• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Werken met 3M Own the Floor

Artikelen Microvezel 7 oktober 2011

Werken met 3M Own the Floor
Welllness centre Elysium in Bleiswijk werkt sinds kort met het 3M Own the floorconcept. Het wellness center heeft haar luxe uitstraling mede te danken aan de glanzende natuurstenen vloeren. Goed onderhoud is dus van cruciaal belang. Clean Totaal vroeg naar de ervaringen.       
 
Directeur Maurice Zacarias van Unidos Schoonmaakbedrijf vertelt over de bijzondere positie die zijn schoonmaakbedrijf bij Elysium inneemt. “Wij werken hier met een groep mensen in de nacht en in de vroege ochtend. Die taken worden door twee of drie mensen uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het reinigen van vloeren, muren en wasbekkens in de hammam of het schoonmaken van de badruimtes. Het zijn taken die veel tijd vergen en waarbij de omgeving een bijzondere rol speelt. De meeste wanden zijn verwarmd en de omgevingstemperatuur is hoog. Daardoor droogt alles heel snel en moet je bedacht zijn op kalksporen. Bovendien brengt de aard van het bedrijf met zich mee dat je aan grote hygiëne-eisen moet voldoen, waardoor de reinigingscyclus sneller verloopt dan elders. Overdag doet de eigen facilitaire dienst van Elysium het kleine onderhoud zoals de toiletten en het bijvullen van verbruiksartikelen. Naast de schoonmaak werkzaamheden hebben we bij Elysium ook een andere taak, we doen de sluitronde in het complex waarbij we controleren of alle deuren gesloten zijn en de keukenapparatuur en de verlichting zijn uitgeschakeld”, besluit Zacarias.
 
Doffe vloer aangepakt
Voor een wellness centre is investeren in het op peil houden van de uitstraling en het voorzieningenniveau essentieel. Daarom werden een tijdje terug de ingang en receptie ingrijpend verbouwd. Voor de vloer viel de keuze op een mooie natuursteentegel. Elysium is echter gevestigd in een natuurgebied en daardoor is er nogal wat inloop van zand. Dat wordt nog versterkt doordat er rondom het complex een kunstmatige duinenrij is gemaakt. Zacarias: “Al na een paar maanden ontstond er een probleem. De hoogglans vloer werd door ingelopen vuil dof en vertoonde krassen. Je kon exact zien waar bezoekers in de rij stonden. Ook achter de balie was de slijtage enorm. Een specialistisch vloerbedrijf kon het probleem wel verhelpen, maar daarvoor moest de receptie meerdere dagen worden gesloten. Vanzelfsprekend leverde dat een groot probleem op. We zochten dus een doeltreffende oplossing die geen invloed zou hebben op de beschikbaarheid van de faciliteiten. Via onze huisleverancier ASP cleaning products te Zoetermeer namen we al veel spullen van 3M af vanwege de kwaliteit. De materialen zijn wellicht wat duurder dan andere merken, maar de producten zijn van hoge kwaliteit waardoor deze ook veel langer meegaan. Onze leverancier vertelde ons dat 3M testlocaties zocht voor een nieuw vloerconcept en dat paste precies in onze zoektocht naar een oplossing.”
 
Simpele stappen

Het concept van 3M heet Own the Floor. Niet voor niets volgens Marketing Coördinator Schoonmaak & Gebouwonderhoud Maarten van Vliet. “Vloeren vragen een grote vakkennis en daardoor raken de vloereigenaren een beetje het zicht kwijt op de behandelmethodes. Ons concept is simpel en werkt letterlijk vlekkeloos. We hebben bewust gestreefd naar een concept dat door iedereen met enige kennis van vloeren te gebruiken is. Als je het stappenplan volgt krijg je gegarandeerd een optimaal resultaat. Niet alleen op natuursteen, maar ook op bijvoorbeeld linoleum. Ons stappenplan bestaat uit zes stappen die ik graag kort toelicht.

 

  1. We beginnen met een 0-beurt. Daarbij herstellen we de aangetaste vloer in de oorspronkelijke staat. We strippen de vloer chemieloos met water en de Scotch-Brite™ SPP-vloerpad (Surface Preparation Pad). In feite verwijderen we stof en vuil.
  2. De hierop volgende stap is echt vloerherstel met 4 Trizact™ Diamond HX Discs van 5 inch groot. Die worden onder een standaard witte pad en een eenschijfmachine gebruikt. In feite halen we in twee stappen een millimeter van het vloeroppervlak weg. Met de grove rode schijven halen we de diepe krassen weg, met de blauwe fijne schijven bereiden we de vloer voor op de volgende fase. Ook tijdens dit proces gebruiken we alleen water.
  3. De volgende stap is een behandeling met onze paarse Scotch-Brite™ Diamond Vloerpad op een high speed machine van 1500-2000 toeren. In Amerika is dit trouwens nog relatief laag, want daar wordt gewerkt met snelheden van rond de 4000 toeren per minuut. Door de schurende werking wordt warmte opgewekt, waardoor de steen en het schuurstof een reactie aangaan. De poriën worden gedicht en de steen wordt glad. In dit stadium krijgt de vloer een zijdeglans.
  4. Direct hierna brengen we de eerste laag nanocoating op: de Scotchgard™ Stone Floor Protector. Dat doen we met onze speciale Easy Shine Vloerwasapplicator bestaande uit een rugzak met het middel en een speciale microvezelwisser. In tegenstelling tot andere methoden mag de opgebrachte laag maar heel dun zijn. Je spreekt over een laagdikte van 1/10 dikte van een haar. Het middel is kostbaar, maar je kunt met deze methode circa 100m2 uit een liter halen. Hoeveel exact heeft te maken met de porositeit van de steen. Na een kwartiertje drogen is het tijd voor de volgende stap.
  5. Hier gaan we opnieuw met de paarse Scotch-Brite™ diamantpad en de high speed machine aan de slag. Daardoor reageren de nanolaag en de ondergrond met elkaar en hardt de laag goed uit. In dit stadium wordt de vloer al hoogglanzend.
  6. Vervolgens brengen we op dezelfde manier een tweede laag aan. Dat is de slijtlaag. Hierna is de vloer hoogglanzend, zuur- en vlekbestendig en bovendien ook antislip. Belangrijk want hoogglanzende vloeren zij immers van nature glad.”
Glanzende vloer als dienst
Unidos Schoonmaakbedrijf heeft een andere opzet voor onderhoud gekozen dan gebruikelijk. Zacarias: “We verkopen een schone en glanzende vloer als dienst en werken daarom in vier werkgebieden: voorkomen, reinigen, beschermen en onderhoud. In dit laatste verband is de door Van Vliet genoemde slijtlaag belangrijk. We hebben immers te maken met zeer intensief gebruik. Zoals bekend komt 85% van het vuil in een pand van buiten. We zijn nu nog bezig met een onderzoek naar een beter schoonloopsysteem. Het huidige voldoet niet en daardoor heb je veel extra en dus onnodig onderhoud. Ook al heb je dit probleem aangepakt, dan nog zul je, zeker bij de receptie, na een paar maanden weer dofheid zien optreden. Gewoonlijk zul je maandelijks de glans terughalen met een high speed behandeling. Dit onderhoud voldoet een lange tijd, maar ingelopen vuil zal de slijtlaag toch beschadigen. Het unieke van het Own the Floorconcept is dat herstel door re-coaten plaatselijk kan en super eenvoudig is.”
 
Naadloos herstel
Hoe eenvoudig geeft de inmiddels gearriveerde objectleider van Unidos Schoonmaakbedrijf Paulo Santos aan. “Bij gewoon vloeronderhoud moet je regelmatig strippen. Hier hoeft dat niet. Bovendien moet je altijd een heel vloeroppervlak behandelen omdat je anders duidelijk een scheiding ziet tussen waar de bestaande laag coating intact is gebleven en waar de nieuwe laag coating is opgebracht. Bij het 3M-systeem is dat geen enkel probleem. Je reinigt de vloer en brengt met het Easy Shine vloerwassysteem een nieuwe slijtlaag coating aan waar dat nodig is. Nadat dit gebeurd is zie je nergens een scheiding tussen de oude en nieuwe laag. In de ontvangstruimte hebben we onlangs bij de toegangspoortjes en plaatselijk bij de receptiebalie een nieuwe laag coating aangebracht. De rest van de ruimte hoefde niet behandeld te worden en is dus ook niet gedaan. Dat scheelt niet alleen veel tijd voor onze schoonmakers, maar ook veel geld voor de klant. Het mooie is dat je zelfs als je met je neus vlakbij de grond zit, bijna onmogelijk kunt zien waar de nieuwe coating is aangebracht. Bovendien is het aanbrengen van de laag coating heel eenvoudig en is het resultaat geweldig
.” Zacarias vult aan: “Voor onze vloerspecialisten is de oplossing van 3M echt liefde op het eerste gezicht. De klant zal daar zeker net zo over denken. Die krijgt het best mogelijke resultaat tegen aanvaardbare kosten, waarbij vooral het onderhoud goedkoper is geworden en de uitstraling van de vloer altijd optimaal is. Belangrijk is ook de snelheid van het systeem. Je hoeft in dit geval niets af te sluiten voor bezoekers want alles kan in een nacht gebeurd zijn. Belangrijk, want als een deel van het complex niet beschikbaar is voor bezoekers kost dat goudgeld.”
 

Klik hier voor meer informatie over de 3M Schoonmaakmarathon.

 

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren