Tijdens The Cleaning Show in Londen half maart leverde CleanJack 115 terminals aan NuServe. Het schoonmaakbedrijf gaat van zo’n 500 schoonmakers op 115 locaties tijd en aanwezigheid monitoren.
“Tijd- en aanwezigheidsregistratie is voor ons niet nieuw”, vertelt Simon Duke, managing director van NuServe. “Maar de manier van registreren via CleanJack wel. Tot voor kort lieten wij schoonmaakmedewerkers via een telefoonnummer van de klant inbellen. Dat leverde problemen op omdat we afhankelijk waren van de techniek bij de klant. En het werd nog wel eens vergeten. We hebben een aantal opties onderzocht en CleanJack was het meest modern en je krijgt de beschikking over betrouwbare informatie in real time.”
Pilot gaf de doorslag
Een pilot in december 2016 gaf de doorslag. Duke: “De werking met een terminal en RFID-chip waarmee de schoonmaker inklokt, bleek eenvoudig. Beide bleken bovendien te werken als reminder voor schoonmakers om het systeem te gebruiken.”
CleanJack biedt integratie met Templa. “Templa is ons contractmanagementsysteem en in combinatie met CleanJack controleren we nu automatisch of gewerkte uren aansluiten bij gemaakte afspraken. Worden er structureel meer of minder uren op een locatie gemaakt, dan ga ik met de klant in gesprek over het contract.”
Inzicht
“Soms heeft een klant het gevoel dat ’s avonds niet het afgesproken aantal schoonmaakmedewerkers heeft gewerkt. Met CleanJack hebben wij realtime inzicht. Zij hoeven minder op hun hoede te zijn. Bovendien draagt het bij aan een beter imago van de branche in het geheel”, aldus Duke. In de toekomst wil Duke ook zijn managers monitoren en meten hoe vaak locaties worden bezocht.
Communiceren met schoonmaker
De manager kan via de terminal aan een medewerker vragen extra aandacht te besteden aan de keuken. Of hij kan op verzoek van de klant vragen de boardroom goed te reinigen vanwege een belangrijke vergadering. De medewerker bevestigt dit verzoek, dat via de software ook direct wordt vastgelegd. “Ook gebruiken we het voor een complimentje. Of om vast leggen wanneer iemand jarig is. Daar kunnen we dan aandacht aan besteden.”
Ten slotte verbetert CleanJack de veiligheid. Klokken medewerkers op een sleutelpand niet in- of uit, dan krijgt de manager een signaal. Het is dan aan hem om te checken of er iets aan de hand is.