• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

2010 resultaat Facilicom boven verwachting

Nieuws 12 mei 2011

2010 resultaat Facilicom boven verwachting
Facilicom Services Group uit Schiedam heeft in 2010 zijn positie op de krimpende facilitaire dienstenmarkten verder verbeterd. Vooral dankzij operationele efficiency en de inzet op multiservices (het gecombineerde aanbod van beveiliging, schoonmaak, bouw en catering), kwamen zowel de omzet (1.052 mln. euro; + 3 %) als winst (33,9 mln. euro; + 2 %) licht hoger uit.
 
Het concern plukt nu, aldus de directie, de vruchten van de strategische keuzes die het in het verleden maakte op het gebied van diversificatie. Het familiebedrijf dat in zowel de beveiligings-, schoonmaak- en cateringmarkt sterke marktposities heeft, staat als gevolg daarvan op meerdere pijlers. Juist om die reden bleek het in 2010 aanzienlijk stabieler en robuuster dan andere ‘single service’ ondernemingen in diverse facilitaire deelmarkten. Verder was Facilicom dankzij de conservatieve financiële structuur (solvabiliteit: 44%) en een sterke liquiditeitspositie (> 110 mln. euro) in staat fors te investeren in nieuwe markten zoals de zorg en aanvullende overnames te plegen, waaronder CSU Security in Nederland (beveiliging) en One Group in België (o.a. schoonmaak en gebouwonderhoud).
 
Kerncijfers ( x 1000 euro’s)                                            Omzet 2010       Omzet 2009       Verschil (%)
Schoonmaakonderhoud/ Horecadiensten (o.m. Gom)          375.454                393.025                -4,5       
Bouwkundig- en technisch onderhoud (Breijer)                  150.307                157.371                -4,5       
Bewakings- en beveiligingsdiensten (Trigion)                      352.127                331.947                +6,0      
Cateringbeheer (Prorest)                                                   40.011                43.381                 -7,6       
Maincontracting/ advies (Facilicom Facility Solutions)        106.388                72.953                +45,6    
Personeelsdiensten (Axxicom)                                             27.819               23.222                 +19,8
                 
Totaal                                                                           1.052.106            1.021.899                 +3,0      
 
Overige                                              
Nettowinst                                                                       33.9                    33.3                  +1,8 %
Solvabiliteit                                                                       44%                      45%                   -1 %
 
Van de omzet wordt 80% in Nederland gerealiseerd en de resterende 20% in België, Frankrijk en Engeland.
 
De markt van facilitaire dienstverlening werd in 2010 opnieuw geconfronteerd met een duidelijke krimp, en aanhoudende concurrentie in de vorm van prijsdruk. Trigion Beveiliging wist omzet en rendement met 6% te laten groeien, mede dankzij de integratie van CSU Security Services. Axxicom had een goed jaar met thuishulpdiensten waarmee zij inmiddels landelijk actief is en een uitbreiding van de diensten op Schiphol. Facilicom Services Solutions maakt een sterke groei door met multiservices contracten en haalde voor het eerst een omzet boven de 100 miljoen euro. Gom Schoonhouden en Prorest Catering ondervonden hinder van marktverschraling en aanhoudende prijsdruk; de omzetten daalden circa 5%. Beide bedrijven wisten de winstmarge echter te handhaven. Breijer Bouw en Installatie zag de winst weliswaar halveren maar wist zich in een moeilijke bouwmarkt goed staande te houden, onder meer door de focus op renovatie en contractonderhoud en dankzij gespecialiseerde bedrijven (zoals Brand- en Beveiligingstechniek) die sterk presteerden.
 
In België, waar Facilicom net als in Nederland op alle facilitaire markten actief is, verbeterden alle bedrijven hun resultaten. In Frankrijk daalde de omzet, maar steeg de winst. Facilicom heeft in Engeland moeite om een goede marktpositie te bereiken, maar de financiële resultaten verbeterden wel.
 
President-directeur Hans Gennissen zegt in een toelichting op de cijfers: “Wat betreft operationele kwaliteit, financiële positie en bedrijfscultuur staat Facilicom als een huis. Met een stevige positie in integrale facilitaire dienstverlening hebben we ook nog eens, waar nodig, meerdere pijlen op onze boog. We kunnen eventuele tegenvallers in de ene deelmarkt opvangen in andere. Onze consistente prestaties in een krimpende markt reflecteren overduidelijk de weerbaarheid van ons bedrijf, en dat stemt mij zeer tevreden.”
 
Facilicom ziet integrale facilitaire dienstverlening als een groeisegment. “We hebben inmiddels met de oplevering van het nieuwe belastingkantoor in Doetinchem voldoende bewijs in handen dat we DBFMO (design, build, finance, maintain, operate) in optima forma in praktijk kunnen brengen. We verwachten absoluut dat deze vorm van contracteren (PPS – publiek private samenwerking) zal groeien”, zo stelt Gennissen.
 
Aanhoudende krimp
In 2011 koerst Facilicom opnieuw op een lichte groei in omzet en winst, door vergroting van het marktaandeel, onder meer in het segment van integrale contracten, waar het concern een goede uitgangspositie heeft (Facility Solutions) en de zorgsector in Nederland (bijvoorbeeld door het aangaan van nieuwe samenwerkingsvormen).
 
In algemene zin verwacht Gennissen dat de markt in West Europa blijft krimpen en de overheid doorgaat met bezuinigen: “De focus bij opdrachtgevers zal onverminderd liggen op kostenbeheersing en het terugdringen van vierkante meters kantoor. Gezien de marktstructuur met een beperkt aantal grote spelers die de markten domineren, voorzie ik echter geen saneringen en dat betekent dat de prijsconcurrentie voorlopig aanhoudt.” Ook zal er, volgens Facilicom, de komende jaren meer maatschappelijke aandacht zijn voor de gevolgen van contractswisselingen voor medewerkers en zullen nieuwe initiatieven ontstaan voor convenanten tussen opdrachtgevers, werknemersbonden en opdrachtnemers. “Dat zijn altijd moeizame processen om echt in de praktijk te brengen, maar we staan daar als onderneming volledig achter.”
 
Arbeidskrapte na 2015
Ondanks de voorziene marktkrimp zal er in de tweede helft van het decennium volgens Facilicom sprake zijn van krapte op de arbeidsmarkt. “Om die reden investeren we al jaren in goed werkgeverschap en zullen we in 2011 en 2012 opnieuw investeren om personeel te werven. We zijn ervan overtuigd dat bedrijven met een goed imago en hun zaken op orde zoals altijd in het voordeel zijn.”
 
www.facilicom.nl
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren