• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CBS over schoonmaakbranche eerste kwartaal 2011

Nieuws 8 juli 2011

CBS over schoonmaakbranche eerste kwartaal 2011

Het CBS meldt dat in het eerste kwartaal van 2011 de schoonmaakbranche meer heeft omgezet dan in dezelfde periode van vorig jaar. De omzet groeide sterker dan in de totale zakelijke dienstverlening. In de subbranche ‘interieurreiniging van gebouwen’ was de omzetontwikkeling minder dan gemiddeld.

 
De stemming onder de ondernemers in de schoonmaakbranche was in het eerste kwartaal van 2011 positief. Men is optimistisch over het economische klimaat en de verwachtingen voor het tweede kwartaal van 2011 zijn gunstig: hogere omzet, hogere tarieven en een stijging van de personeelssterkte in de schoonmaakbranche.
 
Meer omzet door hogere afzetprijzen
In het eerste kwartaal van 2011 hebben de schoonmakers 1,7 procent meer omzet behaald dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De hogere omzet kwam vooral voor rekening van de hogere afzetprijzen, want het omzetvolume bleef vrijwel gelijk. In de schoonmaakbranche was de groei van de omzet groter dan bij de zakelijke dienstverlening als geheel. Daar werd in dezelfde periode 0,7 procent meer omgezet. De omzetontwikkeling in de schoonmaakbranche is al elf kwartalen hoger dan in de zakelijke dienstverlening.
 
Omzetontwikkeling interieurreiniging blijft achter
De subbranche interieurreiniging van gebouwen behaalde in het eerste kwartaal slechts 0,4 procent meer omzet dan in het overeenkomstige kwartaal van 2010. Voor deze subbranche is de omzetontwikkeling al twee kwartalen ongunstiger dan voor de gehele schoonmaakbranche. De omzetontwikkeling bij de interieurreinigers was het gevolg van een prijsverhoging van 1,9 procent en een krimp van het omzetvolume met 1,5 procent in diezelfde periode.
 
Oordeel over economische klimaat verbeterd
Uit de Conjunctuurtest van april 2011 blijkt dat de ondernemers in de schoonmaakbranche over het tweede kwartaal optimistischer gestemd zijn over het economische klimaat dan het vorige kwartaal. Per saldo ervaart elf procent van de ondernemers het economische klimaat als gunstig tegen één procent een kwartaal eerder. Begin 2009 bereikte het oordeel van de ondernemers een dieptepunt, gevolgd door een periode van verbetering tot het tweede kwartaal van 2010, waarna de stemming tijdelijk terugviel. Sinds het vierde kwartaal van vorig jaar verbeterde het oordeel van de ondernemers echter weer.
 
Omzetstijging en hogere prijzen verwacht
De vooruitzichten voor het tweede kwartaal van 2011 zijn volgens de ondernemers gunstig. Zo meent de helft van de ondernemers een omzetstijging te kunnen realiseren. Per saldo verwacht ruim een kwart van de ondernemers in de schoonmaakbranche hogere prijzen in rekening te kunnen brengen aan de klanten. Ook over de werkgelegenheid in hun branche zijn de ondernemers gunstig gestemd. Per saldo denkt bijna één op de zes ondernemers dat het personeelsbestand zal groeien.
 
Lees hier het volledige CBS bericht.   
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren