• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

CBS monitor schoonmaakbranche eerste kwartaal 2009

Nieuws 17 juni 2009

CBS monitor schoonmaakbranche eerste kwartaal 2009
Het CBS meldt dat in het eerste kwartaal van 2009 de schoonmaakbranche meer heeft omgezet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzetgroei was weliswaar lager dan in het voorgaande kwartaal, maar hoger dan de ontwikkeling van de zakelijke dienstverlening als geheel.  Toch is de stemming onder de ondernemers nog steeds slecht in het eerste kwartaal, voor het tweede kwartaal is er iets meer optimisme.
 
Omzetgroei lager dan in voorgaand kwartaal
In het eerste kwartaal van 2009 heeft de schoonmaakbranche 4,5 procent meer omgezet. De omzetgroei kwam bijna volledig voor rekening van gestegen prijzen. Het omzetvolume groeide met bijna 1 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Bedrijven die gebouwen reinigen behaalden bijna 7 procent meer omzet en een circa 3 procent hoger omzetvolume. Met dit resultaat presteerden deze bedrijven bovengemiddeld in de schoonmaakbranche. Voor het derde opeenvolgende kwartaal was de omzetgroei in de schoonmaakbranche hoger dan de gemiddelde omzetgroei van de zakelijke dienstverlening als geheel. De zakelijke dienstverleners zetten ruim 1,5 procent meer om dan in het eerste kwartaal van 2008.

  

Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor
  
Enige branche met meer ontstane vacatures
Binnen de zakelijke dienstverlening zijn in het eerste kwartaal alleen in de schoonmaakbranche meer vacatures ontstaan. Er ontstonden 7 duizend vacatures, duizend meer dan een jaar eerder. Het aantal vervulde vacatures kwam uit op een vergelijkbaar niveau. In 2009 werd het eerste kwartaal uiteindelijk afgesloten met 2 500 openstaande vacatures, ruim 500 minder dan bij de afsluiting in 2008.

 

Aantal ontstane en vervulde vacatures

  
Oordeel onveranderd negatief
Uit de conjunctuurtest van april 2009 blijkt dat de stemming onder de ondernemers nog steeds slecht is. De ondernemers zagen gedurende het eerste kwartaal hun omzet dalen ten opzichte van het vierde kwartaal vorig jaar. Het oordeel over het huidige economische klimaat is onveranderd slecht.
 
Oordeel over economisch klimaat

 

Stijging van de prijzen verwacht
Voor het tweede kwartaal zijn de ondernemers iets minder pessimistisch in hun verwachtingen. De verwachting van de omzet is in evenwicht, circa een kwart verwacht een stijging en circa een kwart verwacht een daling. Een stijging van de afzetprijzen wordt per saldo door 16 procent van de ondernemers in het tweede kwartaal verwacht. Per saldo voorziet 13 procent van de ondernemers een afname van de personeelssterkte. Van de ondernemers ervaart 42 procent onvoldoende vraag naar diensten als een belemmering voor hun zakelijke activiteiten.
   

Verwachting voor het tweede kwartaal 2009

 

www.cbs.nl

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren