• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Werknemerscoöperatie Schoongewoon: vernieuwing in denken

Artikelen 21 januari 2015

Werknemerscoöperatie Schoongewoon: vernieuwing in denken

Geïnspireerd door een documentaire van het VPRO televisieprogramma ‘Tegenlicht’ over het Baskische stadje Mondragón startte Remmelt Schuuring in 2012 werknemerscoöperatie Schoongewoon. Een bedrijf waar elke werknemer ‘mede-eigenaar’ is. Te soft allemaal of een eye-opener? MVO pur sang?  

 

Door Rob Möhlmann, redactielid Clean Totaal

 

Remmelt Schuuring werkt al bijna zijn hele leven in de schoonmaakbranche. Lange tijd voor de Hodon Groep in binnen- en buitenland. In 1994 richtte hij zijn eigen bedrijf d.e.schoonMaker op. Het was de wens van Schuuring om het werk richting klant en werknemer transparanter en eerlijker te maken. In no time groeide het bedrijf naar driehonderd medewerkers.

 

Een hartinfarct treft Schuuring rond 2000. Uitgeput verkocht zijn onderneming en was daarmee van alle sores af. Drie jaar lang deed hij niets. Hij ging terug naar de natuur en bouwde zijn eigen ecohuis. Bezining. Hij noemt het de meest waardevolle tijd van zijn leven.

 

Vertrouwen

In 2012 begint het bij Schuuring te borrelen. Hij krijgt het idee dat er veel meer aan mensen zélf moet worden overgelaten. “Mensen op de werkvloer dienen hun creativiteit te ontplooien. Daar heb ik altijd in geloofd, maar kon het nooit uitvoeren. Mijn doel is dat mensen vanuit zichzelf excelleren. Ik hoef niet alles te controleren. Iedereen is gewend om veel dingen zelf te regelen: een hypotheek, een huis, geldzaken. Vertrouwen richting de mensen; daar gaat het naar mijn idee om. Binnen een werknemerscoöperatie geef je mensen de bevoegdheid tot zichzelf.”

 

Alles draait om mensen

Voor Nederlandse begrippen was het idee van Schuuring vernieuwend. De Volkskrant pikte het idee op en publiceerde een paginagroot artikel. “Op dat moment was alleen de naam ‘Schoongewoon’ bekend. Het bedrijf bestond nog niet eens. Toen is alles gaan rollen. De enige werknemerscoöperatie in Nederland was geboren.”

 

Schuuring was overweldigd door de aandacht. In een rap tempo zocht hij mensen om zich heen om het bedrijf verder vorm te geven. “Wij hebben er bewust voor gekozen om de breedte in te gaan. Kenmerkend voor onze coöperatie zijn de kleine units van zo’n twintig mensen. Elke groep medewerkers wordt begeleidt door een mentor. Op dit moment telt onze organisatie zeven units, verspreid over heel Nederland.”

 

Schoongewoon Nederland verzorgt de administratie voor de units, evenals de websites, marketing en opleidingen. Er is een concepthoudersovereenkomst waar de coöperatie zich aan heeft gecommitteerd. “Dit is geen contract”, aldus Schuuring. “De overeenkomst bestaat uit een aantal zaken waar wij als coöperatie voor staan. Wij worden niet gedreven door geld, maar door kwaliteit, plezier hebben en gezond leven. Bijna alles wat wij doen en afspreken, is gebaseerd op gevoel in plaats van ratio. Vanuit het hart werken is voor ons een belangrijke drijfveer.”

 

Opleidingen

Hoewel kwaliteit altijd in het oog wordt gehouden, werkt Schoongewoon niet met opleidingen. “Voor ons is dat niet meer dan een etalage van hoe mooi alles is. Regulier schoonmaakwerk is vrij simpel. Waarom energie in de buitenkant steken terwijl de basiskennis aanwezig is? Wij schenken vooral aandacht aan ethiek, integriteit en het luisteren naar elkaar. Elkaars waarheden accepteren, ondanks dat je er zelf anders naar kijkt. Het zoeken naar oplossingen in het midden. Kortom: plezierig samenwerken en gewoon mens kunnen zijn.”

 

Schoongewoon kiest ook zelf haar klanten. “Klanten zijn onze partners. Wij kiezen klanten die bij ons passen. Wij doen niet mee met aanbestedingen. Onze doelstelling is om Schoongewoon landelijke bekendheid te geven. Wij acquireren bijna niet. Klanten komen vaak via via bij ons binnen.”

 

Voor elkaar zorgen

Schoongewoon werkt nauw samen met het UWV. Herintreders, mensen die wat minder te besteden hebben, oudere werknemers: iedereen is van harte welkom bij Schoongewoon. Ook kent de organisatie geen bazen. “Iedereen communiceert horizontaal”, legt Schuuring uit. De Wet Poortwachter wordt binnen Schoongewoon niet gehanteerd. “Ziek is ziek. Wij gaan dat niet controleren via Arbo en andere zaken.”

 

Overigens is het ziekteverzuim opvallend laag. In 2013 noteerde Schoongewoon een ziekteverzuim van 0,2 procent. Over 2014 staat de teller nog op 0. Bij ziekte van een medewerker wordt er niet naar kantoor gebeld, maar lossen collega’s het onderling op. Schuuring: “Bij Schoongewoon zorgt men voor elkaar”

 

www.schoongewoon.com

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren