• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Wearables in de schoonmaak: nog een lange weg te gaan…

Artikelen Microvezel 3 december 2014

Wearables in de schoonmaak: nog een lange weg te gaan…

Er komen steeds meer nieuwe en slimme toepassingen voor mobiel dataverkeer. Brillen zoals Google Glass, maar ook ringen, armbanden en slimme horloges. Wat is, of beter gesteld, wat kan de rol van al deze wearables worden in de schoonmaak? Dat was het hoofdonderwerp van een recente brainstromsessie van app ontwikkelaar Facilityapps. Is Big Brother aanstaande? 

 

Door Leon van den Berg, redacteur Clean Totaal

 

Als je naar de werking kijkt dan is in feite een wearable zo goed als de software die eraan verbonden is, zo bevestigt ook Facilityapps. En die ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Voordeel van een wearable is dat het een pc, tablet of smartphone deels of geheel kan vervangen. En het kan efficiënter werken. Je hoeft bijvoorbeeld slechts naar iets als een barcode te kijken of iets in te spreken zonder dat je de handen van het werk afhaalt. Dat levert niet alleen tijdwinst op, maar kan ook eventuele gebrekkige schriftelijke taalvaardigheid, waarmee veel schoonmakers kampen, omzeilen.

 

Geen doorbraak

Tijdens de brainstormsessie viel het resultaat voor toepassingsmogelijkheden die men zag voor wearables een beetje tegen. Wellicht hadden de organisatoren gehoopt op een brainwave van de aanwezigen waardoor men op nieuwe ontwikkelingen zou kunnen komen. Ik vrees dat men daarin wat teleurgesteld is. Eigenlijk ging het toch vooral om toepassingen in de vorm van werkinstructies, ondersteuning bij het leerproces, begeleiding op afstand bij stages (een beetje zoals een talenpracticum vroeger werkte), deskundige hulp op afstand voor de man of vrouw op de werkvloer bij schoonmaakproblemen, het aan- of afmelden van een schoonmaaktraject in een gebouw of ruimte en controleren en voorkomen van methodefouten door het lezen van QR-codes op apparaten en middelen.

 

Zaken die met andere devices ook allang mogelijk zijn en die door sommige schoonmaakbedrijven ook al gebruikt worden. Het grote verschil is dat je het apparaat niet hoeft beet te pakken om een handeling te verrichten waardoor de handen voor de primaire werkzaamheden vrij blijven.

 

Aap kunstje leren

Werkt het instrueren via een wearable ook bij het leren van een bepaalde taak? Dat is maar de vraag. Tijdens de bijeenkomst werd een successtory verteld over BMW. Gemiddeld duurde het bij BMW drie jaar voordat een productiemedewerker overal aan de lijn kon worden neergezet. Met een wearable zou die tijd teruggebracht zijn tot een paar dagen.

 

Bij mij rijst dan de vraag wat BMW nu aan nieuwe medewerkers leert. Domweg een lijstje afwerken is geen leren, maar degradeert hen tot een aap die een kunstje heeft geleerd. Voor een kunstje leren heb je ook geen mensen nodig. Daarvoor volstaan robots. Als in de schoonmaak met wearables straks vooral het aanleren van kunstjes centraal staat, dan is die schoonmaker al snel ook te vervangen door een robot. De mogelijkheid van zulke verdringing op de arbeidsmarkt is zeker ook aan de orde gekomen tijdens de brainstormsessie.

 

Intekenen maar…

Een van de deelnemers kwam met een variatie op BYOD (Bring Your Own Device), het meenemen naar het werk van eigen computer, tablets etc. Je kunt ook uitgaan van BYOG (Bring Your Own Google Glass). Omdat iedereen door een goede werkinstructie kan schoonmaken, kan dadelijk ook iedereen die bijvoorbeeld een Google Glass heeft, schoonmaker zijn. Een schoonmaakbedrijf heeft misschien straks geen schoonmakers meer in dienst, maar zend een boodschap in de regio uit dat er straks op locatie x een bepaald aantal mensen nodig is voor schoonmaakwerkzaamheden. Iedereen met een Glass kan die boodschap ontvangen en als men tijd over heeft op deze extra verdiensten intekenen.

 

De aanwezigen werden in de gelegenheid gesteld om zelf eens door de Google Glass te kijken. In het algemeen was men wel enthousiast, maar men moest wel wennen aan het dubbele beeld dat je ziet: de reality en de virtual reality op het schermpje.

 

Privacy

Aan het eind van de bijeenkomst werd ook nog ingegaan op privacywetgeving en wearables. Die blijkt nog niet klaar voor de nieuwe zaken die nu razendsnel op ons af kunnen komen. Als een Google Glass ongemerkt kan filmen, hoe ga je dan bijvoorbeeld om met wat je als leidinggevende ziet wanneer je een medewerker controleert zonder dat die het weet. Mag je die gegevens in een eventuele ontslagprocedure gebruiken? Hoe voorkom je problemen als je anderen dan je eigen medewerkers filmt of wanneer een medewerker filmt op het toilet of in de kleedkamer en dat dan uitkomt?

 

Conclusie

De nadruk lag tijdens deze wearable brainstormsessie, niet verwonderlijk, op Google Glass. Wat mogelijke toepassingen betreft bleef het allemaal een beetje hangen in de sfeer van instructie en controle.

Voorlopig blijft microvezel de laatste échte innovatie in Schoonmaakland…    

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren