• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Welverdiende bonus voor CSU-medewerkers

Artikelen 16 april 2012

Welverdiende bonus voor CSU-medewerkers

 

Een feestelijke bijeenkomst in een zaal met louter blije gezichten op vrijdag de dertiende? Zijn we beland in een club daredevils die het lot tarten? Nee, we zijn bij het ROC Mondriaan College in Den Haag waar enige tientallen CSU-medewerkers een welverdiende gezamenlijke bonus krijgen van €9000,- voor hun inzet.

 

Door Leon van den Berg, lid redactieteam Clean Totaal

 
Volgens Paul van Wegberg, hoofd bedrijfsbureau van het Mondriaan College, is er inderdaad een echte prestatie neergezet. “Voorheen werkten we met een aantal schoonmaakbedrijven. In hun contract waren de werkzaamheden zeer strak omschreven. Niet alleen welke werkzaamheden moesten worden uitgevoerd, maar ook hoe dat gedaan moest worden en in welke frequentie. Het gevolg was dat daaraan werd voldaan, maar dat er geen ruimte was om noodzakelijke andere schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren en schoonmakers ook niet werden gestimuleerd eigen initiatief te ontplooien. Ondanks de uitgevoerde VSR-controles was niemand tevreden. Bij de nieuwe aanbesteding wilden we iets anders, maar het was de vraag wat we dan precies wilden en hoe we dat zouden kunnen realiseren. Daarom hebben we begeleiding gezocht. We wilden wel dat die intermediair ook verstand had van schoonmaak en zo zijn we bij Key-Quality terecht gekomen.”
 
Prestatiecontract met bonus
Gezamenlijk werd gezocht naar een formule waarin vooral de schoonmaakkwaliteit omhoog moest. De prijs daarvoor was van minder belang. Wegberg: “In onze overwegingen heeft de kwaliteit voor circa 70% een rol gespeeld en de prijs voor 30%. Meestal ligt die verhouding heel anders. Samen met Paul Nijkamp hebben we een nieuwe contractvorm bedacht. Het is een langjarig resultatencontract geworden. Daarbij is het behalen van een bepaalde minimale kwaliteit vastgelegd, maar het is aan de CSU-medewerkers om te bepalen hoe die kwaliteit wordt bereikt. Geen stramien dus, maar flexibiliteit. De lange periode waarin het contract loopt geeft CSU de gelegenheid om echt te investeren, bijvoorbeeld in scholing van de medewerkers. Dat vinden wij als onderwijsinstelling natuurlijk zeer belangrijk. Zo’n opleiding is ook nodig, want we vragen van schoonmakers een veel actievere rol dan voorheen. Tenslotte is er aan dit contract een bonussysteem gekoppeld. Meestal is er sprake van een boeteclausule, maar wij wilden juist uitgaan van een positief signaal. Als de VSR controle in orde is en de tevredenheid van onze medewerkers boven de 6,5 ligt, reiken we per perceel een bonus uit van maximaal €10,000,-. Er is geen boete, maar wel een sanctie, als er slecht werk wordt geleverd op een perceel krijgt CSU twee kansen om dat te herstellen, anders zijn ze dat perceel kwijt.”
 
Voorbeeld voor branche
De bonus is gegeven voor twee percelen: de Brouwersgracht en het Leeghwaterplein. Uniek is dat in het contract nadrukkelijk is opgenomen dat de bonus helemaal aan de betreffende medewerkers ten goede komt. Volgens Wegberg moet CSU dat ook aantonen. Consultant Paul Nijkamp van Key-Quality ziet in de manier waarop het Mondriaan College de schoonmaak aanpakt een voorbeeld voor anderen. “Niet alleen is de schoonmaakkwaliteit met sprongen vooruit gegaan, ook is er enorm bespaard op de kosten. In vergelijking met de oude situatie kost de schoonmaak nu zo’n veertig procent minder. Vanwege de lange contractduur van zeven jaar kon CSU met een lagere prijs uit de voeten, terwijl er toch ruimte overbleef om te investeren in de klant en in de medewerkers. Zeker in het begin is er heel veel geïnvesteerd in de klantenrelatie. Zo lag er in Leiden al twintig jaar een vloer die door de vele waslagen helemaal vergoord was. Die is nu met veel moeite gestript en opnieuw van een waslaag voorzien. Die vloer ziet er echt weer als nieuw uit.”
 
De rol van Key-Quality hield overigens niet op bij het regelen van het contact en het contract. Er is ook nog een jaar begeleid. “In het eerst half jaar bezochten Vinod Sewpersad en ik wekelijks alle percelen. Daarna zijn we naar een lagere frequentie overgestapt. Op deze manier zijn zeer goede contacten ontstaan met onze werkvloer en met die van de klant. Daardoor is de communicatie veel beter geworden en dat is toch een belangrijke factor in een succesvolle schoonmaak. In de beoordeling vaan de schoonmaak is zeker niet alleen de harde factor van de VSR belangrijk, maar vooral ook de zachte van klanttevredenheid. Daarbij is de manier waarop de schoonmaker zich gedraagt heel belangrijk. Gezien de bonus die nu is toegekend, zit het daarmee wel goed.”
 
Trots
Albert Debipersad is als projectmanager onder meer eindverantwoordelijk voor de 8 scholen van het Mondriaan College. “ik was in 2010 erg verrast toen ik hoorde dat er een bonussysteem in het contract zat. Het is een unieke kans om onszelf en ons vakman/vrouwschap te bewijzen. Het sprak me erg aan omdat ik zelf ook schoonmaker ben geweest. Ik had echter eigenlijk niet het idee dat we die bonus zouden krijgen omdat ik weet hoe moeilijk klanttevredenheid te realiseren is. Niet alleen moet de technische kant van de schoonmaak in orde zijn, maar ook moeten docenten en medewerkers ons werk waarderen, maar vooral ook weten wat we wel en niet mogen. Sommige mensen verwachten dingen van ons die gewoon geen onderdeel zijn van ons contract. Zo kunnen mensen mopperen dat het koffieapparaat vies is, maar dat onderhoud doen wij helemaal niet. Anderen zijn ontevreden zijn omdat het beeldscherm stoffig is. Landelijk beleid is echter dat wij altijd van computers afblijven om schade en dus ook claims te voorkomen. Dat we nu toch de bonus gekregen hebben, maakt me enorm trots op mijn mensen. Zeker omdat een school veel moeilijker schoon te maken en schoon te houden is dan een kantoor.”
 
Waardering motiveert

Districtsmanager Vinod Sewpersad is de leidinggevende van Albert Debipersad. Hij heeft intensief samengewerkt met Key-Quality om de schoonmaak binnen het Mondriaan College naar een hoger plan te brengen. Wat zo uniek is, is het feit dat de bonus zich niet uit in bijvoorbeeld een contractverlenging met een extra jaar, maar in daadwerkelijk voordeel voor de man en vrouw op de werkvloer. Die hebben nu een leuk feestje met een hapje een drankje, een bos bloemen en een financieel extraatje in de vorm van bonnen. In het contract staat dat we die bonus aan onze medewerkers moeten besteden. Je kan dat natuurlijk ok doen door het geld in opleiding te stoppen, maar dat aspect hoort gewoon standaard bij een goede bedrijfsvoering. Juist dat extraatje motiveert. Je ziet ook dat het gewaardeerd wordt. 85% Van onze medewerkers is naar dit feestje gekomen en diegenen die er niet zijn hebben allemaal een goede reden. Je hoort onze medewerkers ook niet klagen. Door de andere manier van werken worden ze veel meer gewaardeerd dan vroeger en de bonus onderstreept die waardering nog eens. Vandaar al die blije gezichten!”

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren