• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

“Je ziet eruit als een schorpioen, maar de werking staat buiten kijf”

Glasbewassing 19 december 2016

Waspak Basisvakopleiding Glasbewassing uitgebreid met Waspak en prismabril

Volgens Clean Totaal-redacteur Leon van den Berg was het Waspak dé innovatie van de ISSA/INTERCLEAN 2016. Het Waspak ging niet met één van de prijzen naar huis. “Tja, dat is best een grappig verhaal. Ik was stomweg te laat met het inschrijven voor een Innovation Award, het pak was nog niet helemaal af voordat de inschrijving sloot”,  aldus Fred de Ridder, glazenwasser pur sang én ontwikkelaar van het Waspak.
Persoonlijke klachten zijn de aanleiding voor de ontwikkeling van het Waspak. “Ik heb een schouderblessure opgelopen door het werken met de bestaande systemen dus ben ik gaan zoeken naar een alternatief.” Volgens De Ridder ligt de oorsprong van het Waspak in de boomzorg: “Ik zag ooit een katrolsysteem dat wordt gebruikt bij het hanteren van motorzagen. Met dat systeem ben ik gaan experimenteren. Inmiddels hebben we een goed werkend systeem voor glazenwassers die werken met telescoopstelen waarvan versie 2.0 bijna van de band rolt in China.”
Meesten ervaren het Waspak als een gamechanger
“Het is echt niet gewoon, de hoeveelheid aandacht die aan het Waspak wordt geschonken. Ik voel me bijna vereerd”, vertelt Fred enthousiast. “Het komt denk ik ook door de combinatie van de effectiviteit en de looks. Glazenwassers zijn toch vaak stoere mannen, maar het pak roept toch regelmatig lachwekkende reacties op. Gelukkig ben ik blij dat van iedereen, aan wie ik het pak kon demonstreren, maar één glazenwasser weigerde om het pak aan te trekken.” De Ridder is duidelijk: “Stoere jongens kijken argwanend naar het waspak, die proberen het niet en gaan uiteindelijk stuk. Ik ben al lang blij dat de meeste testers de methode ervaren als een ‘gamechanger’. Het scheelt gewoon verschrikkelijk veel fysieke belasting.”
Fred de Ridder heeft de eerste 175 pakken zelf verkocht via dealers, maar heeft vanwege de grote belangstelling op de INTERCLEAN een partner gezocht, en gevonden, in Future Cleaning Technologies (FCT). Zij zijn bekend geworden met de i-mop. FCT zoekt naar vindingen als het Waspak. Uitvindingen die schoonmaakprocessen veranderen: “Zij beschikken niet over een R&D-afdeling, dus moeten het hebben van de uitvinders. Ik ben toch maar gewoon een glazenwasser, en geen verkoper met een groot dealernetwerk, dus deze samenwerking is voor mij een enorme uitkomst. Ik kan alleen maar dromen van het huidige distributiekanaal.” Enthousiast vervolgt hij: “Zij hebben verkooppunten in meer dan vijftig landen!”

“Ziekteverzuim is een issue, door het Waspak kan dat worden teruggedrongen”

“Door FCT is het mogelijk om het Waspak 2.0, zoals ik het nu even noem, te produceren in China. De nieuwere versie van het Waspak is niet veel anders dan de eerste versie overigens. Het zijn vooral de kleine dingen die iets zijn aangepast, zoals de klemmen. Daarnaast krijgt het nieuwe pak nog een paar handige toepassingen waar ik nu niets over mag zeggen.”
Ook Jeroen van der Poel, salesmanager bij Unger, is enthousiast over de Waspak-methode: “Ik heb het Waspak in januari van dit jaar voor het eerst gezien en toen was ik erg onder de indruk. De methode maakt het werk echt een stuk lichter. Voor mij staat buiten kijf dat het pak een gewichtsreducering van 50% realiseert.”
De Wasbril
Een onderdeel van het Waspak is de speciale ‘Wasbril’. De Wasbril is een prismabril met een gewicht van 45 gram waarmee je direct kunt zien wat er 90 graden boven je gebeurt. Jeroen heeft wat moeite met de bril, maar denkt dat het een kwestie is van wennen: “Die bril, dat is echt wennen. Ik kan er in ieder geval niet mee omgaan. Ik ben wel degelijk overtuigd van de combinatie bril en pak. Al ben ik natuurlijk geen glazenwasser die een aantal uren per dag met een steel moet werken.”
Volgens Fred is de bril onderdeel van de hele methode: “Het hoort gewoon bij elkaar. Wanneer je de bril niet gebruikt, kun je last krijgen van je nek. Dat is andersom net zo, alleen de bril is niet voldoende. Nek en schouders zijn toch ook met elkaar verbonden.”

“Het is wel onhandig om constant het pak aan- en uit te trekken bij korte klussen”

Fred de Ridder geeft toe het pak niet altijd te gebruiken: “Het is wel onhandig om constant het pak aan- en uit te trekken bij korte klussen, maar ik gebruik het wel wanneer ik 2-hoog moet reinigen voor langer dan 60 minuten en wanneer ik 3-hoog moet reinigen voor langer dan 30 minuten.  Dat is toch zeker zo’n 10 à 12 keer per maand. Het Waspak is echt ontwikkeld voor de grotere panden en het hoge werk. Dit zijn vaak de panden waar de fysieke problemen ontstaan.”
WaspakHet zijn vooral de grotere bedrijven die zijn geïnteresseerd in de methode. Ziekteverzuim is een issue, door gebruik van het Waspak kan dat worden teruggedrongen. Dat verneemt Jeroen van der Poel ook uit de markt: “Laatst was ik bij een bedrijf waarvan één medewerker last heeft van artrose. Deze medewerker kon wel werken, maar glasbewassing bleek lastig. Ik vind het mooi dat er nu een methode is die ervoor zorgt dat zulke jongens weer aan het werk kunnen.”
De Ridder en Van der Poel verwachten niet dat elke glazenwasser binnen vijf jaar met zo’n pak loopt, maar voor de grotere bedrijven is het volgens hen interessant. “Wij hebben echt gelachen om dat pak. Je lijkt gewoon op een schorpioen, je had ons moeten zien,” aldus een lachende Van der Poel. Hij vervolgt: “Maar dit is wel een echte innovatie, het levert daadwerkelijk arbeidsverlichting op, maar ik denk dat het lang gaat duren voordat de voordelen van de ergonomie boven de looks gaan.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren