• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Vloeronderhoud blijft hoofdpijndossier

Artikelen Microvezel Reinigingsmiddelen 29 maart 2012

Vloeronderhoud blijft hoofdpijndossier
-Forbo komt met nieuwe en verbeterde Topshield 2
-Microvezel moet beperkingen erkennen 
 
In een eerder nummer van Clean Totaal schreven wij al over Forbo en de fabel van de onderhoudsvrije vloer. De emoties liepen toen hoog op in de discussies over het “onderhoudsvrij” zijn van de door Forbo af fabriek met Topshield behandelde vloeren. Erwin van den Eijnde (links op foto), directeur van reinigingsmiddelenbedrijf Militex, nodigde Clean Totaal uit om in alle rust aan tafel te schuiven met Lub de Heer, technisch adviseur bij Forbo in een poging de kluw van emoties en feiten te ontwarren. Met opmerkelijke uitkomsten en een duidelijke boodschap aan de microvezelwereld. 
 
Door Koos van der Lei  
 
“Om te beginnen, wij hebben nooit beweerd dat vloeren behandeld met Topshield onderhoudsvrij zijn”, steekt Lub de Heer van wal. “Dat is iets wat een eigen leven is gaan leiden. Ik geef wel direct toe dat wij, als Forbo, in die tijd ongelukkig zijn geweest in onze woordkeuze. Topshield beschermt de vloer wel degelijk waardoor minder onderhoud nodig is maar onderhoudsvrij, nee, natuurlijk niet.” Volgens Lub de Heer is het cruciaal te weten waar de vloer ligt en hoe de ruimte gebruikt wordt. “De ene situatie is de andere niet. Op een school met zandbak voor de deur zonder inloopmatten in het westen van het land heeft een vloer intensief onderhoud nodig. Dat is zo klaar als een klontje. Maar als daar vervolgens de kennis of het budget niet voor aanwezig is, heb je pas echt een probleem. Alles staat of valt met onderhoud!”
 
Topshield
Forbo’s veelbesproken Topshield is de opvolger van ETC (Easy To Clean) en werd in 2006 aangekondigd als een revolutionaire vuilwerende finish waardoor polymeren in beginsel niet meer nodig zou zijn. Topshield bestaat uit een UV geharde primer met daarop een herstelbare toplaag die de vloer zou beschermen tegen vuil en strepen en waarmee periodiek onderhoud fors teruggebracht zou kunnen worden. Al snel na introductie bleek dat Topshield de hoog gespannen verwachtingen in de praktijk niet kon waar maken. Volgens de kenners verarmt Topshield erg snel onder zware omstandigheden. Gekoppeld aan de claim “onderhoudsvrij”, waarvan Forbo zelf dus zegt deze nooit gebezigd te hebben, leverde dit hoongelach op van de vloerspecialisten. Ook Forbo zelf stelt dat periodiek polymeren de enige juist oplossing is voor zeer intensief gebruikte ruimtes. 
 
Nieuwe Topshield op komst 
De Heer: “Productontwikkeling is een constant proces en we willen lessen trekken uit het verleden. Forbo is al decennia onderweg met linoleum en marmoleum en de productontwikkeling staat niet stil. Om je een primeur te geven, vanaf januari 2013 leveren we onze vloeren met Topshield 2. Topshield 2 is een alcoholresistente, hardere toplaag die veel beter geschikt is voor elke ander behandelsysteem dat er bovenop aangebracht wordt. De vloer biedt in de basis dus een betere chemische bestendigheid. De alcoholbestendigheid is met name belangrijk voor ruimtes waar met desinfectanten gewerkt wordt. De kenmerkende doffe vlekjes in de vloer zullen dus niet meer ontstaan.” 
 
Kennis en budget  
Blijft het feit dat ook een vloer behandeld met Topshield 2 niet onderhoudsvrij is. Militex directeur Erwin van den Eijnde: “En dat brengt ons bij een kernprobleem. Het wegvloeien van kennis uit de schoonmaakbranche is domweg een feit en alarmerend. Daarnaast worden kundige onderaannemers soms verplicht met inferieure middelen en materialen, ter beschikking gesteld door het aannemende schoonmaakbedrijf, hun werk te doen. Schrijnende toestanden waar alles in het teken schijnt te staan van de prijs. Ik durf ook te beweren dat er veel kwaliteitsverschil in strippers bestaat. Er zijn strippers in omloop die veel te agressief zijn en de Topshieldlaag week maken en beschadigen. Ook de dweilwassen die nu uit Scandinavië komen overwaaien zijn niet zo revolutionair als men ons wil laten geloven. Die hadden we hier 40 jaar geleden ook al. Door de droge lucht is polymeren in Scandinavië niet goed mogelijk. De polymeer krijgt niet voldoende tijd om fatsoenlijk te drogen. Ik denk ook in alle bescheidenheid te mogen stellen dat, op basis van onze ervaringen met dweilwassen, de praktijk zal uitwijzen dat dit dure systemen zijn voor de gebruiker. Maar nogmaals, de praktijk zal het uitwijzen.”
 
Stinkende vloeren door microvezel
De Heer en van den Eijnde trekken gezamenlijk op in de strijd tegen “stinkende” vloeren. De Heer: “We krijgen steeds meer klachten van klanten die klagen over een vieze lucht die van de vloeren af komt. Het blijkt dat deze geur wordt veroorzaakt door langdurige ophoping van allerlei vettige vuilresten die op de vloer achterblijven na reiniging met microvezelsystemen. 
Van den Eijnde: ”Dit proces is eenvoudig verklaarbaar. Er vormt zich een laagje boterzuur en vervuiling welke een nare geur verspreidt en plakkerig is. Microvezel is een prima systeem maar we moeten accepteren dat het zijn beperkingen heeft. Bepaalde leveranciers hebben echter jarenlang vertelt dat reinigen met een klamvochtige doek voldoende is. De praktijk laat zien dat vet en oliën er niet mee verwijderd worden en zich ophopen. De microvezelindustrie weet dit, het is echter een moeilijk boodschap die gebracht moet worden. Een prima oplossing is het toevoegen van het juiste reinigingsmiddel aan de microvezeldoek. Chemisch gezien zeer eenvoudig maar marketing- technisch moet er rondom microvezel een nieuw verhaal geschreven worden. En ook schoonmakend personeel zal opnieuw geïnstrueerd moeten worden. Sterker, schoonmaakopleidingen zullen op de helling moeten. Ik denk dat dit nogal voor de nodige verwarring gaat zorgen.”             
 
Tips en adviezen
Tot slot vragen we beide heren tot een top-5 lijst te komen voor vloeronderhoud. Hun lijstje luidt als volgt:
 
1- Gebruik de juiste vloerafwerking in de juiste kleur op de juiste plaats.
2 – Zorg voor kennis van zaken
3 – Maak voldoende budget vrij voor onderhoud
4 – Pas theorie en praktijk op elkaar aan (dus geen witte vloeren in een eerste hulp afdeling van een ziekenhuis! 
5 – Zorg voor optimale betrokkenheid van de schoonmaker
 

Als laatste merkt van den Eijnde nog op dat hij graag overleg zou zien tussen architecten, fabrikanten van afwerkingmaterialen, schoonmakers en fabrikanten van reinigingsmaterialen en –middelen. Waarvan akte. Het wachten is nu op Topshield 2 en meer nieuws uit de microvezelwereld.  

 

Volg de discussie over dit onderwerp in de Clean Totaalgroep op LinkedIn   

 
Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren