• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Werkgeversplatform SieV! op ramkoers met RAS

Artikelen SieV 9 februari 2015

SieV! uit de bocht met tendentieuze berichtgeving

 

Werkgeversplatform SieV! heeft onlangs een open brief gestuurd aan de RAS (Raad Arbeidsverhoudingen voor Schoonmaak- en glazenwassersbranche). In deze brief uit SieV! haar ongenoegen over het functioneren van de RAS en noemt het zelfs beledigend voor niet- OSB leden. Het werkgeversplatform stelt met afgrijzen kennis genomen te hebben van het feit dat bij het onlangs tekenen van het Taalakkoord door de RAS gesproken wordt over ‘de hele branche’. Dit terwijl SieV!, met haar 110 leden, op geen enkele wijze bij het tot stand komen van dit Taalakkoord  betrokken is geweest. Het is duidelijk: SieV! voelt zich buiten gesloten en gepasseerd  en, na de eerdere  teleurstelling van het niet mogen aanschuiven als cao partner, geen dispensatie voor bepaalde cao artikelen en geen geld uit de RAS fondsen, lijkt dit de druppel die de SieV! emmer doet overlopen. Het is nu ramkoers…  

 

Door Henk Cornelisse, lid redactie Clean Totaal 

 

Geschokt zegt SieV! te zijn over het feit dat twee grote landelijke schoonmaakbedrijven (lid van OSB) wel individueel betrokken zijn bij de ondertekening van het Taalakkoord. Hieruit trekt SieV! de conclusie dat deze bedrijven al in een vroegtijdig stadium op de hoogte gesteld waren van deze ondertekening. Ander punt van wrevel is het dictaat vanuit de RAS ten aanzien van verplichte vermelding van de namen van de objecten op de loonstroken. SieV! stelt openlijk dat neutraliteit en objectiviteit van de RAS in het geding zijn en heeft haar grieven vervat in een Witboek.  

 

RAS

De Stichting Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS) is in 1991 opgericht door de sociale partners: CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten en Ondernemersorganisatie Schoonmaak- & Bedrijfsdiensten (OSB). Het bestuur van de RAS is samengesteld uit vertegenwoordigers van: CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten, Ondernemersorganisatie Schoonmaak- & Bedrijfsdiensten (OSB).

Belangrijke taak van de RAS is het vervullen van een adviserende functie richting de branche. Dat staat zo te lezen op haar website. De RAS initieert en financiert activiteiten en projecten op het gebied van arbeidsvoorwaarden, opleidingen, arbeidsomstandigheden en het toezien op naleving van de cao. In het Jaarverslag RAS lezen we verder dat de RAS een bijdrage levert aan verdere professionalisering van de sector en het bevorderen van de sociale verhoudingen. Daarnaast brengt de RAS gevraagd en ongevraagd advies uit aan de cao-partijen.

 

Werkgeversplatform SieV! is (nog) geen sociaal partner en speelt derhalve geen formele rol van betekenis bij de cao onderhandelingen. SieV! maakt derhalve ook geen deel uit van het bestuur van de RAS. Feitelijk is de RAS namens de sociaal partners het uitvoerend orgaan  c.q. toezichthouder op het nakomen van de gemaakte cao afspraken. In deze adviserende en toezichthoudende taak van de RAS kan überhaupt geen sprake zijn van het meten met twee maten. Er is maar één maat: de cao.

 

Vergoeding taaltraject

Wel valt in de Jaarrekening 2013 van de RAS de verdeling van de toegekende bedragen taaltraject op. De RAS stelt voor werknemers die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen een bijdrage beschikbaar in de opleidings- en verletkosten. Doel is het behalen van een taalverhoging in ieder geval spraak en luisteren. De verdeling van het in totaal Euro 1.599.144,- toegekende bedrag duidt op een weinig evenredigheid: OSB: Euro 637.935,-, FNV: Euro 88.600,-, Individuele bedrijven: Euro 355.259,- en Hago Rail Services: Euro 506.150.-.

 

Nog even terzijde (we schreven hier eerder al over), er ligt  nog Euro 788.910,- aan ten onrechte geheven pensioenpremies  2009  te wachten op de rechtmatige eigenaren. Van de totaal teveel ingehouden premies ad Euro 1.574.670,- is er tot dusverre slechts Euro 785.760,- door de schoonmaakbedrijven gecorrigeerd.

 

Gesprek met VVD Tweede Kamerleden

Recent heeft het bestuur van SieV! een naar eigen zeggen uitvoerig gesprek gevoerd met de VVD Tweede Kamerleden Erik Ziengs en Anne Mulder. Tijdens dit gesprek heeft SieV! de onderwerpen besproken zoals deze terug te lezen zijn in het door haar samengestelde Witboek.

 

Wij vroegen SieV! voorzitter Maurice Rutgrink of het door SieV! zo verfoeide communiceren en  handelen van de RAS rondom het ondertekenen van het Taalakkoord ook bij de heren politici onder de aandacht is gebracht.

 

Rutgrink antwoordt hierop bevestigend. “Zeker, men is geschokt door de non communicatie tussen de RAS en overige schoonmaakbedrijven. We hebben tijdens dit gesprek aangetoond dat naar onze mening de RAS absoluut niet neutraal en objectief werkt ten aanzien van de branche. Nog sterker, dat de RAS met twee maten meet wanneer het hen, in casu OSB, zo uitkomt. Verder kan en wil ik geen uitspraken doen. Het heeft de aandacht van de politiek, zo is mij verzekerd.”

 

Strijdvaardige vervolgt Rutgrink: “Wat ook hun aandacht heeft is de wijze waarop sommige aanbestedingen zijn geformuleerd. Dat dergelijke aanbestedingen zodanig opgesteld zijn dat alleen nationale grote schoonmaakbedrijven of SW bedrijven mee kunnen doen aan dergelijke tenders. De heer Ziengs is één van de opstellers van de nieuwe aanbestedingswet en vertelde ons “not amused” te zijn om te horen hoe men desondanks de zaak tracht te manipuleren.”

 

Reactie VVD Tweede Kamerlid  Erik Ziengs

Zoals u van ons gewend bent gingen we in het kader van hoor en wederhoor navraag doen bij het Tweede Kamerlid  Erik Ziengs om te kijken of hetgeen SieV! voorzitter Rutgrink ons vertelde een juiste weergave is van het gesprek. Heeft de VVD delegatie inderdaad zo geschokt gereageerd en  op deze wijze stelling genomen?  Wij refereerden hierbij aan de door Rutgrink gebezigde uitlatingen.

 

De woordvoerder van Ziengs laat ons het volgende weten:

“Het klopt dat de heren Ziengs en Mulder met de SieV! delegatie hebben gesproken. Aan de hand daarvan zijn ervaringen en kennis uitgewisseld met elkaar. Bij de behandeling van de Aanbestedingswet heeft de VVD zich ook ingezet voor een (klachten-)commissie van experts. Die is er gekomen, in de vorm van de Commissie van Aanbestedingsexperts (www.commissievanaanbestedingsexperts.nl) . Deze commissie kan op verzoek (als aan verschillende voorwaarden is voldaan, die vermeld staan op de homepage) een aanbesteding goed onderzoeken. Wij hebben de delegatie ook aangeraden te kijken naar de mogelijkheid om deze commissie in te schakelen. Op basis van alleen het gesprek met de delegatie kan de heer Ziengs uw vraag niet beantwoorden. Het past ook niet bij zijn rol als Tweede Kamerlid om diepgravend onderzoek te doen naar specifieke aanbestedingen. Daar is de genoemde commissie voor. In uw e-mail beschrijft u een aantal aannames van de heer Ziengs die te stellig zijn en niet passen bij hoe het gesprek verliep. Erik Ziengs kan op basis van het gesprek niet zo stellig oordelen.”

 

De stevige bewoordingen die Rutgrink gebruikt worden derhalve niet als zodanig door de VVD gesprekspartners herkend, zoveel is duidelijk. Het overtrekken van conclusies van Tweede Kamerleden noemen we dit, oftewel  ‘je hand overspelen’.

 

Gestrekt been

De RAS laat via de media weten een dag later met een reactie te zullen komen. Een reactie die zij tot verbazing van SieV! over zal laten aan de sociaal partners. 

Een getergde Rutgrink hierover: “Waarom laat de RAS beantwoording van deze vragen over aan de sociale partners? Onze vragen betreffen administratieve kwesties en/of staand beleid. Ook andere vragen van SieV! over procedures en protocollen worden niet door de RAS beantwoord maar opnieuw doorgeschoven naar de sociale partners.”

 

Vervolgens wordt het op de man gespeeld, of in dit geval de vrouw, en gaat Rutgrink er vol met gestrekt been in: “Dat maakt in onze ogen de RAS slechts tot een administratief bijkantoor van de sociale partners. Daarmee wordt de hele RAS verdacht op het gebied van objectiviteit en neutraliteit en het feit of zij wel boven de partijen staat. Daarnaast rijst voor mij de vraag wat mevrouw Neuteboom de hele dag doet voor een niet onaanzienlijk bedrag per jaar?”

 

Reactie RAS

In haar reactie daags later op de open brief stelt RAS dat zij werkt in opdracht van de sociaal partners en uitvoering geeft aan afspraken die cao-partijen met elkaar maken. De RAS voert in opdracht van de sociaal partners de cao-afspraken uit, zoals onder meer de recente afspraak dat de namen van de objecten op de loonstrook worden vermeld en het verbeteren van de taalbeheersing.

 

De RAS zegt te informeren in opdracht van de sociaal partners en aan alle schoonmaakbedrijven die vallen onder de werkingssfeer van de branche. Dit doet zij via verschillende kanalen om op hetzelfde moment de desbetreffend informatie naar buiten te brengen. Een ieder, binnen of buiten de schoonmaakbranche, wel of niet betrokken bij de cao, kan via de website kenbaar maken dat zij deze informatie in de vorm van een nieuwsbrief wil ontvangen.

In het kader van goed opdrachtgeverschap wordt de brief vanuit de RAS ondertekend door de sociaal partners OSB, FNV en CNV. Aldus de RAS.

 

Deze reactie valt uiteraard volstrekt verkeerd bij SieV!. Het bestuur zegt geschokt te zijn van dit antwoord en roept haar leden op hun mening kenbaar te maken en stelling te nemen zodat het bestuur met goedkeuring vervolgstappen kan nemen. 

 

Blote kont

Wat van dit alles te vinden? SieV! is een platform wat prima kan functioneren naast OSB en ook zeker bestaansrecht heeft. SieV! voorziet in een behoefte, de groei bevestigt dit.

In dit alles is het echter raadzaam krachten te bundelen, elkaar te versterken en soms geduld te betrachten. Het prikkelen en scherp houden van sociale partners is zeker geoorloofd, soms wellicht zelfs gewenst.

 

Maar het mag duidelijk zijn dat Rutgrink in dit geval een (te) grote broek aan trekt. Grote broek aantrekken betekent: hevig te keer gaan, grote mond op zetten en hoge eisen  stellen. Hierbij schuwt de voorzitter van SieV! het niet op de man te spelen. Rutgrink deinst er evenmin voor terug meningen van politici wel erg vrijelijk te interpreteren. Het doel heiligt klaarblijkelijk vele middelen.

 

Het nadeel van een te grote broek is dat deze snel afzakt en dan loop je het risico in je blote kont te komen staan. Geen prettig vooruitzicht.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren