• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Vertrekkend OSB voorzitter Hans Simons blikt terug

Artikelen Schoonmakend Nederland SieV 13 april 2015

Vertrekkend OSB voorzitter Hans Simons blikt terug

Tijdens de op 18 juni 2015 te houden Algemene Ledenvergadering (ALV) zal voorzitter Hans Simons afscheid nemen van de hem zo geliefde branche organisatie OSB en de hamer overdragen aan zijn opvolger Piet Adema. Bij het aantreden van Simons in 2009 werd een termijn van vier jaar overeen gekomen, welke termijn in 2013 met twee jaar verlengd werd. Deze periode loopt nu af. Tijdens de periode van zijn voorzitterschap is er op maatschappelijk/economisch gebied veel gebeurd. In het verlengde hiervan ook bij OSB. Een terugblik middels een openhartig vraaggesprek met de bevlogen doch vertrekkend voorzitter.

 

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

 

Welke reputatie dichtte jij de schoonmaakbranche toe voor je de uitdaging van het voorzitterschap OSB aannam?

 

“In 2009 zat mijn klus als directeur van een ziekenhuis erop. Ik wilde niet aansluitend weer de druk op mij nemen om een bedrijf te runnen. Aan diverse headhunters liet ik weten in de markt te zijn voor een totaal andere uitdaging. Toen het voorstel kwam om eens te praten over het voorzitterschap van de Ondernemersorganisatie in de Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf keek ik wel even vreemd op. Ik had geen ervaring met deze branche. Na twee gesprekken was ik echter al overtuigd en onder de indruk geraakt van het ondernemerschap binnen dit segment. De herstructurering die OSB voor ogen stond, in de vorm van een tandem voorzitter en separate directeur sprak mij eveneens aan.

 

Wat waren jouw verwachtingen en gestelde ambities toen je aan deze uitdaging begon?

 

“Het succesvol werken aan verruiming van de servicegerichtheid van OSB richting haar leden. Alles zetten op dienstverlening voor en naar de leden. Zij betalen immers contributie en willen hier het een en ander voor terug zien. Voorts de branche een nog beter imago te geven en meer erkend te worden.”

 

In hoeverre ben je hierin geslaagd? Waarin ben je minder geslaagd?

 

“Mijn eerste daad was het benoemen van Rob Bongenaar als directeur. Een geslaagde keuze, want samen met Rob en zijn team zijn we voor alle leden in alle segmenten 24/7 bereikbaar en kunnen we hen van veel relevantie informatie voorzien. Natuurlijk hebben de stakingen, de Code en het Keurmerk hier direct of indirect aan toe bijgedragen. Veel waardering heb ik voor het pionierswerk van Kees Blokland van de Code Commissie. Al met al kunnen we spreken dat de branche meer zelfrespect heeft gekregen en meer respect van de buitenwereld heeft afgedwongen. Minder enthousiast ben ik over het inbesteden van de schoonmaak door de Rijksoverheid. Pure politieke symboliek. Het ordentelijk contracteren, zeg maar fatsoeneren van aanbesteding trajecten is ook nog niet helemaal ideaal zoals het naar mijn opvatting zou moeten zijn. Maar dat is een lang traject. Gelukkig worden er hierin wel grote stappen voorwaarts gemaakt.”

 

Heeft jouw politieke achtergrond geholpen om de schoonmaak in het parlement op de kaart te krijgen? Waaruit blijkt dit?

 

“Het beschikken over een politieke achtergrond was destijds geen selectiecriterium. Natuurlijk helpt het iets dat je bekendheid geniet als oud- staatssecretaris. Het helpt je ook als je het politieke bedrijf kent. Maar laten we dit vooral niet overdrijven”

 

Tja, want Lodewijk Asscher wilde niet met jou aan tafel…

 

“Klopt, maar dit is echt een uitzondering. Verder wil iedere politicus in gesprek met de voorzitter van een belangrijke branche organisatie, wat OSB is. Dit geldt straks ook voor Piet Adema.”

 

Hoe kijk je aan tegen het initiatief van een separaat werkgeversplatform voor het MKB segment : in casu SieV!?

 

“Goed dat je deze vraag stelt. OSB is fors gegroeid in service gerichtheid, beschikt over goede bedrijfsadviseurs, en ik ben trots op de OSB Academie. Desalniettemin is er nog een sentiment dat OSB er alleen voor grote bedrijven zou zijn. Dit sentiment leefde jaren terug overigens sterker dan nu het geval is. Door een ander mix qua bestuur samenstelling, het invoeren van een MBK platform, breed voeren van cao discussie en herinvoeren van regiobijeenkomsten kantelt dit sentiment steeds meer. Dat is goed. De branche is gebaat bij één krachtige branche organisatie en geen versnippering.”

 

Hoe zie jij de verdere toekomst voor de schoonmaakbranche in?

 

“Ik ben optimistisch gestemd. Het ondernemerschap is fabelachtig binnen de schoonmaak branche. Dat is een belangrijke krachtbron. Ondanks aspecten als bijvoorbeeld de economische recessie en de andere manier van werken met als gevolg minder m2 aan schoonmaak zie je de omzet redelijk stabiel blijven, althans zeker niet in verhouding afnemen. Nieuwe markten, zoals thuiszorg, taakverbreding en nieuwe concepten worden doorgevoerd. Als de branche mede door de laatst genoemde aspecten in staat is de medewerkers langer aan zich te verbinden, dan zie ik eerlijk gezegd nauwelijks bedreigingen. Het inbesteden-verhaal daar gelaten.”

 

Heb je nog een advies aan je opvolger Piet Adema?

 

“Koester het ondernemerschap; koester de tandem voorzitter/directeur want daarmee gaat veel mis bij branche-organisaties en vooral ook: kies je eigen stijl.”

 

Lees ook het interview dat Clean Totaal had met Hans Simons in maart 2010.

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren