Keus Schoonmaak uit Apeldoorn bestaat al meer dan dertig jaar. Wat ooit begon als een familiebedrijf met twintig medewerkers, groeide uit tot een organisatie met 650 werknemers en een jaaromzet van 16 miljoen euro. Maar met de groei, verdween langzaam de aandacht voor het belangrijkste: de medewerker.
“We waren een te directieve organisatie geworden,” vertelt algemeen directeur Jeroen Keus. “Alles draaide om omzet en winst. Totdat we na corona merkten: we verliezen onze mensen. Er was werk genoeg, maar geen personeel. Een uitspraak van een medewerker opende echt mijn ogen: ‘Jij denkt toch niet dat ik jouw bedrijf aan mijn buurvrouw ga adviseren?’ Dat deed pijn. Toen wist ik: het roer moet om.”
Werkgeluk als koers
Vanaf dat moment koos Keus Schoonmaak bewust voor een cultuurverandering. De medewerker staat nu centraal, met geluk als kernwaarde. “Een gelukkige medewerker zorgt voor een tevreden klant,” zegt Jeroen. Samen met zijn zoon Tijmen, die inmiddels ook in het bedrijf werkt, zetten ze volop in op werkgeluk.
Een van de zichtbare voorbeelden is de MijnKEUS-app, waarmee medewerkers eenvoudig informatie kunnen vinden én contact kunnen houden met het bedrijf. Ook volgt het managementteam een speciale leergang over geluk aan de Erasmus Universiteit. “Iedereen moet weten wat geluk is en hoe het werkt,” aldus Tijmen.
De kracht van kleine dingen
Om medewerkers op een bijzondere manier te waarderen, introduceerde Keus Schoonmaak de ‘dreammachine’ – een soort wensenmachine waarin medewerkers hun persoonlijke wens kunnen achterlaten. Elke maand wordt er één in vervulling gebracht.
“Geluk zit in kleine dingen,” benadrukt Tijmen. Zo hielpen ze een medewerker wiens vader terminaal ziek was, om nog één keer met de hele familie uit eten te gaan. “Geluk is besmettelijk. Het vermenigvuldigt zich als je het deelt.”
Dagschoonmaak: de nieuwe standaard
Ook in het werk zelf kiest Keus Schoonmaak voor verandering. Ze zetten in op dagschoonmaak in plaats van avondwerk. “Overdag schoonmaken zorgt voor herkenning en verbinding met de klant. De schoonmaker wordt gezien en gewaardeerd,” zegt Jeroen. Klanten die twijfelen, krijgen een proefmaand. “En niemand wil daarna nog terug naar de avonduren.”
Toekomstvisie
De focus ligt nu op het verbeteren van de medewerkerstevredenheid. Die is al marktconform, maar voor Keus Schoonmaak is dat niet genoeg. “We willen uitblinken in goed werkgeverschap. Dáár willen we mee winnen.” Want zoals Jeroen het krachtig samenvat: “Geluk is geen bijzaak, het is de basis.”
Meer lezen
Lees meer over de passie van Jeroen en Tijmen in het maartnummer van Clean Totaal 2025.
Tekst: Susanne Hellendoorn