• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Vier scenario's voor de toekomst van de schoonmaak

Artikelen 20 oktober 2011

Vier scenario's voor de toekomst van de schoonmaak

Op 6 oktober vond in DeFabrique te Utrecht het OSB Jubileumcongres plaats. Het congres was georganiseerd in het kader van 30 jaar OSB en droeg als thema de toekomst van de Glazenwassers- en Schoonmaakbranche. De meer dan 150 aanwezigen werden geconfronteerd met vier mogelijke toekomstscenario’s. Stribbelt u mee?

 

Na de opening door voorzitter Hans Simons gaf Bart Lammers een boeiende presentatie over het ontstaan, groei en bloei van zijn Buurtdiensten Nederland. U vind er alles over op www.buurtdiensten.nl. Lammers ging gedetailleerd in op de wijze waarop Buurtzorg Nederland georganiseerd is. De kleinschalige teams, de zelfaansturing, het ontbreken van managers maar het wel aanwezig zijn van coaches in het geval van calamiteiten. Buurtzorg Nederland heeft de wind goed in de zeilen. De groeicijfers leveren volgens Lammers het onomstotelijke bewijs dat zijn aanpak werkt. In vier jaar tijd naar 3000 medewerkers en 80 miljoen euro omzet. Daar is inderdaad geen speld tussen te krijgen. Kom daar maar eens mee aan in een verzadigde schoonmaakmarkt. Maar is schoonmaak equivalent voor buurtzorg? We horen u denken…    

 
Vier toekomstscenario’s

Daarna was het de beurt aan Jaap Peters. De organisatieactivist van DeLimes is geen onbekende voor Clean Totaal. Al eerder had de redactie Peters doorgezaagd over zijn visie op de schoonmaakbranche en die loog er niet om. Als vaste columnist schrijft Peters in Clean Totaal regelmatig over het verfoeiende Taylorisme. De econoom Taylor, kind van zijn tijd, sprak 100 jaar geleden van “economic animals” als hij het over personeel had. Mensen werken zo langzaam als ze durven beweerde hij. Het beheersen van het gedrag van medewerkers, daar ging het om. Taakmanagement was het trieste gevolg van zijn redeneringen. 

Volgens Peters leeft Taylor nog steeds in de schoonmaakbranche. Harde woorden van de organisatieactivist. Toch betrap ik Peters op een zekere voorliefde voor de schoonmaak. Deze branche moet een interessante casus voor hem zijn. Op het Hago Goldmember congres vorig jaar hield hij zijn gehoor ook al voor dat er een “way out” is en dat vakmanschap terug moet op de kaart. Hago Next kan wat dat betreft geen toevalstreffer zijn.

Dus kom op Jaap, voor de draad ermee, waar ligt volgens jou de toekomst van de schoonmaakbranche? En Jaap begon. Over zijn moeder van 83 die op Facebook zit en sociaal nog nooit zo actief was geweest (ai, zit u al op Facebook?), over een toekomst die er al is maar nog doorgrond moet worden en over “traditioneel doen” versus “nieuw doen”.

Gevat in “hands on” begrippen vertaalt dit zich, volgens Peters, in vier mogelijke toekomstscenario’s voor de schoonmaakbranche waarbij scenario 4 volgens hem het hoogste goed weergeeft.

 

De zaal (podium)discussieerde vervolgens over de scenario’s waarbij, met inachtneming van een aantal kritische kantekeningen, de voorkeur duidelijk uitging naar scenario 4. Een jaloersmakend maatschappelijk perspectief! Er waren echter ook sympathisanten voor scenario 3. Wellicht ook om Codevoorvechter en voorzitter Simons een hart onder de riem te steken. Ondertussen schoof ik naar het puntje van mijn stoel. SOL in Helsinki moet iets speciaals zijn. En inderdaad, na enig speurwerk thuis ontdek ik Buurtzorg Nederland in Schoonmaakverpakking. Het kan dus echt! Peters heeft gelijk. De toekomst is er al…

 
Conclusie

Ik wil OSB complimenteren met haar Jubileumcongres. Dit was een moedige zet. Het rollenspel achteraf was begeisterend en ik heb nog nooit iemand zo enthousiast in een toeter zien knijpen. Dit congres was voor de goed verstaander een schat in een akker, de traditionele, onvermijdbare  podiumdiscussies ten spijt. Ben ik te positief? Wellicht, maar in de keten van Keurmerk en Code trekt de frisse OSB wind steeds sterker aan. Ondertussen ben ik op weg naar Helsinki…

 

Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal.

Met dank aan OSB voor de foto’s. 

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

    

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren