Net als in 2009 toen de klimaattop in Kopenhagen niet het gewenste resultaat opleverde, grijpt schoonmaakorganisatie Asito de tegenvallende resultaten van Rio+20 aan om het bedrijfsleven op te roepen het voortouw te blijven nemen en om zelf de organisatie verder te verduurzamen.
Ron Steenkuijl, directielid van Asito: ‘Rio+20 heeft laten zien dat echte verandering uit de maatschappij moet komen. Wij willen graag het initiatief nemen om het Nederlandse bedrijfsleven op te roepen om duurzaamheid verder door te voeren in de bedrijfsvoering. Asito heeft de laatste jaren grote slagen gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben we in de afgelopen twee jaar onze CO2 uitstoot met meer dan 25% gereduceerd. De afgelopen maanden hebben we alle bedrijfsprocessen opnieuw doorgelicht en manieren gevonden om deze nog duurzamer uit te voeren. Concreet betekent dit onder andere dat het complete proces rondom werkopdrachten tussen klant en Asito aangepast gaat worden. Ook gaat ons logistieke proces volledig op de schop. We hebben berekend dat dit ons duizenden vervoersbewegingen per jaar gaat schelen en duizenden kilo’s papier. Hiermee willen we laten zien dat duurzaamheid niet per se geld kost, maar ook vaak als valide businesscase ingezet kan worden.’
Sociale duurzaamheid
Asito heeft als doelstelling het klimaat niet negatief te beïnvloeden. Maar het blijft een mensenbedrijf, met 10.000 medewerkers van ruim 90 nationaliteiten. Ook op andere vlakken is onze groep medewerkers bijzonder divers. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een WSW achtergrond, Wajongers, mensen die langdurig werkloos zijn geweest. Asito is trots op deze diversiteit. We zijn ervan overtuigd dat diversiteit de sleutel tot ons succes is. Daarom willen we deze visie delen met andere bedrijven in Nederland en hen oproepen hun stem te laten horen. Op 10 oktober a.s. zal het Nationaal Integratiediner, georganiseerd door Asito en &Samhoud, het startschot zijn, waarbij we hopen dat aan 5.000 tafels door heel Nederland diverse groepen mensen samen dineren en zo elkaar beter te leren kennen en begrijpen. De gedachte achter dit initiatief is een manifest (www.nationaalintegratiediner.nl), dat inmiddels ondertekend is door o.a. Ernst & Young, Nationale Nederlanden, Schiphol Group, KPMG en Connexxion.
Oproep
Ron Steenkuijl: ‘De resultaten van Rio+20 laten eens te meer zien dat echte verandering uit de maatschappij moet komen. Wij roepen ondernemend Nederland op om de handschoen op te pakken en gezamenlijk het verschil te gaan maken. Ieder op de manier die bij zijn organisatie past. Op het gebied van milieu hebben we daarvoor het project 1.000.000 druppels geïnitieerd (www.eenmiljoendruppels.nl). Het Nationaal Integratiediner (www.nationaalintegratiediner.nl) richt zich op mensen. We roepen alle bedrijven in Nederland op zich kosteloos aan te melden voor één of beide projecten zodat we gezamenlijk als Nederlands bedrijfsleven het verschil kunnen gaan maken en zo zorgdragen voor onze eigen duurzame toekomst. Beide projecten zijn nadrukkelijk geen ‘Asito-projecten’, maar open, niet-commerciële projecten waar alle organisaties aan deel kunnen nemen. Daarom zijn beide projecten ook onafhankelijk gebrand.’