• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CBS monitor schoonmaakbranche derde kwartaal 2013

Nieuws 10 december 2013

CBS 3e kwartaal 2015: stabiele groei schoonmaakbedrijven

Het CBS meldt dat de schoonmaakbedrijven in het derde kwartaal van 2013 minder omzet hebben behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit is de eerste omzetdaling na vijf kwartalen van groei.

 

In vergelijking met het derde kwartaal van 2012 gingen er meer bedrijven failliet en was er veel minder vraag naar personeel in de schoonmaakbranche. Uit de conjunctuurenquête blijkt echter dat ondernemers in de schoonmaakbranche minder negatief oordeelden over het economisch klimaat en hun orderpositie dan in het tweede kwartaal van 2013. De vooruitzichten voor het vierde kwartaal zijn voornamelijk negatief.

 

Eerste omzetdaling sinds begin 2012

De omzet bij de schoonmaakbedrijven nam met 0,5 procent licht af ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is de eerste daling na vijf kwartalen van omzetstijging. Het ging in de schoonmaakbranche iets slechter dan in de zakelijke dienstverlening als geheel. De omzet van de zakelijke dienstverleners daalde licht met 0,3 procent.

Omzetontwikkeling ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

 

Geen prijsveranderingen in het derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2013 stegen de prijzen van de schoonmaakdiensten met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder. De prijsstijging is de afgelopen twee en een half jaar redelijk constant. In de schoonmaakbranche hangt een stijging van de tarieven grotendeels samen met loonsverhogingen ten gevolge van de cao.

Prijsontwikkeling schoonmaakbedrijven ten opzichte van periode het jaar ervoor.

 

Lichte stijging faillissementen

Na een lichte daling in het tweede kwartaal, nam het aantal faillissementen in het derde kwartaal weer toe. In totaal gingen er 32 bedrijven in de branche van de schoonmaakbedrijven, hoveniers e.d. over de kop. Dit is een iets groter aantal in dezelfde periode vorig jaar.

 

Nog steeds minder vraag naar personeel

In het derde kwartaal van 2013 was er fors minder vraag naar personeel dan in dezelfde periode van 2012. Vergeleken met het derde kwartaal van 2012 stonden er 1700 vacatures open. Dit is 20 procent minder dan vorig jaar. De arbeidsmarkt is wel iets dynamischer. Er kwamen 1000 meer nieuwe vacatures bij en er werden er 1000 meer vervuld dan in dezelfde periode van vorig jaar.

 

Ondernemers oordeelden minder somber

Uit de conjunctuurenquête van het CBS blijkt dat minder ondernemers in de schoonmaakbranche vinden dat het economisch klimaat is verslechterd in het derde kwartaal van 2013. Per saldo ervaarde nog 10 procent van de ondernemers een verslechtering van het economisch klimaat. Een kwartaal eerder was dit nog ruim 30 procent. Bij 14 procent van de ondernemers nam de personeelssterkte af. Dat is iets meer dan in het derde kwartaal. Over de orderpositie zijn ondernemers in de schoonmaakbranche iets minder pessimistisch dan in voorgaande kwartalen. Per saldo ervaarde 18 procent dat de orderpositie (te) klein was in het derde kwartaal.

 

Vooruitzichten voor het vierde kwartaal nog somber

Voor het vierde kwartaal van 2013 zijn de verwachtingen van de ondernemers nog voornamelijk negatief. Per saldo verwacht 12 procent een verslechtering van het economisch klimaat. De ondernemers zijn pessimistischer gestemd over de werkgelegenheid dan voorgaande kwartalen. Per saldo 26 procent van de ondernemers verwacht dat de personeelssterkte zal afnemen. De vooruitzichten van de ondernemers in de schoonmaakbranche over de omzet zijn aanzienlijk minder negatief. De omzet zal niet of nauwelijks veranderen. Per saldo verwacht 10 procent van de ondernemers hogere prijzen in rekening  te brengen in het vierde kwartaal.

 

Bron: CBS

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren