• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Aantal vakbondsleden blijft afnemen, wel meer vrouwen

Nieuws 26 oktober 2017

Aantal vakbondsleden blijft afnemen, wel meer vrouwen FNV Schoonmaakparlement

Het aantal mensen dat is aangesloten bij een vakbond blijft teruglopen. De daling gaat de laatste jaren wel minder snel. Onder de vrouwen neemt het aantal vakbondsleden toe. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op grond van nieuwe cijfers.
Foto: Schoonmaakparlement
Eind maart 2017 waren 1,7 miljoen mensen aangesloten bij een vakbond, 15 duizend minder dan in 2016. Het ledental daalt al enige tijd, de laatste toename was in 2011. De laatste jaren gaat de afname wel minder snel. In 2016 nam het ledental af met 17 duizend, in 2015 was dat nog 28 duizend.
Ondanks deze afname stijgt het aantal vakbondsleden onder vrouwen. Die ontwikkeling is al vier jaar gaande. Eind maart waren er ruim 650 duizend vrouwelijke vakbondsleden, 8 duizend meer dan vorig jaar. Het aantal mannelijke leden nam af met bijna 23 duizend tot bijna 1,1 miljoen.
Stijging bij vrouwen van 45-plus
In 2017 nam het aantal vakbondsleden in bijna alle leeftijdsgroepen af. De grootste afname (9 duizend), deed zich voor bij de 25- tot 45-jarigen. Alleen bij de 65-plussers bleef het aantal leden gelijk. De stijging onder de vrouwelijke leden vindt plaats bij de groep van 45 jaar en ouder. Dit is ook de enige leeftijdsgroep waar het aantal vrouwen in de beroepsbevolking toeneemt.
CNV herkent de trend

Jan Kampherbeek: Alleen loonsverhoging lost (te) weinig op
Jan Kampherbeek, CNV Vakmensen

Vakbondsbestuurder bij CNV Jan Kampherbeek herkent zich in de resultaten van het CBS: “Je ziet in een aantal sectoren het ledenaantal afnemen. Dat is bij ons herkenbaar. In de schoonmaak, waar zoals bekend veel vrouwen werken, groeien we nog langzaam qua aantal leden.”
Vakbonden worden als belangrijk gezien door medewerkers
Een meerderheid van alle werknemers (60 procent) vindt het bestaan van vakbonden belangrijk of heel belangrijk. Hoeveel waarde ze hieraan hechten, verschilt niet alleen naar geslacht, leeftijd en opleiding, maar ook naar beroepsniveau en beroepsgroep. Daarbij geldt: hoe hoger het beroepsniveau, hoe minder belangrijk de vakbonden worden gevonden.
Uit onderzoek over 2015 en 2016 blijkt dat bijna een kwart van de schoonmakers vakbonden niet belangrijk vinden. Bijna een kwart van de schoonmakers vindt het bestaan van vakbonden heel belangrijk en ruim de helft van de ondervraagde schoonmakers vindt het bestaan van vakbonden belangrijk.
Opvallend is dat driekwart van de algemeen directeuren het bestaan van vakbonden niet belangrijk vindt.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren