• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CBS over schoonmaakbranche derde kwartaal 2010

Nieuws 14 december 2010

CBS 3e kwartaal 2015: stabiele groei schoonmaakbedrijven

Het CBS meldt dat de schoonmaakbranche in het derde kwartaal van 2010 meer heeft omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ook ontwikkelde de omzet zich sterker dan in het kwartaal ervoor. In het derde kwartaal had ook de subbranche interieurreiniging van gebouwen weer een toename van de omzet. Toch is de stemming onder de ondernemers wisselend. Enerzijds is men minder pessimistisch over het economische klimaat. Anderzijds zijn de verwachtingen voor het vierde kwartaal somber; lagere omzet, lagere prijzen en een afnemende werkgelegenheid in de branche.

 
Meer omzet
De omzet van de schoonmaakbranche is in het derde kwartaal van 2010 met 1,5 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder. De omzetgroei was grotendeels het gevolg van een hogere afzetprijs. Die steeg in het derde kwartaal met bijna 1 procent. De schoonmakers deden in het derde kwartaal over het algemeen goede zaken vergeleken met de andere zakelijke dienstverleners. Als geheel zette de zakelijke dienstverlening bijna 0,5 procent meer om dan in het derde kwartaal van 2009.
 
Hogere omzet interieurreiniging
Na drie kwartalen met omzetdalingen zette de subbranche interieurreiniging van gebouwen in het derde kwartaal 2 procent meer om dan een jaar eerder. De omzetgroei was voor de helft het gevolg van een hogere afzetprijs.
 
Minder negatief over economisch klimaat
Uit de conjunctuurtest van oktober 2010 is gebleken dat de ondernemers in de schoonmaakbranche aanzienlijk minder pessimistisch gestemd waren over het economische klimaat dan in het kwartaal ervoor. Per saldo beoordeelden drie procent van de ondernemers het economische klimaat nog als ongunstig.
 
Omzetdaling, lagere prijzen en minder personeel
De vooruitzichten voor het vierde kwartaal van 2010 zijn volgens de ondernemers somber. De omzet zal dalen, zo is hun verwachting. Daarnaast voorzien de ondernemers lagere omzetprijzen en een krimp van de werkgelegenheid. De ondernemers in de schoonmaakbranche zijn negatiever in hun verwachtingen over het vierde kwartaal dan de totale zakelijke dienstverlening.
 
Meer informatie:
https://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/financiele-zakelijke-diensten/publicaties/monitor-zakelijke-diensten/schoonmaakbranche/archief/2010/2010-k3-s.htm
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren