• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Uitstel nieuwe cao heeft nauwelijks effect op prijsverhoging 2021

Artikelen cao schoonmaak 24 februari 2021

Cao onderhandelingen naderen spannende fase Onderhandelingen cao schoonmaak: Aftrap nu echt verricht Leden SieV: "Cao is toe aan modernisering" Verlengde cao schoonmaak algemeen verbindend verklaard Uitstel nieuwe cao heeft nauwelijks effect op prijsverhoging 2021 CAO-boekje 2019-2021 te bestellen cao schoonmaak cao

De huidige cao schoonmaak is met een half jaar verlengd doordat de onderhandelingen door corona zijn verplaatst tot na de zomer. Dit impliceert dat er tot 2022 geen aanvullende cao afspraken gemaakt worden die onder andere effect kunnen hebben op de prijsstelling in 2021. Maar hebben schoonmaakbedrijven in de al eerder door hen aangekondigde prijsverhoging 2021 niet reeds een deelpercentage ingerekend? Dit op basis van historische gegevens? Met andere woorden: wordt de eerder aangekondigde prijsverhoging wellicht verlaagd?

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

Navraag bij diverse schoonmaakbedrijven leert ons dat dit zeker niet in alle gevallen aan de orde is. Wel maken de schoonmaakbedrijven van de gelegenheid gebruik om andere suggesties kenbaar te maken.

Kort en bondig

Sommige ondernemers zijn heel stellig en kort en bondig in hun reactie . Zo tekenen we bijvoorbeeld op: “Wij hebben uitsluitend rekening gehouden met de al bekende indexatie, dus de harde afspraken. Dat is inclusief 1 juli (die afspraak was er immers al) maar zonder inschattingen van een nieuwe cao.”

Gulden middenweg

Andere ondernemers bewandelen een gulden middenweg, zo zagen we onder andere de volgende reactie: “Wij indexeren veel van onze contracten op basis van de CBS 812 index cao lonen en voorkomen hiermee aannames in de indexering. We kijken dus terug i.p.v. vooruit. Dit jaar op basis van Q3 2019-Q3 2020. Enkele overeenkomsten worden wel vooruit geïndexeerd, deze worden alleen op basis van de feiten geïndexeerd. Eventuele wijzigingen vinden dan plaats wanneer deze zich feitelijk voordoen.”

Cao niet bedoeld als reparatie

Een van de deelnemende bedrijven aan onze rondvraag roept op de eindejaarsuitkering niet als herstelinstrument in te zetten: “Zo lang ik dit doe is de cao nog nooit afgesloten voordat de oude cao eindigt. Ik heb al eens geopperd dat het toch mooi zou zijn dat we niet steeds middels een eindejaarsuitkering de cao moeten herstellen omdat deze een stuk moet overbruggen daar er geen cao was.”

Over de prijsverhoging zegt dit bedrijf: “De cao vormt een groot onderdeel van een prijsverhoging, maar ook andere zaken, zoals vorig jaar de Wet WAB. Ook in alle jaren dat ik dit doe, en wie de afspraken ook maakt, de kostenstijging zal tussen de 2,5% en 4% zijn. Dit is een soort voortschrijdende waarheid waar je zeker ook je opdrachtgevers van op de hoogte kunt brengen. Ook dit jaar is dit het geval. Voor ons zal dit niets veranderen.”

Verlaging sociale lasten

Een andere schoonmaakondernemer roept op tot verlaging van de sociale lasten voor de schoonmaaksector. Deze ondernemer stelt geen aanvullende afspraken voor 2021 te verwachten aangezien de in de prijsverhoging ingerekende loonsverhoging doorgaat en de eindejaarsuitkering omhoog gaat. Wel doet deze ondernemer een beroep om een signaal richting de politiek af te geven: “Het zou voor ons, schoonmaakbedrijven en medewerkers, mooi zijn als er eindelijk iets gebeurd aan de bruto/netto kant. Zeker voor de schoonmaaksector en eigenlijk voor alle laagbetaalde beroepen. Het kan niet zijn dat de lonen elke keer omhoog gaan en de medewerker er weinig van merkt. Het merendeel van de loonstijging verdwijnt in premies en belastingen richting overheid.”

Andere prioriteiten

Weer een andere schoonmaakondernemer stelt dat dit onderwerp niet actief aangezwengeld hoeft te worden bij de opdrachtgevers: “Aandacht is nu op andere zaken, bij zowel de klant als de schoonmaakbedrijven, en financieel behoud is nu wel prioriteit voor veel schoonmaakbedrijven.”

Bovendien waarschuwt deze ondernemer dat de bonden het er niet bij zullen laten zitten: “Iedereen verwacht dat er grote aanpassingen zullen komen na de zomer. De bonden kennende willen ze natuurlijk scoren dus dat moet dan nog wel in 2021 en dat heeft niemand al doorgerekend en is dus zeker voor eigen conto van het schoonmaakbedrijf.” Bovendien telt volgens deze ondernemer ook nog mee dat de noodzakelijke prijsverhoging op grond van de wel bekende gegevens niet aan alle klanten doorberekend kan worden: “Ik weet zeker dat afgelopen december een dieptepunt is geweest, want bij veel klanten was het financieel ook slechter en dan wordt er direct geknepen op de prijsverhoging of gewoon ‘nee’ gezegd.”

Aanpassing prijsverhoging

Echter ontvingen we ook reacties dat op basis van ervaringscijfers er met het vooruitzicht op de nieuwe cao afspraken wel degelijk een deelpercentage ingerekend werd. Een van de ondernemers liet ons weten: “Inmiddels hebben wij onze opdrachtgevers een bericht verzonden dat wij onze prijsverhoging met 0,90% verlagen. We hoeven er immers niet extra aan over te houden.”

Een andere ondernemer liet zich er iets cryptischer over uit: “Er is door uiteenlopende afspraken over prijsverhogingen een diversiteit in de wijze waarop deze worden vastgesteld. Of eerder ingerekende nieuwe cao-afspraken naar rato relevant is, is dus maatwerk. Als dat zo is, wordt dit uiteraard rechtstreeks met klanten afgestemd.”

Ook waren er natuurlijk bedrijven die kennelijk liever niet inhoudelijk wensten te reageren.

Niet uitknijpen

Duidelijk wordt dat het de moeite waard kan zijn dat partijen samen goed de berekeningswijze van de prijsverhoging onder de loep nemen. Uitknijpen van, de door corona zo getroffen, schoonmaaksector is uit den boze, extra verdienen aan het uitstellen van de nieuwe cao eveneens. De redactie waardeert de openhartige reacties van de meeste schoonmaakondernemers. Chapeau.


Meer zoals dit lezen? Abonneer u dan op het vakblad. Deze verschijnt vijf keer per jaar.

Abonnement Clean Totaal

    Het betreft een jaarabonnement. Hierbij geldt een opzegtermijn van 1 maand na de eerste termijn van 12 maanden.
    Bedrijven profiteren van korting indien zij meerdere abonnementen afnemen. De hoofdabonnee betaalt het reguliere tarief en voor iedere extra abonnee zijn de kosten slechts 25 euro per jaar. Indien u deze keuze maakt nemen wij met u contact op om de gegevens van alle abonnees op te vragen.
    Met een proefnummer maakt u gratis kennis met vakblad Clean Totaal.
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer cao schoonmaak

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling voor schoonmakers op al zijn vakantieparken

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

CNV: Lonen moeten met 5 tot 10 procent omhoog Steeds hogere loonafspraken in nieuwe cao's Inspectie SZW schoonmaakbedrijven Amsterdam

CNV: Lonen moeten met 5 tot 10 procent omhoog

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren