklist samen met RAS en de werkgeversorganisatie OSB en SieV om opdrachtgevers te helpen bij de beoordeling van het schoonmaakbedrijf. Uit data van de Inspectie SZW, opgevraagd door Clean Totaal, blijkt dat de checklist veelvuldig is gebruikt.

De checklist is ontwikkeld om opdrachtgevers te wijzen op hun verantwoordelijkheid. Immers zijn zij medeverantwoordelijk om een schoonmaakbedrijf in te huren dat zich houdt aan de wet- en regelgeving. Met de checklist vergroten opdrachtgevers, volgens de initiatiefnemers, de kans dat zij werken met een eerlijk schoonmaakbedrijf. De checklist bevat een tiental vragen en geeft na beantwoording direct inzicht in de verbeterpunten die door het schoonmaakbedrijf te behalen zijn. De checklist biedt inzicht in hoeverre de opdrachtgevers een betrouwbare schoonmaakpartner ingehuurd hebben. Per vraag staat een beschrijving waaraan het schoonmaakbedrijf, maar ook de opdrachtgever dient te voldoen.

Verantwoordelijkheid nemen

Inspectie SZW woordvoerder Paul Q van der Burg: “Opdrachtgevers op hun verantwoordelijkheid wijzen is één. Als we de kans willen vergroten dat ze daarna ook daadwerkelijk actie gaan ondernemen moeten we opdrachtgevers ook enigszins handelingsperspectief geven. Daarom is [toentertijd red.] het initiatief genomen om met verschillende partijen de checklist te ontwikkelen. Op die manier weten ze waarop ze kunnen en moeten letten bij werken met een schoonmaakbedrijf.”

Ruim 4.000 jaarlijkse bezoekers voor checklist schoonmaakbedrijven

Inspectie SZW deelde onlangs de cijfers met betrekking tot het gebruik van de checklist. Daaruit blijkt dat de checklist 17.272 keer is geraadpleegd sinds de startdatum. Daarvan zijn 15.212 unieke bezoekers. Overigens is niet bekend of dit allen opdrachtgevers zijn en of de checklist daadwerkelijk zo vaak is ingevuld. De Inspectie SZW registreert niet wie de website bezoekt en/of wie de checklist invult.

Onder de aandacht

Om opdrachtgevers te wijzen op het bestaan van de checklist worden online campagnes uitgevoegd, onder andere op Linkedin. Van der Burg: “Met deze campagnes richten we ons met name op sectoren waarin wij als Inspectie SZW  grote risico’s zien. Denk bijvoorbeeld aan de horeca/hotelschoonmaak. Daarnaast voeren wij gesprekken met opdrachtgevers en sociale partners waarin op de checklist wordt gewezen. Ook vakmedia en OSB hebben aandacht besteed aan de checklist of besteden daar nog steeds aandacht aan in hun berichtgeving.” Waarvan akte.

Van der Burg voegt toe: “Tot slot laten inspecteurs bij (potentiële) opdrachtgevers een flyer achter met meer informatie over de checklist.”

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren