• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CAO-onderhandelingen uitzendbureaus vastgelopen

Nieuws 1 oktober 2013

CAO-onderhandelingen uitzendbureaus vastgelopen
De onderhandelingen over een nieuwe CAO voor de vaste werknemers van uitzendbureaus zijn stuk gelopen. Vakbonden FNV Bondgenoten, CNV Dienstenbond en De Unie weigeren in te stemmen met de, in hun ogen, exorbitante eisen van de ABU-werkgevers. Het prestatieafhankelijk maken van de CAO-loonsverhoging is absoluut onbespreekbaar voor de bonden omdat hierdoor geen sprake is van koopkrachtbehoud.
 
Onder de noemer ‘ontstapelen’ willen de werkgevers de tredeverhogingen binnen loonschalen op één hoop gooien met de CAO-loonsverhoging en toekenning van de verhogingen prestatieafhankelijk maken. Dit betekent dat werknemers niet meer zeker zijn van de jaarlijkse tredeverhoging, maar ook niet van de schandalig lage collectieve loonsverhoging van 0,6 procent die werkgevers bieden. Concreet is dat iets meer dan een kwart procent per jaar. Als werknemer kom je echter pas voor deze verhogingen in aanmerking als je goed presteert.
 
Koopkrachtbehoud en investeren

Mariëtte van der Neut, bestuurder FNV Bondgenoten: “Het is een principekwestie voor ons: de prijscompensatie hoort niet afhankelijk te zijn van individuele prestaties. Eigenlijk zijn de werknemers gezien het huidige werkgeversvoorstel beter af zonder cao. Want dan zijn ze in ieder geval verzekerd van de jaarlijkse salaristrede. Werknemers hebben recht op veel meer zekerheid over werk en inkomen dan de werkgevers nu bieden.”

 

Ook door De Unie wordt afwijzend gereageerd. “Het op peil houden van de koopkracht is voor onze leden essentieel”, aldus Alex van der Molen belangenbehartiger. “De ABU-werkgevers nemen de medewerkers niet serieus en maken misbruik van de huidige economische situatie met de voorgestelde verslechteringen.”

 

Marten Jukema van CNV Dienstenbond: “Voor ABU-werkgevers en hun boekhouders is het personeel kennelijk een te grote kostenpost geworden. Ik vrees echter dat ze zijn vergeten wie de inkomsten binnenbrengt. Het zou verstandig zijn als ze juist zouden investeren want goede mensen halen bedrijven uit de crisis.”

 
Andere verslechteringen
Andere verslechteringen die de werkgevers willen doorvoeren zijn het inleveren van ADV-dagen, ouderendagen en een verruiming van het dagvenster. Dit laatste betekent dat werknemers ook na zessen moeten werken maar dat deze uren niet worden gecompenseerd met een toeslag. De vakbonden gaan de ondernemingsraden en hun leden bij elkaar halen om met hen over de ontstane situatie te praten.
 
De ABU-CAO voor vaste krachten geldt voor circa 20.000 mensen die werkzaam zijn op de vestigingen en hoofdkantoren van de uitzendbureaus.
 
Bron: FNV Bondgenoten
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren