De feestdagen komen er weer aan en dus koortsachtig op zoek naar een leuk cadeau voor onze kinderen. Iets educatief… een drone. Die koop je voor een paar tientjes als speelgoed, maar drones zijn inmiddels allang geen speelgoed meer, maar zeer serieuze apparaten die inspecties uitvoeren, mensenlevens kunnen redden of op gevaarlijke plaatsen schoonmaak kunnen uitvoeren. Tim Stok van Regent Mobile Connect uit Rotterdam vertelt daar meer over, meer specifiek over het schoonmaken van windmolenbladen, kortweg windmolenreiniging 2.0.
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
“Alle initiatieven voor werkdrones hebben hun basis in een aantal hobbyisten dat gegrepen is door de toekomstmogelijkheden voor drones”, aldus Stok. “Ook wij zijn zo begonnen. Ons moederbedrijf houdt zich bezig met gps-tracking en volgsystemen, telemetrie en IoT (Internet of Things red.). Een van de partners daarin is een paar jaar geleden begonnen met het ontwikkelen van drones. Daarbij wilden wij iets anders dan al op de markt is. Er zijn inmiddels heel wat bedrijven die met drones bijvoorbeeld in de industrie inspectie uitvoeren waarbij de toegankelijkheid voor mensen gevaarlijk is. Denk aan installaties op grote hoogte. De drone doet de inspectie sneller en goedkoper dan mensen en met de software kunnen gebreken ook direct herkend worden.
“Een drone kan 145 kg last dragen. Dat biedt ongekende mogelijkheden.”
Daarnaast heb je een groot circuit van mensen die met drones vliegen voor hobby of werk. Denk bijvoorbeeld aan fotografen. Al deze drones hebben een belangrijke overeenkomst. Ze zijn klein, vliegen op een accu en kunnen een beperkte last dragen. Onze werkdrones hebben een geheel ander concept. Ze zijn vrij groot, vliegen maar een kwartiertje op een accu en zijn daarom meestal voor de stroomvoorziening aan de grond verbonden, en het belangrijkste: ze kunnen inmiddels 145 kg last dragen. Dat biedt ongekende mogelijkheden” .
Blussen op 400 meter hoogte
“De eerste tests richtten zich op sport”, vervolgt Stok. In “Scandinavië en Letland heb je veel sneeuw en grote vlakten. Daar hebben wij ontdekt dat je met een drone prima een persoon met snowboard kan laten voorttrekken. En wat op sneeuw kan, lukt natuurlijk ook op water. Na verdere ontwikkeling is het aantal dat je kunt laten voorttrekken tot vier personen gegroeid. Inmiddels hebben wij het Guinness Book of Records gehaald door de eerste drone-afsprong te doen vanaf 330 meter hoogte. Vervolgens is het idee ontstaan om met een drone mensen te redden. Zo kunnen wij sneller en voor een fractie van de kosten mensen uit het water of van een ijsschots redden of ze evacueren van een bergtop. Wij kunnen daar ook materialen naar transporteren.
Lees verder onder afbeelding
Je kunt ook mensen redden uit een brandend gebouw. De hoogste brandweerladder is 85 meter, wij komen tot 100 meter, maar 200 en 400 meter zijn in principe ook mogelijk. Ladderwagens worden ook gebruikt om te blussen, maar komen ook veel minder hoog dan onze drone. Wij kwamen met de Oostenrijkse brandweerwagenfabrikant Rosenbauer in contact en hebben een drone ontwikkeld die op 100 meter met 40 bar kan blussen en op 400 meter met 20 bar. Zoveel water kun je niet meenemen naar boven en dus is de drone met een haspel aan de grond verbonden. Die haspel levert de benodigde energie en water. Mocht de energie uitvallen dan bieden de accu’s voldoende respijt om veilig te landen en als die ook weigeren is er een parachute.”
Drone verdient geld
Stok: “Vanuit dit systeem voor de brandweer zijn wij gaan kijken naar een andere toepassing, het schoonmaken van windmolenbladen. In Nederland heb je erg veel last van vuilafzetting door regen, sneeuw, luchtvervuiling en vooral insecten. In Spanje is er meer last van aanhangend stof. Je moet minimaal eens in de vijf jaar de bladen reinigen. Dat scheelt 3 tot 7% rendement en daarmee maandelijks een meeropbrengst van €40.000, – tot €80.000,- per molen.
Het schoonmaken gebeurt tot nu toe handmatig. Dat is een dure en ook gevaarlijke klus. Er wordt een stellage gebouwd met een brug naar de bladen. Daarnaast zijn twee mensen een paar dagen bezig om de drie of vier bladen te reinigen. Dat kost per molen zo’n €10.000,- per dag, zeker als daar nog transportkosten per vliegtuig bijkomen om de materialen wereldwijd ter plaatse te krijgen. Een andere methode is om windmolenreiniging met een helikopter te doen, duur en ook niet zonder aanzienlijk risico. Met een drone doe je dit werk zonder alle op- en afbouw extreem veilig in zo’n anderhalf uur. Wij zijn daarmee nu in een testfase en dus nog niet actief op de markt. Daarvoor zoeken wij nog meer bedrijven die windmolens maken of exploiteren. De molen moet voor praktijktests natuurlijk wel worden stilgezet. De uiteindelijke marktintroductie plannen wij voor 2018.“
Zien wat werkdrones kunnen? https://aerones.com/eng/