• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Werknemerscoöperatie Schoongewoon: vernieuwing in denken

Artikelen 21 januari 2015

Geïnspireerd door een documentaire van het VPRO televisieprogramma ‘Tegenlicht’ over het Baskische stadje Mondragón startte Remmelt Schuuring in 2012 werknemerscoöperatie Schoongewoon. Een bedrijf waar elke werknemer ‘mede-eigenaar’ is. Te soft allemaal of een eye-opener? MVO pur sang?  

 

Door Rob Möhlmann, redactielid Clean Totaal

 

Remmelt Schuuring werkt al bijna zijn hele leven in de schoonmaakbranche. Lange tijd voor de Hodon Groep in binnen- en buitenland. In 1994 richtte hij zijn eigen bedrijf d.e.schoonMaker op. Het was de wens van Schuuring om het werk richting klant en werknemer transparanter en eerlijker te maken. In no time groeide het bedrijf naar driehonderd medewerkers.

 

Een hartinfarct treft Schuuring rond 2000. Uitgeput verkocht zijn onderneming en was daarmee van alle sores af. Drie jaar lang deed hij niets. Hij ging terug naar de natuur en bouwde zijn eigen ecohuis. Bezining. Hij noemt het de meest waardevolle tijd van zijn leven.

 

Vertrouwen

In 2012 begint het bij Schuuring te borrelen. Hij krijgt het idee dat er veel meer aan mensen zélf moet worden overgelaten. “Mensen op de werkvloer dienen hun creativiteit te ontplooien. Daar heb ik altijd in geloofd, maar kon het nooit uitvoeren. Mijn doel is dat mensen vanuit zichzelf excelleren. Ik hoef niet alles te controleren. Iedereen is gewend om veel dingen zelf te regelen: een hypotheek, een huis, geldzaken. Vertrouwen richting de mensen; daar gaat het naar mijn idee om. Binnen een werknemerscoöperatie geef je mensen de bevoegdheid tot zichzelf.”

 

Alles draait om mensen

Voor Nederlandse begrippen was het idee van Schuuring vernieuwend. De Volkskrant pikte het idee op en publiceerde een paginagroot artikel. “Op dat moment was alleen de naam ‘Schoongewoon’ bekend. Het bedrijf bestond nog niet eens. Toen is alles gaan rollen. De enige werknemerscoöperatie in Nederland was geboren.”

 

Schuuring was overweldigd door de aandacht. In een rap tempo zocht hij mensen om zich heen om het bedrijf verder vorm te geven. “Wij hebben er bewust voor gekozen om de breedte in te gaan. Kenmerkend voor onze coöperatie zijn de kleine units van zo’n twintig mensen. Elke groep medewerkers wordt begeleidt door een mentor. Op dit moment telt onze organisatie zeven units, verspreid over heel Nederland.”

 

Schoongewoon Nederland verzorgt de administratie voor de units, evenals de websites, marketing en opleidingen. Er is een concepthoudersovereenkomst waar de coöperatie zich aan heeft gecommitteerd. “Dit is geen contract”, aldus Schuuring. “De overeenkomst bestaat uit een aantal zaken waar wij als coöperatie voor staan. Wij worden niet gedreven door geld, maar door kwaliteit, plezier hebben en gezond leven. Bijna alles wat wij doen en afspreken, is gebaseerd op gevoel in plaats van ratio. Vanuit het hart werken is voor ons een belangrijke drijfveer.”

 

Opleidingen

Hoewel kwaliteit altijd in het oog wordt gehouden, werkt Schoongewoon niet met opleidingen. “Voor ons is dat niet meer dan een etalage van hoe mooi alles is. Regulier schoonmaakwerk is vrij simpel. Waarom energie in de buitenkant steken terwijl de basiskennis aanwezig is? Wij schenken vooral aandacht aan ethiek, integriteit en het luisteren naar elkaar. Elkaars waarheden accepteren, ondanks dat je er zelf anders naar kijkt. Het zoeken naar oplossingen in het midden. Kortom: plezierig samenwerken en gewoon mens kunnen zijn.”

 

Schoongewoon kiest ook zelf haar klanten. “Klanten zijn onze partners. Wij kiezen klanten die bij ons passen. Wij doen niet mee met aanbestedingen. Onze doelstelling is om Schoongewoon landelijke bekendheid te geven. Wij acquireren bijna niet. Klanten komen vaak via via bij ons binnen.”

 

Voor elkaar zorgen

Schoongewoon werkt nauw samen met het UWV. Herintreders, mensen die wat minder te besteden hebben, oudere werknemers: iedereen is van harte welkom bij Schoongewoon. Ook kent de organisatie geen bazen. “Iedereen communiceert horizontaal”, legt Schuuring uit. De Wet Poortwachter wordt binnen Schoongewoon niet gehanteerd. “Ziek is ziek. Wij gaan dat niet controleren via Arbo en andere zaken.”

 

Overigens is het ziekteverzuim opvallend laag. In 2013 noteerde Schoongewoon een ziekteverzuim van 0,2 procent. Over 2014 staat de teller nog op 0. Bij ziekte van een medewerker wordt er niet naar kantoor gebeld, maar lossen collega’s het onderling op. Schuuring: “Bij Schoongewoon zorgt men voor elkaar”

 

www.schoongewoon.com

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Kees Aalbers van Schoonmaakbedrijf Aalbers
20 jun

Van tapijtreiniging tot succesvolle onderneming: Kees Aalbers over Schoonmaakbedrijf Aalbers

schoonmaker van het jaar
17 jun

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025
16 jun

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol
12 jun

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

reistijd
11 jun

Uitspraak over reistijd tussen werklocaties in schoonmaaksector

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Kees Aalbers van Schoonmaakbedrijf Aalbers

Van tapijtreiniging tot succesvolle onderneming: Kees Aalbers over Schoonmaakbedrijf Aalbers

schoonmaker van het jaar

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025

Dag van de Schoonmaker 2025

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand