• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

CBS schoonmaakmonitor eerste kwartaal 2013: Meer omzet

Nieuws 17 juni 2013

CBS 3e kwartaal 2015: stabiele groei schoonmaakbedrijven
Het CBS meldt dat de schoonmaakbedrijven in het eerste kwartaal van 2013 meer omzet behaald hebben dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bijna de helft van de ondernemers in de schoonmaakbranche meldt een verslechtering van het economisch klimaat in het eerste kwartaal van 2013. Voor het tweede kwartaal van 2013 zijn de verwachtingen van de ondernemers minder negatief. De ondernemers verwachten een toename van hun omzet.
 
Lichte omzetstijging

De omzet van de schoonmaakbedrijven nam in het eerste kwartaal toe met 1,8 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het vierde kwartaal op rij dat de omzet van de schoonmaakbedrijven is toegenomen. De totale zakelijke dienstverlening laat een omzetdaling zien van 0,6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor

 
Prijzen gestegen

In het eerste kwartaal van 2013 lagen de prijzen van de schoonmaakbedrijven 2,6 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De stijging is iets groter een kwartaal eerder.

 

Prijsontwikkeling schoonmaakbedrijven t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor
 
Slechter economisch klimaat en krimp personeelssterkte
Uit de conjunctuurenquête Nederland blijkt dat het aantal ondernemers in de schoonmaakbranche dat vindt dat het economisch klimaat is verslechterd, verder is toegenomen. Per saldo ervaarde maar liefst 42 procent van de ondernemers een verslechtering van het economisch klimaat in het eerste kwartaal van 2013.
De personeelssterkte nam per saldo bij 30 procent van de bedrijven in de schoonmaakbranche af. Dit saldo is sterk toegenomen vergeleken met voorgaande kwartalen.

Over de orderpositie in het eerste kwartaal van 2013 waren de ondernemers ook veel negatiever. Per saldo beoordeelde 31 procent van de ondernemers deze als (te) klein.

 

Oordeel en ontwikkelingen schoonmaakbedrijven, hoveniers e.d.

 
Verwachtingen iets minder negatief
De verwachtingen van ondernemers in de schoonmaakbranche laten voor het tweede kwartaal van 2013 een gemengd beeld zien. Het aantal ondernemers dat per saldo een verslechtering van het economisch klimaat verwacht, is sterk afgenomen. Over de werkgelegenheid zijn de ondernemers ook nog negatief gestemd. De personeelssterkte zal naar verwachting afnemen, maar de ondernemers zijn minder pessimistisch dan in de voorafgaande kwartalen.

De omzetverwachting voor het tweede kwartaal van 2013 is in de schoonmaakbranche na enkele kwartalen weer gematigd positief. Per saldo verwacht 7 procent van de ondernemers een toename van de omzet. Ook verwachten de ondernemers hun tarieven te verhogen in het tweede kwartaal.

 

Verwachtingen schoonmaakbedrijven, hoveniers e.d. 
 
Bron: CBS
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren