• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Nog geen vuurwerk tijdens cao onderhandelingen

Artikelen cao schoonmaak 15 oktober 2021

Nog geen vuurwerk tijdens cao onderhandelingen

Na de eerste onderhandelingsronde, waar het vooral aftasten was, zijn de gesprekken over een nieuwe cao schoonmaak voortgezet. Het knettert nog niet, maar de onderhandelaars hebben stappen gezet. Overigens laat het loonbod van Schoonmakend Nederland nog ruim een maand op zich wachten. De focus ligt nu op het kwalitatieve deel van de cao.

Door Henk Cornelisse & Ruben Lijzenga

De tweede onderhandelingsronde vond plaats in conferentiecentrum Oud London in Zeist, waar in goede sfeer inhoudelijk met kleine stapjes vooruitgang is geboekt. Volgens onderhandelaar van Schoonmakend Nederland Fedde Monsma is er gestart met de ‘saaie’ onderwerpen. “Dit was het minst spannende. Na de vorige keer, waarin de voorstellen zijn gepresenteerd, was er de ruimte voor alle partijen om een aantal vragen te stellen. Want het is essentieel om elkaar goed te begrijpen. Daar zijn we druk mee geweest en de uitkomsten daarvan zijn nu besproken.”

Aftastende sfeer

De onderhandelingen bevinden zich nog in de aftastende sfeer. Langzaamaan worden de punten aangestipt die voor discussie gaan zorgen. Ditmaal werd er vooral teruggeblikt. Onder andere op de RAS-projecten. Dat waren er maar liefst 21. Over de opbrengst van de projecten blijft het nog even stil. Wel concludeert CNV-onderhandelaar Jan Kampherbeek dat 21 projecten wel heel veel is, maar dat nu wordt besloten welke projecten worden voortgezet en welke niet.

Zo is er consensus over, zoals hoe CNV dat in eigen jargon noemt, de ‘digibetencursus’. Oftewel: Meer aandacht voor digitale technieken en vaardigheden en daarbij ook de aanpak van laaggeletterdheid. Kampherbeek: “Alle partijen zijn het erover eens dat er iets moet gebeuren. Net als bepaalde tekstuele aanpassingen van de cao om interpretatieverschillen te voorkomen.”

Gezamenlijke belangen

Er waren voldoende gezamenlijke belangen om te bespreken. Arbeidsmarktkrapte is een enorm thema binnen de sector, net als vervroegde uittreding. Besluiten zijn hierover nog niet genomen. Monsma: “Dit is een onderwerp dat aanleiding geeft tot gesprekken. Wij hebben voorstellen en een bepaalde visie, maar FNV en CNV ook. Het is de vraag hoe je op de thema’s samenkomt. En zo gaan we het hele rijtje af en belanden we vanzelf in de gesprekken op de onderwerpen die we hebben liggen.”

Loonbod Schoonmakend Nederland laat op zich wachten

De partijen hebben duidelijk uitgesproken dat de focus van de onderhandelingen op dit moment op het kwalitatieve deel van de cao liggen. Schoonmakend Nederland komt pas in de onderhandelingsronde op 22 en 23 november 2021 met haar loonbod. Monsma: “Loon is heel belangrijk, dat snappen we. Het is ook onze intentie om in loon te laten zien dat we waardering hebben voor de medewerkers. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat mensen zich kunnen blijven ontwikkelen in deze sector. We willen de arbeidsmarktwaarde verhogen alsmede de kwaliteit van de sector.”

Daarmee zegt de werkgeversorganisatie dat de focus breder is dan alleen loon. Logisch, want ontwikkeling van de arbeidsmarktwaarde en de medewerkers in de schoonmaak kost niet niks. Pas als deze kosten zijn doorgerekend, komt Schoonmakend Nederland met een loonbod. Dat verbaast Kampherbeek van CNV niet: “Wij zijn gewend dat het loonbod pas op het eind komt. Wij kijken als vakbond naar wat een cao oplevert en werkgevers kijken naar de kosten. We handelen nu eerst de andere punten af en dan spreken we over het loon. Dat brengt wel het risico met zich mee dat de onderhandelingen vertraging oplopen. Want over loon kan ik kort zijn: we zijn het er wel of niet mee eens.” Realistisch besluit Kampherbeek: “Loon zal ongetwijfeld tot gespetter leiden. Maar nu zetten ze concrete acties en is er geen sprake van een rituele dans. Er is veel te doen in de sector.”

Deadline realistisch?

De huidige cao schoonmaak- en glazenwassersbranche loopt af op 1 januari 2022. Het is de partijen er dus aan gelegen om voor het nieuwe jaar met een nieuwe overeenkomst te komen. Monsma stelt dat dit nog steeds een haalbare kaart is. “We hebben negen onderhandelingsdagen gepland waarbij alle dagen in december als reserve dienen. Ik ga er van uit dat we op 1 januari niet alleen proosten op het nieuwe jaar, maar ook op een nieuwe cao.”

Loonbod werkgevers aan de voor- of achterzijde van de cao onderhandelingen?

Het blijft een kip-ei verhaal. Respect bestaat immers niet uitsluitend uit het component loon, maar een evenwichtig totaalpakket die de schoonmakers de kans biedt zich breder te ontwikkelen en ook bij ingang van het pensioen nog lang van het leven te kunnen genieten. Mede hierom zijn secundaire cao zaken minstens zo belangrijk.

Eerst het loonbod op tafel leggen en daarna, gelet op de financiële impact, minder toeschietelijk kunnen zijn op andere issues? Of eerst secundaire zaken goed regelen en het restant als loonbod uitbrengen, dit met het risico om bij afwijzing van dit loonbod eerder toegezegde zachte criteria te moeten herroepen? Ga er maar aanstaan. Bovendien kan het zo maar zijn dat de verhoging van het loon, zoals de bonden voorstellen, een verlaging van huur-en/of zorgtoeslag tot gevolg heeft. Dan wordt een flinke loonstijging een sigaar uit eigen doos. 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer cao schoonmaak

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling voor schoonmakers op al zijn vakantieparken

EuroParcs verlengt verbeterde reiskostenregeling schoonmakers

CNV: Lonen moeten met 5 tot 10 procent omhoog Steeds hogere loonafspraken in nieuwe cao's Inspectie SZW schoonmaakbedrijven Amsterdam

CNV: Lonen moeten met 5 tot 10 procent omhoog

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren