• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Rob Egberts, directeur Bureau Sterk

Interviews 1 december 2009

Rob Egberts
“Iedereen heeft talent maar je taal is je wereld”
 
“Het bedrijf haalt het optimale rendement uit al zijn mensen en alle medewerkers halen het optimale rendement uit hun capaciteiten. Dat is talentmanagement,” zegt Rob Egberts, directeur van Bureau Sterk. “Het is belangrijk dat de organisatie goed kijkt naar wat mensen allemaal in hun mars hebben. We gaan uit van het principe: in ieder mens zitten talenten. Het is de kunst deze talenten zichtbaar te maken en deze te vergelijken met de competenties die nodig zijn om een taak of functie succesvol te kunnen uitoefenen.”
 
Egberts geeft een voorbeeld uit de praktijk. “We werden gevraagd advies te geven bij een metaalbedrijf. In dat bedrijf werken veel mensen die beperkt taalvaardig zijn. Hierdoor verliepen functioneringsgesprekken en coachingsgesprekken tussen managers en medewerkers niet goed omdat er onvoldoende gecommuniceerd kon worden. We adviseerden niet alleen dat deze medewerkers een taalcursus gingen volgen, maar we leerden ook de managers hun taalgebruik aan te passen. Ze leerden moeilijke woorden te vermijden en kregen bepaalde standaardzinnen aangereikt waarvan we weten dat medewerkers die wel kunnen begrijpen. Kortom, we zorgden ervoor dat de taal geen probleem meer vormde om een gesprek te kunnen voeren over bijvoorbeeld ziekteverzuim of het functioneren.”
 
Competenties
De arbeidsmarkt is volop in beweging. Voor sommige bedrijven betekent dit krimpen. Andere bedrijven reorganiseren en weer andere groeien juist. In alle gevallen is het van belang goed naar het (toekomstig) personeel te kijken. Bureau Sterk brengt in kaart wat nodig is om een bepaalde functie goed te kunnen uitoefenen. “In overleg met het management wordt bepaald welke kerncompetenties voor alle medewerkers zouden moeten gelden,” legt Egberts uit. “Vervolgens wordt met een manager en een medewerker die in een bepaalde functie actief is, gekeken naar de competenties die per functie relevant zijn, bijvoorbeeld klantgerichtheid of stressbestendigheid. Indien nodig kan een ontwikkeltraject worden gestart om de competenties en talenten van de medewerkers op een hoger plan te brengen.”
 
Competenties schoonmaak
Bureau Sterk is bezig met de ontwikkeling van evc-procedures. Evc staat voor Erkenning van Verworven Competenties. Evc gaat uit van het principe dat leren nooit stopt en dat iedereen op de een of andere manier ervaring opdoet. Die ervaring kun je uitdrukken in competenties. Die ervaring kun je onder meer via werk of vrijwilligerswerk hebben verkregen, alleen heb je er nooit een officiële erkenning voor ontvangen in de vorm van een diploma of certificaat.
Allereerst worden bewijzen verzameld waaruit blijkt dat iemand bepaalde competenties heeft. Als die bewijzen overtuigend genoeg zijn om te laten zien dat er een aantal competenties beheerst worden, kan daar een diploma tegenover staan. Dat scheelt de organisatie volgens Egberts veel in het investeren in opleidingstrajecten. “Bij schoonmaakbedrijven zouden we kunnen kijken wat instroomniveaus zijn en hoe je werving en selectie zou kunnen verbeteren. We zien vaak dat mensen ten onrechte niet door een selectieprocedure rollen omdat de testen op een te hoog taalvaardigheidsniveau worden afgenomen. Hierdoor begrijpen de mensen de test niet en krijg je dus geen zicht op wat iemand wel of niet in zijn mars heeft.”
 
Regelingen overheid
Er is een aantal regelingen die bedrijven kunnen krijgen rondom het evc en ook rond startkwalificaties. Egberts adviseert bedrijven zich te oriënteren. “Zeker ten tijde van crisis is het goed te weten waar je financiële steun kunt krijgen. Ook wat betreft de opleidings- en ontwikkelingsfondsen. Daarin hebben bedrijven vaak zelf al geld gestort. Vaak bieden deze fondsen scholingstrajecten aan voor bedrijven. Het is me tijdens ondernemerscongressen opgevallen dat bedrijven vaak niet goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden om financiële steun te krijgen bij scholingstrajecten.”
Egberts ziet evc als een belangrijke en boeiende ontwikkeling omdat medewerkers kunnen laten zien wat ze kunnen en dat ook nog eens erkend krijgen in de vorm van een certificaat. “Voor de medewerker is dat goed omdat z’n waarde op de arbeidsmarkt sterk wordt verbeterd en voor het bedrijf is het goed omdat het kan laten zien dat ze met gecertificeerde medewerkers werken. Voor het bedrijf heeft het als voordeel dat het scheelt in opleidingen. Dat wat mensen al kunnen, daarvoor hoef je geen opleiding meer te regelen.”
 
Informatie
www.bureausterk.nl
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren