• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CBS cijfers schoonmaakbranche eerste kwartaal 2012

Nieuws 6 juni 2012

CBS 3e kwartaal 2015: stabiele groei schoonmaakbedrijven
CBS meldt dat de omzet van de schoonmaakbedrijven een lichte daling kende in het eerste kwartaal van 2012 ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Uit de conjunctuurenquête van april 2012 blijkt dat de stemming onder de ondernemers in de schoonmaakbranche wisselend was. Het aantal ondernemers dat in het eerste kwartaal van 2012 een verslechtering van het economisch klimaat meldde, is veruit in de meerderheid. Over de verwachtingen van het economisch klimaat voor het komende kwartaal zijn de ondernemers iets minder negatief. Per saldo verwacht de meerderheid van de ondernemers geen toe- of afname van de omzet, stijgende tarieven en een krimp in het personeelsbestand.
 
Omzetontwikkeling wederom negatief
De omzet van de schoonmaakbedrijven is in het eerste kwartaal van 2012 met 1,7 procent afgenomen. Ook in de voorgaande twee kwartalen daalde de omzet ten opzichte van dezelfde periode in 2010 licht. Binnen de zakelijke dienstverlening presteren de schoonmaakbedrijven al vijf opeenvolgende kwartalen onder het gemiddelde niveau van de totale zakelijke dienstverlening. De zakelijke dienstverlening zette in het eerste kwartaal van 2012 0,3 procent minder om.
 
Omzetontwikkeling t.o.v. dezelfde periode het jaar ervoor:
 
 
Economisch klimaat verslechterd
Uit de conjunctuurenquête van april 2012 blijkt dat bijna één op de drie ondernemingen werkzaam in de branche van de Schoonmaakbedrijven, hoveniers e.d. van mening was dat het economisch klimaat in het eerste kwartaal van 2012 was verslechterd. Voor het tweede kwartaal zijn de ondernemers minder pessimistisch maar toch verwacht nog bijna één op de vijf een verdere verslechtering van het economisch klimaat.
 
Oordeel economisch klimaat Schoonmaakbedrijven, hoveniers e.d.:
 
 
Nagenoeg gelijke omzet verwacht
Voor het tweede kwartaal van 2012 zijn de vooruitzichten met betrekking tot de omzet nagenoeg neutraal. Het aantal bedrijven dat verwacht dat de omzet zal stijgen, is bijna even groot als de groep die een omzetdaling verwacht. Over de tarieven die aan afnemers in rekening zullen worden gebracht, is per saldo 8 procent van de ondernemers van mening dat deze zullen stijgen. Een kwartaal eerder was dit percentage nog bijna 40. Ook over de werkgelegenheid zijn de ondernemers nog altijd pessimistisch gestemd maar minder pessimistisch dan in de voorgaande twee kwartalen. Per saldo denkt 11 procent van hen dat het personeelsbestand zal krimpen tegen respectievelijk 17 en 26 procent in de voorgaande twee kwartalen.
 

Verwachting voor het tweede kwartaal 2012:

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren