• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Welverdiende bonus voor CSU-medewerkers

Artikelen 16 april 2012

 

Een feestelijke bijeenkomst in een zaal met louter blije gezichten op vrijdag de dertiende? Zijn we beland in een club daredevils die het lot tarten? Nee, we zijn bij het ROC Mondriaan College in Den Haag waar enige tientallen CSU-medewerkers een welverdiende gezamenlijke bonus krijgen van €9000,- voor hun inzet.

 

Door Leon van den Berg, lid redactieteam Clean Totaal

 
Volgens Paul van Wegberg, hoofd bedrijfsbureau van het Mondriaan College, is er inderdaad een echte prestatie neergezet. “Voorheen werkten we met een aantal schoonmaakbedrijven. In hun contract waren de werkzaamheden zeer strak omschreven. Niet alleen welke werkzaamheden moesten worden uitgevoerd, maar ook hoe dat gedaan moest worden en in welke frequentie. Het gevolg was dat daaraan werd voldaan, maar dat er geen ruimte was om noodzakelijke andere schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren en schoonmakers ook niet werden gestimuleerd eigen initiatief te ontplooien. Ondanks de uitgevoerde VSR-controles was niemand tevreden. Bij de nieuwe aanbesteding wilden we iets anders, maar het was de vraag wat we dan precies wilden en hoe we dat zouden kunnen realiseren. Daarom hebben we begeleiding gezocht. We wilden wel dat die intermediair ook verstand had van schoonmaak en zo zijn we bij Key-Quality terecht gekomen.”
 
Prestatiecontract met bonus
Gezamenlijk werd gezocht naar een formule waarin vooral de schoonmaakkwaliteit omhoog moest. De prijs daarvoor was van minder belang. Wegberg: “In onze overwegingen heeft de kwaliteit voor circa 70% een rol gespeeld en de prijs voor 30%. Meestal ligt die verhouding heel anders. Samen met Paul Nijkamp hebben we een nieuwe contractvorm bedacht. Het is een langjarig resultatencontract geworden. Daarbij is het behalen van een bepaalde minimale kwaliteit vastgelegd, maar het is aan de CSU-medewerkers om te bepalen hoe die kwaliteit wordt bereikt. Geen stramien dus, maar flexibiliteit. De lange periode waarin het contract loopt geeft CSU de gelegenheid om echt te investeren, bijvoorbeeld in scholing van de medewerkers. Dat vinden wij als onderwijsinstelling natuurlijk zeer belangrijk. Zo’n opleiding is ook nodig, want we vragen van schoonmakers een veel actievere rol dan voorheen. Tenslotte is er aan dit contract een bonussysteem gekoppeld. Meestal is er sprake van een boeteclausule, maar wij wilden juist uitgaan van een positief signaal. Als de VSR controle in orde is en de tevredenheid van onze medewerkers boven de 6,5 ligt, reiken we per perceel een bonus uit van maximaal €10,000,-. Er is geen boete, maar wel een sanctie, als er slecht werk wordt geleverd op een perceel krijgt CSU twee kansen om dat te herstellen, anders zijn ze dat perceel kwijt.”
 
Voorbeeld voor branche
De bonus is gegeven voor twee percelen: de Brouwersgracht en het Leeghwaterplein. Uniek is dat in het contract nadrukkelijk is opgenomen dat de bonus helemaal aan de betreffende medewerkers ten goede komt. Volgens Wegberg moet CSU dat ook aantonen. Consultant Paul Nijkamp van Key-Quality ziet in de manier waarop het Mondriaan College de schoonmaak aanpakt een voorbeeld voor anderen. “Niet alleen is de schoonmaakkwaliteit met sprongen vooruit gegaan, ook is er enorm bespaard op de kosten. In vergelijking met de oude situatie kost de schoonmaak nu zo’n veertig procent minder. Vanwege de lange contractduur van zeven jaar kon CSU met een lagere prijs uit de voeten, terwijl er toch ruimte overbleef om te investeren in de klant en in de medewerkers. Zeker in het begin is er heel veel geïnvesteerd in de klantenrelatie. Zo lag er in Leiden al twintig jaar een vloer die door de vele waslagen helemaal vergoord was. Die is nu met veel moeite gestript en opnieuw van een waslaag voorzien. Die vloer ziet er echt weer als nieuw uit.”
 
De rol van Key-Quality hield overigens niet op bij het regelen van het contact en het contract. Er is ook nog een jaar begeleid. “In het eerst half jaar bezochten Vinod Sewpersad en ik wekelijks alle percelen. Daarna zijn we naar een lagere frequentie overgestapt. Op deze manier zijn zeer goede contacten ontstaan met onze werkvloer en met die van de klant. Daardoor is de communicatie veel beter geworden en dat is toch een belangrijke factor in een succesvolle schoonmaak. In de beoordeling vaan de schoonmaak is zeker niet alleen de harde factor van de VSR belangrijk, maar vooral ook de zachte van klanttevredenheid. Daarbij is de manier waarop de schoonmaker zich gedraagt heel belangrijk. Gezien de bonus die nu is toegekend, zit het daarmee wel goed.”
 
Trots
Albert Debipersad is als projectmanager onder meer eindverantwoordelijk voor de 8 scholen van het Mondriaan College. “ik was in 2010 erg verrast toen ik hoorde dat er een bonussysteem in het contract zat. Het is een unieke kans om onszelf en ons vakman/vrouwschap te bewijzen. Het sprak me erg aan omdat ik zelf ook schoonmaker ben geweest. Ik had echter eigenlijk niet het idee dat we die bonus zouden krijgen omdat ik weet hoe moeilijk klanttevredenheid te realiseren is. Niet alleen moet de technische kant van de schoonmaak in orde zijn, maar ook moeten docenten en medewerkers ons werk waarderen, maar vooral ook weten wat we wel en niet mogen. Sommige mensen verwachten dingen van ons die gewoon geen onderdeel zijn van ons contract. Zo kunnen mensen mopperen dat het koffieapparaat vies is, maar dat onderhoud doen wij helemaal niet. Anderen zijn ontevreden zijn omdat het beeldscherm stoffig is. Landelijk beleid is echter dat wij altijd van computers afblijven om schade en dus ook claims te voorkomen. Dat we nu toch de bonus gekregen hebben, maakt me enorm trots op mijn mensen. Zeker omdat een school veel moeilijker schoon te maken en schoon te houden is dan een kantoor.”
 
Waardering motiveert

Districtsmanager Vinod Sewpersad is de leidinggevende van Albert Debipersad. Hij heeft intensief samengewerkt met Key-Quality om de schoonmaak binnen het Mondriaan College naar een hoger plan te brengen. Wat zo uniek is, is het feit dat de bonus zich niet uit in bijvoorbeeld een contractverlenging met een extra jaar, maar in daadwerkelijk voordeel voor de man en vrouw op de werkvloer. Die hebben nu een leuk feestje met een hapje een drankje, een bos bloemen en een financieel extraatje in de vorm van bonnen. In het contract staat dat we die bonus aan onze medewerkers moeten besteden. Je kan dat natuurlijk ok doen door het geld in opleiding te stoppen, maar dat aspect hoort gewoon standaard bij een goede bedrijfsvoering. Juist dat extraatje motiveert. Je ziet ook dat het gewaardeerd wordt. 85% Van onze medewerkers is naar dit feestje gekomen en diegenen die er niet zijn hebben allemaal een goede reden. Je hoort onze medewerkers ook niet klagen. Door de andere manier van werken worden ze veel meer gewaardeerd dan vroeger en de bonus onderstreept die waardering nog eens. Vandaar al die blije gezichten!”

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
schoonmaker van het jaar
17 jun

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025
16 jun

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol
12 jun

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

reistijd
11 jun

Uitspraak over reistijd tussen werklocaties in schoonmaaksector

Vebego 2024
10 jun

Vebego over 2024: groei, dynamiek en ondernemerschap

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

schoonmaker van het jaar

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand