• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Aanbesteding ROC Midden Nederland niet wat het lijkt

Nieuws 18 oktober 2011

Aanbesteding ROC Midden Nederland niet wat het lijkt
In de Clean Totaalgroep op LinkedIn kwam de aanbesteding ROC Midden Nederland ter sprake en werd deze in eerste instantie genoemd als voorbeeld van goed aanbesteden in de geest van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Immers, gunning: prijs 20%, kwaliteit 80%. Good practise? Mathieu Lanting van Alpha adviesbureau uit Zuidlaren vroeg zich in een reactie af of men het bestek wel goed gelezen had en waarschuwde voor prachtige verhalen. Lees in deze context ook: Aangeboden: wurgcontract met hete adem clausule.  Een en ander was voor aanbestedingsspecialist John Tabbers voldoende reden voor een kritische analyse van deze aanbesteding.     
 

 

 

“Hoe je goede sier kunt maken met Kwaliteit …”

 
Deze aanbesteding is begeleidt door InTexSo Adviesbureau bv te Leusden. Een snelle blik op het bestek geeft aan dat op minimale onderdelen InTexSo haar ‘schoonmaakaanbestedingsmodel’ heeft aangepast wellicht na bestudering van mijn bovengenoemd artikel.
 
Echter, wat schuil gaat onder is naar mijn visie nog steeds vrijwel volledig prijsgerelateerd: bij gunning op Laagste Prijs kun je punten scoren door zo laag mogelijk in te schrijven; bij de huidige gunning op EMVI en een weging van 20% op prijs en 80% op zgn. kwaliteit, kun je punten scoren door op voorhand een maximale boete te accepteren indien de ‘overeengekomen’ kwaliteit niet geleverd wordt.
 
Naar mijn mening is het enige verschil dat bij inschrijving op basis van Laagste Prijs er in ieder geval een vaste lage prijs overeengekomen wordt terwijl bij déze vorm van inschrijving op basis van EMVI, er eerder een impliciete verwáchte lage prijs overeengekomen wordt waarbij de door aanbesteder verwachte te betalen prijs af zal wijken van de door inschrijver verwachte per saldo te ontvangen prijs. Kortom, in termen van de Codecommissie kan voor deze 80/20 EMVI-variant de vlag uitgaan. Kijk je naar de details van het scoremodel, dan wordt je snel ontnuchterd.
 
Er is echter één troost: volgens de puntenscoregrafiek op pagina 20 kun je voor het prijs-deel de maximale score van 100 punten behalen wanneer je de werkzaamheden gratis uitvoert. Wie hiervoor kiest heeft als voordeel dat de te verwachten boetes berekend worden als een hoog percentage over Nul. Ergo, nul blijft nul en je wordt er dus niet slechter van door er een puinhoop van te maken.
 
Tot slot een aardig contract-element op pag. 11:
“Momenteel is het schoonmaakbestek handelingsgericht beschreven. Het doel is dat de opdrachtnemer tijdens de nieuwe Schoonmaakovereenkomst door meer eigen verantwoording efficiency gaat bereiken in de benodigde tijdsinzet en daarmee de schoonmaakkosten. Het monitoren van het aantal benodigde uren door de opdrachtnemer is dus belangrijk om tot een goed beeld te komen van de bereikte efficiency. Het doel is derhalve om met een gelijkblijvend kwaliteitsniveau te komen tot een verminderde uurinzet door opdrachtnemer. Indien dit wordt bereikt dan zal dit worden geformaliseerd middels aanscherping van productienormen.”

 

Kortom, in Schoonmaakland -en zeker bij deze intermediair- is het harmoniemodel nog lang niet in zicht!

 

Volg deze discussie in de Clean Totaalgroep op LinkedIn.

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren