• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Voorzitter Jacco Vonhof: proactiever acteren met VSR

Artikelen Microvezel 8 februari 2016

Voorzitter Jacco Vonhof: proactiever acteren met VSR

“VSR is het wetenschappelijk geweten van de schoonmaakbranche”, aldus Jacco Vonhof. Hij zit inmiddels al weer vier jaar op de voorzittersstoel van de vereniging. Of het een ‘stoffige club’ is? “Dat zeker niet. Er gebeurt meer dan je denkt.”

 

Door Susanne Hellendoorn

 

In de afgelopen vier jaar dat Vonhof de preses van de vereniging is, is er hard gewerkt. Zo zijn onder meer de communicatie en de contacten met andere zusterorganisaties verbeterd. “Daarnaast richten we ons nog proactiever op de ontwikkelingen in de markt. Een goed voorbeeld daarvan was de VSR-Kennisdag waarop digitalisering en robotisering in de schoonmaakbranche centraal stonden. Ruim 150 geïnteresseerde leden en niet-leden name daaraan deel.”

 

Open vereniging

Dat aantal zegt volgens Vonhof, die ruim twintig jaar geleden een glazenwassersbedrijf begon en nu directeur/eigenaar is van Novon Schoonmaak, iets over de club. “VSR is een meer open vereniging geworden. Wij ondersteunen de leden ten eerste, maar daarnaast treden we steeds meer in contact met anderen die kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het schoonmaakvak. Zo wordt er bijvoorbeeld in toenemende mate contact gelegd met relevante onderwijsinstellingen voor het uitwisselen van kennis. Verder is er hard gewerkt aan de uitstraling en het imago van het onafhankelijke kennisinstituut en het ontsluiten van informatie. Op de afgelopen algemene ledenvergadering half november heeft iedereen daar kennis van genomen.”

 

Oproep

Volgens Vonhof is de rol van verenigingen over het algemeen in de afgelopen decennia sterk veranderd. “Leden zien een vereniging meer en meer als een voorziening: je betaalt er voor, dus je wilt er ook weer iets voor terug. Dat is het huidige denken. Volgens mij is lid zijn van een vereniging echter meer dan enkel een transactie. Als lid wil je iets gezamenlijks, iets delen, iets verder brengen. Meedoen en meebeslissen.”

 

Bij VSR is dit maatschappelijke verschijnsel in mindere mate aan de orde. Het aantal leden is ondanks de crisis al jaren stabiel en de samenstelling is mooi verdeeld over de verschillende ledengroepen. “Toch moeten we waken voor een te smalle basis van actieve leden en bestuurders. Ik roep dus graag nieuwe, jonge en enthousiaste mensen op om deel te nemen in commissies en het bestuur”, aldus Vonhof.

 

Toekomst schoonmaakbranche

Hoe is het gesteld met de schoonmaakbranche? “Er is op dit moment zoveel ‘in transitie’ dat je er voor gestudeerd moet hebben om te begrijpen wat er precies is gebeurd. Ik denk dat mijn kinderen in 2050 een aardig beeld hebben van wat wij nu meemaken”, stelt Vonhof. “Voor de schoonmaakbranche verwacht ik een voorlopig herstel en hopelijk een verbetering van prijzen en marges. Op iets langere termijn ga ik uit van een totale herschikking van het facilitaire werkveld en het beroep van schoonmaker. Denk aan één facilitaire cao en fulltime banen.”

 

VSR kijkt ook verder naar de toekomst. Tijdens de afgelopen zomerborrel draaide het om robotisering, automatisering, het nieuwe werken en diverse demografische ontwikkelingen. “Al deze items zullen flink invloed gaan hebben op de schoonmaakmarkt”, is de voorzitter van mening. “Veel schoonmaakbedrijven kijken nu echter nog niet zover in de toekomst. Zij zijn meer bezig met inbesteden bij de Rijksoverheid, inbesteden als reactie op de Participatiewet bij lagere overheden en semi-overheden en het verder krimpen van het aantal vierkante meters kantooroppervlak door andere manieren van werken.”

 

Bacteriële reinigers

VSR liet onlangs met het publiceerde VSR-rapport ‘zin en onzin van bacteriële reinigers’ weer van zich horen. Het onderzoek deed nogal wat stof opwaaien in de branche. Zo kreeg de vereniging het verwijt dat er in het rapport weinig nieuws te lezen is, behoudend van karakter is en zich baseert op oude onderzoekgegevens.

 

Vonhof reageert: “Er is verder onafhankelijk onderzoek nodig en VSR neemt graag haar verantwoordelijkheid. Met de leaflet wordt de branche echter bruikbare handvatten aangereikt. Iets wat tot op heden ontbrak. Er wordt verkend of er in samenwerking met andere organisaties onderzoek kan worden gedaan naar het onderwerp. Ook moet gezegd worden dat er internationaal aandacht en financiering voor dit thema zou moeten komen.”

 

VSR-Keurmerk en komend onderzoek

VSR richt haar pijlen de komende periode op het versterken van het online aanbod en de online infrastructuur. “We zetten in op meer aandacht voor de juiste toepassing van het VSR-kwaliteitsmeetsysteem in de markt. Bij met name opdrachtgevers brengen we het belang hiervan voortdurend onder de aandacht. Uiteraard gaan we ook voor het verder uitrollen én het bekendmaken van het VSR-Keurmerk dat we dit jaar hebben geïntroduceerd.”

 

Een onderzoek waar het kennisinstituut zich dit jaar nog op richt is de doelmatigheid van disposable microvezelmoppen in vergelijking met traditionele microvezelmoppen. Ook wordt de toepassing van nanotechnologie in de schoonmaakbranche onder de loep genomen.

 

Professionaliseren

Vonhof is van plan om de komende jaren verder te gaan op de ingeslagen weg. “We gaan ervoor zorgen dat we relevant onderzoek doen en belangrijk worden gevonden door onze leden en omgeving. Daarbij blijven we zoeken naar wegen om de aanwezige kennis in de markt bij leden en niet-leden nog verder te ontsluiten en hopen we deskundigen nog meer te betrekken bij de werkzaamheden van VSR en de gedachtevorming over het verder professionaliseren van de schoonmaakbranche. Daarnaast willen we een stevige bijdrage leveren aan het nadrukkelijk bij elkaar brengen van diverse partijen in en rond de schoonmaakbranche.”

 

www.vsr-org.nl

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren