Facilitair managers verkiezen de betrouwbaarheid van een schoonmaakbedrijf boven de kwaliteit van de geleverde producten en diensten. Dat blijkt uit de Imago Blauwdruk Facilitaire markt van Blauw Research. Uit hetzelfde onderzoek blijkt tevens dat Asito de meest bekende en meest overwogen aanbieder in de schoonmaakbranche is.
Blauw Research deed onderzoek naar de (mentale) positie van dienstverleners in de schoonmaak, beveiliging en catering onder facilitaire managers werkzaam in bedrijven met meer dan vijftig werknemers, waar minimaal één van deze diensten wordt uitbesteed. Daaruit blijkt dat Asito, net als twee jaar geleden, de meest bekende aanbieder is binnen de schoonmaakbranche. Het schoonmaakbedrijf wordt omschreven als betrouwbaar, flexibel en heeft vakdeskundig personeel in dienst.
Kwaliteit ondergeschikt
De meest opvallende uitkomst van dit onderzoek is het belangrijkste keuzemotief. Waar dit twee jaar geleden nog de kwaliteit van de geleverde producten en diensten was, is dat nu een betrouwbare organisatie. Tijdens het vorige onderzoek, twee jaar geleden, stond een betrouwbare organisatie nog op plaats vier. Ook blijkt dat facilitair managers meer en meer waarde hechten aan de inzet van vakdeskundig personeel. Ook opvallend: maatschappelijk verantwoord ondernemen staat helemaal onderaan de lijst, met net daarboven zorgen voor een positieve sociale impact, innovatief zijn en profilering als duurzame organisatie.
Dagschoonmaak komt kwaliteit ten goede
Iets meer dan de helft van de facilitair managers vindt dat dagschoonmaak de kwaliteit van de schoonmaak ten goede komt. Ook geeft bijna de helft (46 procent) aan dat er in de toekomst (nog) meer bezuinigd kan worden op de schoonmaak doordat werknemers steeds meer thuis gaan werken.
IFM nog onbekend
Aanbieders van meerder facilitaire diensten zijn nog niet echt ingeburgerd bij de facilitair managers, zo stelt Blauw Research. Meer dan de helft van de beslissers (59 procent) kan niet zomaar een IFM-leverancier bij naam noemen. Ten opzichte van het vorige onderzoek is de bekendheid overigens wel toegenomen. Er is nog een lange weg te gaan. Binnen IFM gaat het facilitair managers voornamelijk om de toegevoegde waarde voor de medewerker, niet op de laagste prijs.
Asito meest bekende schoonmaakbedrijf
Met dertig procent spontane naamsbekendheid blijft Asito het meest bekende schoonmaakbedrijf onder de doelgroep. Dit betekent dat facilitair professionals zonder hulp de naam van Asito noemen als hen gevraagd wordt naar schoonmaakbedrijven. Dit percentage is met drie procent gestegen ten opzichte van het onderzoek van twee jaar geleden. De geholpen naamsbekendheid, het antwoord op de vraag ‘kent u Asito’, is 86 procent. Ook daar scoort Asito als beste.
Kansen liggen voor Asito in de segmentatie die de organisatie doorvoert. Facilitair managers geven aan meer maatwerk en focus te verwachten van hun aanbieder. Asito heeft afgelopen jaar haar activiteiten in de zorg al gesegmenteerd in een divisie Cure en een divisie Care. Komende tijd zullen meerdere segmenten worden gelanceerd waarmee aan de vraag van de markt wordt voldaan.