• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Young Cleaning Professionals: bevlogen leeftijdsgenoten

Artikelen SieV 19 mei 2015

Young Cleaning Professionals: bevlogen leeftijdsgenoten

De Young Cleaning Professionals (YCP) is een bijzondere club jonge ondernemende mensen in de schoonmaak. Geen formele club waarvan je lid kunt worden, maar een informeel samenwerkingsverband waarvan de deelnemers zich inzetten voor leeftijdgenoten en de branche. Clean Totaal spreekt met een aantal van hen in Amsterdam RAI waar initiatiefnemer Robert Stelling ons hartelijk ontvangt.

 

Door Leon van den Berg, lid redactie Clean Totaal

 

ISSA/INTERCLEAN product manager RAI Robert Stelling bijt het spits af door een beeld te schetsen van het verband tussen de RAI, ISSA en de Young Cleaning Professionals (YCP): “YCP is een Nederlands initiatief dat voortkomt uit de ISSA/INTERCLEAN Amsterdam. Ik ben ruim drie jaar geleden betrokken geraakt bij ISSA/INTERCLEAN. Ik werd projectmanager bij de RAI en verantwoordelijk voor deze beurs. Het had net zo goed een andere beurs kunnen  zijn. Van schoonmaak wist ik net zoveel als de gemiddelde Nederlander; niets dus. Je groeit gaandeweg in het vak en de branche en dan gaan je dingen opvallen.”

 

Veel grijs op de beurs

Wat Stelling onder andere opvalt is de gemiddelde leeftijd van de exposant en de bezoeker: 47 jaar. “Als je op de beurs kijkt zie je veel grijs, zowel qua pak als haarkleur. Niet dat er geen jongeren onder de 35 zijn, maar die zijn toch in de minderheid. Voor een beursorganisator en de branche is dat verontrustend. Als de branche vergrijst, hoe zit het dan met de toekomst van branche en beurs? Biedt de ISSA/INTERCLEAN straks nog wel het platform voor de nieuwe generaties in schoonmaakland? Om het beursconcept ook actueel te houden voor deze nieuwe, jongere doelgroep heb ik die vragen voorgelegd aan een aantal jonge vertegenwoordigers van de branche. Het bleek dat die met gelijksoortige gedachten zaten. Zo is het idee voor YPC geboren.”

 

Niet saai

Wat biedt YCP jongere schoonmaakprofessionals? Stelling ”Wij zijn van start gegaan op de laatste editie van de beurs, maar treden nu pas meer naar buiten. Wij zijn geen klassieke club. Je kunt vooralsnog geen lid worden en er zijn dus ook geen saaie dingen zoals statuten en huishoudelijk regelement. Er zijn maar een paar ‘regels’. Je moet in de branche werkzaam en jonger dan 35 zijn. Belangrijk is ook dat je actief wilt zijn en buiten gebaande paden denkt. Wij spreken niet van leden, maar van ambassadeurs, want wij zijn dat met zijn allen voor het vak. Wij zijn in Nederland ontstaan, maar iedereen kan wereldwijd meedoen. Daarom is onze voertaal Engels.”

 

Drempels wegnemen

Greenspeed key accountmanager Damian Armitage vult aan: “Wij zetten ons nadrukkelijk niet af tegen de oudere generatie, maar signaleren dat jongeren andere behoeften hebben. Het is belangrijk dat die contacten met elkaar hebben, maar zeker ook contacten onderhouden met ouderen. Oud en jong kunnen echt veel van elkaar leren, maar vooral voor jongeren is de drempel vaak nogal hoog om daadwerkelijk contact te hebben.”

 

Mathijs Burgman (general supportmanager Burgman Supply):  “Als je op een stand komt, dan spreek je niet zomaar een CEO aan. Het is zelfs de vraag of ze je wel zien staan. Je ziet toch heel vaak dat ze eerder spreken met leeftijdgenoten die ze al kennen, dan met een jongere bezoeker. Geen kwade opzet, maar eerder een slechte gewoonte. Waarschijnlijk voelen zij zich in contacten met jongeren ook wat ongemakkelijk en kiezen ze daarom de bekende weg. Juist door via YCP contacten met CEO’s te onderhouden, kunnen wij die wederzijdse barrière afbreken.”

 

Toevoeging

“Voor de beurs zelf is de YCP een mooie toevoeging en vernieuwend platform voor wat er nu al staat stelt Armitage. ”Veel ambitieuze jongeren zullen wellicht doorstromen en functies bekleden op hoger niveau. Je moet dus zorgen dat de beurs op hun belevingswereld aansluit. Jongeren voelen zich tot andere dingen aangetrokken. Ouderen gaan bijvoorbeeld graag naar seminars en vertoeven daar een dag inclusief lunch en borrel. Dat duurt jongeren te lang. Wij willen liever korte en inhoudelijk goede workshops, masterclasses en meet en greets met beursgangers en collega’s uit de markt. De lunch slaan we over, maar de borrel niet, want netwerken vinden wij wel heel belangrijk en vooral ook heel erg leuk!”

 

Dat laatste blijkt een belangrijke pijler van de YCP. Armitage: “YCP is vooral een platform waaruit leuke en interessante contacten voortkomen, zowel in persoon met als hulpmiddel de sociale media. En de business is altijd met een no-nonsense mentality… let’s keep this!”. Plezier in het vak naast betrokkenheid bij de branche is duidelijk een belangrijke drijfveer voor de YCP-ers.

 

Drijfveren

Een mooi bruggetje om naar de persoonlijke drijfveren om YCP-er te worden. Armitage is al heel lang in de branche actief en kan dus een beetje terugkijken. “Ik ben al op mijn achtste meegegaan met mijn vader om de stand op te bouwen. Met 23 jaar kwam ik in dienst bij wat nu Greenspeed is en daar werk ik tien jaar later nog steeds. De branche ontwikkelt zich. Vroeger had die een wat suf imago, maar nu begint schoonmaak ‘sexier’ te worden. Je ziet dat de belangstelling ervoor groeiend is, maar ook dat de branche zichzelf vernieuwt door het toepassen van nieuwe middelen en methoden. Van zo’n innovatieve branche ben ik graag ambassadeur. Daarnaast laat ik mij graag inspireren door collega’s en YCP brengt je in contact met mensen die je inspiratie geven omdat ze veelal een gelijksoortige opvatting over het vak en innovatie hebben. Samen sparren met klanten, collega’s , maar ook af en toe het contact onderhouden met je concullega ’s.”

 

Burgman werkt in een familiebedrijf en spreekt eveneens bevlogen over het vak. “Hygiëne wordt steeds belangrijker in onze maatschappij en schoonmaak dus ook. Er zijn nog bedrijven die met verouderde technieken en methoden werken, maar de ontwikkelingen in de branche gaan heel snel. Ik vind het geweldig om werkzaam te zijn in zo’n innovatieve bedrijfstak en ben daarvoor ook graag ambassadeur als YCP-er. Zo ontmoet ik veel mensen in en buiten het vak en kan ik mijn netwerk heel goed uitbreiden wat belangrijk is voor mijn professionele toekomst. Schoonmaak is een belangrijke branche, maar wel eentje die niet zo goed zichtbaar is. Je ziet het pas als het niet gedaan wordt en de beleving is dus bij het publiek niet zo heel erg groot. De laatste tijd vindt daarin wel verandering plaats. Meer jongeren stromen de branche in. Daarvoor is YCP een prachtig platform.”

 

Dick van Dijk, werkzaam in het familiebedrijf Exclusiva, ziet dat laatste ook gebeuren. “De branche wordt steeds interessanter omdat er veel gaande is en daardoor ook een betere zichtbaarheid is. Het belang van een goede hygiëne wordt steeds meer vastgelegd in regelgeving en daardoor komt schoonmaak meer in de schijnwerpers. Dat heeft een positief effect op de instroom. Die komt steeds vaker van beroepsopleidingen buiten de branche zoals de hotelschool. Voor mij persoonlijk is YCP-ambassadeur zijn een goede methode om mijn blikveld en relaties in het vak te verbreden. Het enthousiasme en het plezier in het vak van mijn collega’s vind ik aanstekelijk. Interessant is ook de internationale scope van YPC. Daardoor kun je je netwerk internationaal uitbreiden en dat is goed voor zowel de persoonlijke als zakelijke groei.”

 

Breder dan beurs

ISSA/INTERCLEAN Amsterdam is tweejaarlijks. De meeste activiteiten zijn beursgebonden. Je hebt dan jongeren uit de hele wereld bij elkaar. In die intensieve week kun je als beursorganisator heel veel doen om contacten tussen jongeren in de branche te bevorderen. Maar… wat doe je erna? Stelling: “Wij moeten het zeker niet laten bij de workshops en borrels tijdens de beurs. Wij hebben een eigen LinkedIn-groep en een blog waarin YCP-ers van zich laten horen. Daarnaast willen wij meer netwerkbijeenkomsten organiseren en zijn wij bezig met het organiseren van bedrijfsbezoeken.

 

Netwerk

Zijn de YCP-ers niet bang dat als ze doorgroeien een nieuw soort “old boys network” worden en vervallen in hetzelfde gedrag als de huidige generatie die nu aan het roer staat? Armitage: “Als je veel met elkaar optrekt zoals wij nu doen, ontstaan er natuurlijk innige en vriendschappelijke banden. Zonder twijfel zullen de huidige YCP-deelnemers op den duur een old boys & girls network worden. Wij zetten echter wel actief in op doorstroming van onderaf. De YCP blijft zo een echt verband van jongeren. Ik ga ervan uit dat onze bevlogenheid en idealen ervoor zorgen dat die jongeren zich aangesproken voelen.

 

Burgman: “Straks zijn de YCP-ers boven de 35 en misschien doorgestroomd naar hogere posities in de branche, maar zal de afstand tussen de nieuwe jonge generatie en ons kleiner zijn dan nu het geval is tussen ons en de vijftigers.” Van Dijk: “Bovendien beschikken we straks allemaal over een groot nationaal en internationaal netwerk van jongeren en ouderen in de branche waardoor we een goede brugfunctie kunnen vervullen.”

Clean Total wenst alle YCP-ers in ieder geval alle succes!  

 

https://www.issainterclean.com/ycp/pages/young-cleaning-professionals.aspx

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren