• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

15 organisaties ondertekenen Code

Nieuws 17 november 2013

Best Practice Award 2014 voor VU

'Niemand kan toch tegen betere samenwerking in de sector zijn? Alle bedrijven in de schoonmaakketen moeten de Code ondertekenen én naleven'. Dat was het algemene gevoel onder de 15 kersverse ondertekenaars van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwasserbranche tijdens de regionale ondertekeningsessie op 8 november bij Villa Jongerius in Utrecht.

 

De nieuw ondertekenaars zijn: Beercoo Schoonmaakgroep, Cantorclin Schoonmaak B.V., Clean Result, Coöperatieve Inkoopvereniging Intrakoop, FDG Nederland B.V., Flex Schoonmaakdiensten B.V, FloraHolland, Gemeente Roosendaal, Rufo Clean, Schols Cleaning, Schoonmaakbedrijf Klaas Harms, Schoonmaakbedrijf A.J. te Paske B.V., schoonmaakbedrijf MPS v.o.f., Siemens Nederland N.V en ToTo Facilicity BV.

 

Deze dertiende regionale ondertekening was wederom een levendige, interactieve bijeenkomst. Er werd vanuit verschillende invalshoeken over de Code gesproken. Grote opdrachtgevers en kleine opdrachtnemers hadden dezelfde insteek: bedrijven moeten de Code ondertekenen én naleven. Blokland beaamt:  “Een schoonmaakbedrijf zou zich niet moeten inschrijven als de opdrachtgever niet conform de Code werkt. Alleen dan realiseren we een gezonde en duurzame sector.'

 

Sociale gezicht

'Door de Code kunnen we ons sociale gezicht laten zien. We belonen bijvoorbeeld inschrijvers met een contractverlenging. Wij geven als Intrakoop, inkoopcoöperatie van de zorg, alleen nog begeleiding aan onze leden als zij de Code hebben ondertekend. Als opdrachtgever vooraf je prijs bepalen, werkt. Het is belangrijk om in beeld te hebben wat eerder aan schoonmaak is uitgegeven en vervolgens te bepalen wat je wil hebben als opdrachtgever. Hierdoor krijg je bij de inschrijvers een gedragen deal', aldus de heer Vissers van Intrakoop.

 

Meebepalen

'Schoonmakers laten mee bepalen hoe werkwijzen verbeterd kunnen worden, is essentieel en levert veel op', aldus de heer Schols van Schols Cleaning (Born). Deze uitspraak kreeg bijval van de aanwezigen, onder  wie de heer Plattel van Cantorclin Schoonmaak B.V. (Meppel). 'Cantorclin heeft de keuze gemaakt om niet in te schrijven als de prijs betekent dat de schoonmaker vast zit aan een (te) strak schoonmaakregiem en er voor meedenken over werkwijze geen ruimte is.'

 

Geloof in de Code

'Dat je werk uitbesteedt, wil niet zeggen dat je niet meer verantwoordelijk bent. Ik vind dit een enorm belangrijke gedragsregel uit de Code', aldus mevrouw Veenstra van FloraHolland. 'De bloemen- en plantenbranche heeft ook te maken met aanbestedingen op laagste en vaak niet realistische prijs. Ik geloof in de werking en het effect van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.'

Geloof in de Code is voor de heer Van der Aa van Siemens Nederland vanzelfsprekend. Van der Aa: 'Code zit in ons DNA. We hebben twee jaar geleden een aanbesteding gedaan zonder de Code te kennen. En nu blijkt dat we die aanbesteding conform de Code hebben gedaan.'

'Andere bedrijfstakken kunnen van ons leren. We mogen als branche trots zijn op deze Code', aldus De Beer van Beercoo Schoonmaakgroep (Bergschenhoek).

 

Voorbeeld volgen

'De Code gaat vooral over maatschappelijk verantwoord ondernemen dichtbij huis. We zijn er trots op dat de Code is opgenomen in het Sociaal Akkoord. En uiteraard is het een groot compliment dat andere sectoren de Code gaan navolgen. Maar we zijn er nog niet. Een dag zoals vandaag, met 15 nieuwe ondertekenaars met gedeeld gedachtegoed, is cruciaal. We hopen en gaan ervan uit dat nog veel meer bedrijven jullie voorbeeld zullen volgen', aldus Kees Blokland.

 

Samen naar een sterkere keten

De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwasserbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. Sinds de introductie van de Code hebben 750 organisaties de Code onderschreven.

 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland
1 jun

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022
1 jun

Vebego blikt terug op een goed 2022

1 jun

Marcel Rotteveel nieuwe CFO Facilicom Group

30 mei

SIEV op Vakbeurs Facilitair: "We zijn een luisterend oor"

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Legal ontbijtsessie: Ontslag op staande voet: valkuilen en lessen!

Van onze partner The Legal Company

Legal ontbijtsessie: ‘Ontslag op staande voet: de valkuilen en lessen!’

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren