• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Vloeronderhoud terug naar specialisme

Artikelen 27 april 2011

Vloeronderhoud terug naar specialisme

Grootschalig vloeronderhoud is de afgelopen decennia onderhevig geweest aan ontwikkelingen en verschuivingen met alle kwalijke gevolgen van dien. Aan de hand van de drie pijlers in het vloeronderhoud zet vloerenspecialist Mike Hogenkamp, directeur van Hogenet, uiteen wat volgens hem de oorzaken en gevolgen hiervan zijn. Hierbij put hij uit zijn jarenlange ervaring als ondernemer in het vloerspecialisme.  

 
Er zijn in het vloeronderhoud van alle vloeren drie pijlers die altijd aanwezig moeten zijn: vakkennis, budget en machtsevenwicht. Is één van deze pijlers niet of in mindere mate aanwezig, dan gaat dat ten koste van het eindresultaat.
 
Vloeronderhoud anno 1995-2000: De pijlers in balans
Voorafgaand aan het nieuwe millennium werd het vloeronderhoud bij grote bedrijven en organisaties door het dienstdoende schoonmaakbedrijf vaak uitbesteed. Een vloerspecialist werd  in de arm genomen om de beste behandeling voor de vloer te bieden. De linoleumvloer werd gemiddeld om het jaar volledig gestript (gerecoat) en eenmaal per jaar getopcoat. Het recoaten van vloeren is zo’n specialistische bezigheid, dat maar weinig schoonmaakbedrijven dit zelf uitvoerden. Resultaat: de vloer bleef in perfecte conditie en zowel klant, schoonmaakbedrijf als vloerspecialist waren tevreden over het resultaat. De pijlers van het vloeronderhoud zijn hier in balans.  
 
Vloeronderhoud anno 2000-2005: Vloeronderhoud wordt mainstream
In het begin van het nieuwe millennium kwamen de hechtigingsreinigers doorzetten. Deze zorgden ervoor dat de vloeren eenvoudig konden worden getopcoat. Op sommige locaties werd deze hechtigingsreiniger zelfs als stripper ingezet, maar dat is het absoluut niet. Een ontwikkeling die vervolgens doorzette was dat het vloeronderhoud bij grote bedrijven en organisaties in de grote aanbestedingspot werd geplaatst. Door het slinkende facilitaire budget en de concurrentiestrijd bij inschrijven kwam het vloeronderhoud echter in het gedrang. Men zocht naar een oplossing om de hoge kosten van het vloeronderhoud in te dammen en de oplossing werd gevonden door de aanbesteding aan te passen. Schoonmaakbedrijven schreven zich in voor een opdracht als deze: eenmaal per jaar topcoaten en driemaal per jaar opblokken voor een looptijd van drie of vijf jaar. Recoaten was er vanaf toen niet meer bij, omdat dit niet in het budget paste. De pijler budget slonk en de pijler vakkennis is vanaf toen volledig weggevaagd, aangezien plots het aantal en de tijdsspanne tussen de behandelingen vaststond. Deze ontwikkeling was desastreus voor de vloerspecialist. Zijn vakkennis over de vloer was opeens niets meer waard, want de opdrachten stonden vast (zie kader ‘Was zetten tegen bodemprijzen’). Toch kregen de betrokken partijen niet direct de rekening gepresenteerd van deze behandelmethode. Het voordeel dat de klant en het schoonmaakbedrijf destijds had was dat de vloer de jaren daarvoor goed verzorgd was en er op korte termijn nog weinig misging.
 
Vloeronderhoud anno 2005-2010: Verstrikt in de vicieuze cirkel

Waar wij als vloerspecialisten al op stonden te wachten, gebeurde in de daarop volgende jaren. En masse werd het de linoleumvloeren teveel. De jaar na jaar opgebouwde waslagen kregen geen hechting meer op de vervuilde ondergrond en stuk voor stuk knapte de polymeer eraf en de vloeren verpoederden, waardoor het schoonmaakbedrijf een nieuwe aanbesteding kon vergeten, met de vicieuze cirkel als gevolg.

 
Dit fenomeen zal zich elke keer weer opnieuw voordoen door een gebrek aan alle drie zo belangrijke pijlers.
  • door een gebrek aan vakkennis werd gedacht dat de vloeren voldoende gestript werden door de hechtigingsreiniger;
  • door een gebrek aan budget zijn veel b-producten en materialen gebruikt;
  • de aanbesteding moest worden nageleefd, er is geen machtsevenwicht, alle macht ligt bij de klant.
Vloeronderhoud anno 2010-2015: De cirkel doorbreken

De staat van de linoleumvloeren zal steeds slechter worden. De oplossing ligt echter niet in het steeds weer kiezen van nieuwe schoonmaakbedrijven, maar in het aanpassen van de besteksvoorwaarden in aanbestedingen. Niet de laagste prijs moet dan voorop staan, maar de juiste behandeling, zodat de pijlers van het vloeronderhoud weer in ere zullen worden hersteld. De klant is namelijk anno 2011, door alle kostenbesparingen, het primaire doel vergeten: een mooie en sterke linoleumvloer die lang meegaat en dus op langere termijn geld bespaart.

 

Daarom tot slot een aantal tips om de levensduur van vloeren te verlengen:
  • De Topshield-bescherming van Forbo biedt weinig bescherming. Wij adviseren deze vloer direct te voorzien van twee nieuwe waslagen;
  • Denk aan wieltjes en beschermdoppen van stoelen en tafels. Versleten doppen veroorzaken diepe krassen;
  • Zorg voor schone entreematten. Wanneer deze vervuild zijn, loopt men de vervuiling het pand in en slijt de vloer extreem snel. Neem deze daarom mee in het dagelijkse onderhoud, maar zeker ook in de periodieke reiniging door de vloerspecialist;
  • Vergeet de tapijtreiniging niet. Het tapijt wordt vaak niet eens periodiek gereinigd, terwijl deze vloer ook specialistisch gereinigd dient te worden;
  • Er zijn zeer interessante ontwikkelingen op reinigingsgebied. Vraag uw vloerspecialist naar nieuwe oplossingen voor het vloeronderhoud. Zo is Hogenet momenteel bezig met het ontwikkelen van een krachtige milieuvriendelijke manier van strippen.
Was zetten tegen bodemprijzen
Bij grote projecten heeft het vloerspecialisme rond het jaar 2000 een dramatische prijskeldering gekend. Een verdwijning van de onderscheidende factor van de vloerspecialist ligt hieraan ten grondslag. De oorzaak hiervoor is de komst van de aanbestedingen. Alles wat de vloerspecialist zo sterk maakte, namelijk het perfect aanvoelen wat de vloer nodig heeft en het met a-producten en met vakmensen uitvoeren van elke behandeling van de vloer, werd overbodig doordat de opdracht op papier vastligt voor een periode van drie tot vijf jaar. De vloerspecialist is toen verworden tot een simpele waszetter die tegen bodemprijzen vloeren schrobt en in de was zet.
 

Mike Hogenkamp (mike.hogenkamp@hogenet.nl) is directeur van Hogenet, specialist in vloer- en tapijtreiniging

www.hogenet.nl

  

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

  
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren