• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Rob Bongenaar, directeur OSB

Interviews Schoonmakend Nederland 16 november 2010

Rob Bongenaar

Daar waar OSB via roadshows (beter gezegd bedrijfsbezoeken) binnen het MKB segment een breder draagvlak tracht te creëren, neemt binnen dit zelfde MKB segment de roep om afsplitsing van OSB en het oprichten van een separate werkgeversorganisatie voor het Midden en Kleinbedrijf toe (zie ondermeer de discussies binnen de nieuwsgroep van Clean Totaal op LinkedIn). Gelijktijdig zet OSB vol in op het zogeheten nieuwe elan. Weg met het introverte imago en de focus nog meer dan voorheen op de belangenbehartiging van alle leden, groot en klein. Tijd voor een goed gesprek met Rob Bongenaar, directeur OSB op het bescheiden kantoor van OSB op een wat afgelegen plek in Den Bosch, toevalligerwijze net naast een uitvaartcentrum… Deze symboliek berust echter op toeval. Rob is een bevlogen, open en visionaire man die het beste voor heeft met de branche. Op de foto wordt hij geflankeerd door beleidsmedewerker Nico Koch (links) en voorzitter Hans Simons.

 

Getallen
Er zijn in Nederland 9.000 schoonmaak- en glazenwasserbedrijven die werkgelegenheid bieden aan 150.000 medewerkers/sters en zodoende goed zijn voor een omzet van 3,75 miljard omzet. Dit impliceert: 1% van het Bruto Nationaal Product en 1% van het Nederlandse bedrijvenbestand (bron: drs N. Koch OSB oktober 2010). Overigens vermeldt de website OSB 200.000 medewerkers, zodat hier een nogal forse afwijking te constateren valt. De cijfers uit : ‘Wat doet schoonmaak” (januari 2010) heeft het over 4,23 miljard omzet. Het ligt er klaarblijkelijk aan wie telt? De TopTien schoonmaakbedrijven in NL hebben hiervan een marktaandeel van 40%, oftewel 1,5 miljard, hetgeen betekent dat de andere 8990 bedrijven een totaal omzet hebben van de overige 2,25 miljard. Oftewel de gemiddelde omzet TopTien bedraagt 150 miljoen en de overigen 8990 gemiddeld 0,25 miljoen.. een schril contrast. OSB telt circa 600 leden oftewel 6,5% van het aantal bedrijven is lid van deze branchevereniging. Dit komt erg dicht in de buurt van de werknemers die lid zijn van een bond. Geen indrukwekkende cijfers. Wel moet gezegd worden dat deze 6,5% op Kamer van Koophandel registratieniveau overeenkomt met ruim 20%, aangezien concerns ook hun werkmaatschappijen separaat bij KvK inschrijven. Deze werkmaatschappijen zitten ook in de 9000 bedrijven meegeteld.
Het aantal OSB leden vertegenwoordigt overigens wel circa 80% van de totale omzet, waaruit af te leiden valt dat vooral bedrijven met een laag omzetniveau (nog) geen lid van OSB zijn.
 
Imago
De OSB heeft in de branche het imago dat het beleid gedicteerd wordt door de grotere schoonmaakbedrijven, vooral door de “big 5” dan wel de TopTien. Qua samenstelling van bestuur is dit echter een beeld wat geen recht doet aan de realiteit, want mede door het vertrek van Madeleine Bunders (ISS) en Jan Wolters (Hectas) met als vervangers Gerrie Westenbrink (Fonville) en de nog te benoemen Monique Zuure (Price Cleaning) en Harry v/d Broek (QPC Schoonmaak)is de verhouding in het bestuur: 60% uit MKB vertegenwoordigers en 40% TopTien.
Bongenaar hierover: “Het is lastig tegen het klaarblijkelijk bestaande beeld dat het bestuur, en hierdoor het beleid, binnen OSB door de grote bedrijven gedicteerd wordt op te boksen. De realiteit is immers anders. Dat is ook de reden van onze circa 200 bedrijfsbezoeken per jaar. We merken dat dit haar vruchten afwerpt en de mindset binnen het MKB na een dergelijk bezoek verandert. Ook de wat intern gerichte focus van onze vorige voorzitter nodigde het MKB segment niet echt uit actief binnen OSB te participeren. Het was zelfs zo erg dat bedrijven in het MKB segment de post van OSB niet meer openden en linea recta in de papierbakken deponeerde. Wij zien nu gelukkig steeds meer nieuwe gezichten uit dit segment bij OSB bijeenkomsten. Het “wij” gevoel neemt toe bespeuren wij. Dit sterkt ons in de mening dat we op de goede weg zijn.”
 
Stemverhouding
Veel gehoord argument is dat zolang de stemverhouding omzet gerelateerd is de stem van de grote bedrijven veelal doorslaggevend zal zijn. Immers de grootste bedrijven hebben met deze stemverhouding de meeste stemmen en zodoende de meeste inspraak.
Bongenaar: “Absoluut niet waar. Het is mede hierom dat er een maximaal bedrag aan de hoogte van de contributie per bedrijf is vastgesteld ( € 49.628). Dit impliceert ook een maximum aantal stemmen per bedrijf. Daar waar het MKB segment 60% van de omzet in handen heeft zal dit zich, indien zij een front vormen, ook in een dienovereenkomstige stemverhouding vertalen.”
Dit impliceert derhalve ook dat de contributiebijdrage van de TopTien beperkt blijft tot over een omzetvolume van ca. 42,5 miljoen… en daardoor verhoudingsgewijze minder hoog is dan het segment onder dit omzetniveau. Tja, en een toename van deelnemers aan OSB bijeenkomsten mag dan gegroeid zijn tot gemiddeld 100 deelnemers, dan nog is dit nog maar één (1) procent van het aantal schoonmaak- en glazenwasbedrijven en 15% van het aantal leden. Geen getallen om over naar huis te schrijven.
 
Toetredingscriteria
De toetredingscriteria om lid te mogen worden van OSB schrikt menig MKB bedrijf mogelijk ook af:
•             minimaal 3 jaar actief zijn in de branche
•             controle verklaring externe accountant over jaarstukken
•             externe verklaring over omzet
•             opgave 3 relevante referentie adressen
•             inschrijving KvK
•             verklaring omtrent betalingsgedrag
•             kopie bedrijfsaansprakelijkheid verzekering: verzekerd bedrag € 1.134.000.—per   gebeurtenis + beperkt opzicht risico
•             toets op naleving OSB Gedragscode
•             goedkeuring andere leden

 

Een behoorlijk verlanglijstje!

 
Bongenaar: “Er is wel een dispensatie mogelijkheid voor toetreders die kunnen bogen op een jarenlange ervaring in de branche, maar dit is nog niet inhoudelijk geformaliseerd.”
Deze doelgroep kan zich echter wel met een dergelijk verzoek tot OSB wenden.
Wat exact de kwalificatie “jarenlange ervaring” impliceert staat echter in de sterren…
 
Ambitie
De ambitie van OSB ligt op een verdubbeling van deelname aan (regio)bijeenkomsten, hetgeen zij wil bereiken door bijeenkomsten te houden met meer praktische thema’s en minder branche filosoferend van aard. Ook samenwerking met FMN wordt hierin opgezocht, zodat aanbieders en leveranciers samen aan tafel komen. In deze meer regionaal te houden meetings verwacht OSB input voor bepaalde aspecten met betrekking tot de cao te ontvangen, welke bij cao onderhandelingen ingebracht kunnen worden. Pro- actieve in plaats van re –actieve attitude van haar leden.
Overigens wijkt dit niet veel af van het in het verleden gehouden regio bijeenkomsten die wegens gebrek aan voldoende belangstelling een schone dood gestorven zijn.
OSB heeft de uitdaging om de bijeenkomsten inhoudelijk zo interessant te maken dat leden massaal toestromen, en niet-leden alleen hierom al lid willen worden. Nieuwkomers moeten dan wel enkele jaren geduld betrachten, tenzij zij conform de statuten kiezen voor het alternatief van een regio lidmaatschap. Het blijkt echter dat geen enkel bedrijf van deze mogelijkheid gebruik maakt, zodat OSB de statuten o.a. op dit onderdeel gaat aanpassen.
 
Ontwikkelingen

Ook OSB volgt nauwlettend de discussies inzake de negatieve prijsspiraal binnen de schoonmaak- en glazenwassers branche. Haar middelen om hieraan sturing te geven zijn uiterst beperkt. De NMA ligt op de loer en OSB wil geen nieuwe confrontatie
met deze organisatie veroorzaken. Wel tracht OSB alles te doen wat in haar vermogen ligt om een gedragverandering te realiseren, en wel middels een actieve rol met betrekking tot:

 

•             Code Goed Opdrachtgeverschap
•             Invoeren keurmerk
•             Hygiënetool (resultaat gerichte en objectieve metingen)

 

Bongenaar: “Het ontstaan van de Code Goed Opdrachtgeverschap vindt zijn oorsprong in de recent gehouden staking. Dit heeft de problematiek binnen de branche goed op de kaart gezet en heeft zowel de politiek als de opdrachtgevers de ogen opener gemaakt. De inhoud Code Goed Opdrachtgeverschap bevindt zich thans in een afrondende fase. Hierna volgt uiteraard nog de implementatie en op welke wijze hier nadere invulling gegeven gaat worden.Dit soort processen moet je niet door de haast laten beïnvloeden. Inhoudelijke kwaliteit is belangrijker. De Hygiëne tool wordt nog dit jaar verder ontwikkeld en in 2011 ingezet als pilot en getest binnen enkele scholen, waar het in de regel de grootste rotzooi is. De uitkomsten hiervan worden vervolgens geëvalueerd. Het keurmerk voor de branche wordt het lidmaatschap OSB. Denk maar aan een situatie gelijk aan BOVAG. Het is onze ambitie dit keurmerk in 2011 in te voeren. Het zal de markt reguleren en het kaf van het koren scheiden”

 
Gratis keurmerk
De uitspraak van Bongenaar betekent dat OSB leden automatisch het keurmerk krijgen. Het ligt in het voornemen om via jaarlijkse audits steekproefsgewijze door een nog in het leven te roepen Stichting Naleving OSB keurmerk Bepalingen (SNOB of welke naam dan ook) controles te laten uitvoeren of de bedrijven de bepalingen en integriteit afspraken nakomen. Is dit niet geval krijgt het bedrijf bijvoorbeeld de eerste keer een gele kaart en verliest het bijvoorbeeld de tweede keer het keurmerk en daarmede gelijktijdig het lidmaatschap OSB. Dit voornemen dient door een nog te benoemen Commissie nader vorm gegeven te worden. De absolute onafhankelijkheid van een dergelijke Stichting zal naar mijn mening uitstekend geborgd dienen te zijn. Schoonmaakbedrijven laten immers niet graag in hun keuken kijken!
Een keurmerk en controle orgaan waar wordt dit van betaald vroeg ik mij af. De uurtarieven laten toch nauwelijks enige ruimte voor een contributieverhoging?!! Dit terwijl men zich binnen het MKB segment al afvraagt waar betalen wij in hemelsnaam de (stevige) premie voor en wat krijgen we ervoor terug? De premie bedraagt namelijk uit een vast deel van € 650.- per jaar + 1.15 promille van de omzet. Hierover komt 19% btw.
Bongenaar stelt ons gerust: “Wij denken zowel het invoeren van dit keurmerk als de kosten van het controlerend orgaan via de bestaande middelen te kunnen financieren. Ook zal de invoering geen administratieve lasten verzwaring voor de bedrijven impliceren. De groei in lidmaatschappen tegen de huidige contributie condities draagt bij aan een sluitende financiering, zonder verhoging van de contributie bijdrage.”
 

Platform MKB

Binnen OSB is voorts sprake van een stuurgroep platform MKB OSB, welk platform op 9 november jongstleden haar tweede bijeenkomst heeft gehouden. Een goedwillende groep leden uit het MKB segment die andere leden graag wil betrekken bij activiteiten en die actief meedenken over de brancheontwikkelingen, zoals eerder genoemd Keurmerk en Code Goed Opdrachtgeverschap. Hier wordt ook gesproken over De Gebouw Gezondheids Monitor, waarmee waarschijnlijk de eerdergenoemde Hygiënetool bedoeld word. Voorts geeft de stuurgroep aan wat de MKB bedrijven verwachten van OSB. Er is tevens een gebruikersgroep OSB Platform MKB op Linkedln, maar die is alleen open voor leden, zodat anderen zich buiten gesloten zullen voelen… Leuke initiatieven vooral bedoeld als ledenwerving lijkt het.

 
Ja of neen

De vraag werpt zich op af alle inspanningen die OSB zich getroost het MKB segment voldoende bereikt en aanspreekt, zodat de roep om afsplitsing verstomd raakt en er sprake komt van een bredere solidariteit. Het laatste woord is aan de bedrijven binnen dit segment! May I have your votes please?

 

Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl) is directeur van Facility Specialists) en redactieraadlid van Clean Totaal.

 

Lees ook: OSB op koers met Nieuw Elan

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

Reageren kan ook in de discussiegroep van Clean Totaal op LinkedIn. 

 

Reacties: (1)

 

17-11-10 – Maurice Rutgrink

 

Na het lezen van uw artikel was het toch weer veel van hetzelfde. OSB belooft veel en er zijn stappen gezet. Wil men echter alle bedrijven bereiken, zouden zij andere zaken moeten overwegen. Want door de hoge tariefstelling houdt men weer het eea exclusief. Waarom geen lidmaatschap van OSB tegen een tarief van laten we zegggen 250 euro excl btw. Uiteraard gelden dan een aantal beperkingen, maar men verlaagt wel de belangrijkste drempel.
 
Want een bedrag van 650 euri plus 1,15 promille van de omzet is een te hoge drempel voor iedere zzp-er en de kleinere bedrijven. Zelf heb ik daar meermaals mijn stem over laten horen en ook via mijn weblog daar aandacht aan besteed. Want het blijft tot op vandaag een vrij gesloten gemenschap die nauwelijks bereid is aandacht te schenken aan niet-leden en/of initiatieven van niet-leden. Meermaals heb ik OSB verzocht tot linkruil, geen reactie. Ik heb OSB aangeboden mijn weblog als platform te gebruiken voor nieuwsberichten ed, wederom geen enkele reactie.
 
Dus het toejuichen van initiatieven kan dan wel toegejuigd worden, in de praktijk merk ik als niet-lid maar wel als eigenaar van de best bezochte site voor glazenwassers niets van dergelijk enthousiasme. Voor de goede orde wil ik wel kwijt dat geen rancune is omdat OSB mij negeert of passeert of dat ik hen bij deze een hak wil zetten omdat ik teleurgesteld ben in hun non reactie naar mij toe. Ik heb binnen de OSB een prima contact met de heer Mark Verhees die geregeld mij te woord staat en zelf richting mij ook zaken bespreekt. Ik mag stellen dat dankzij Mark de vorstverlet uitkeringen voor niet OSB leden er toch door is gekomen.
 
Wil de OSB een grote stap zetten richting niet leden in het MKB segment zouden zij per direct de LinkedIn group open moeten stellen voor iedereen. Ook voor mensen van buiten de schoonmaak!
 
Maurice Rutgrink, directeur ACP B.V.  

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren