• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Verbeek lost Heeringa af bij Hectas

Artikelen 6 juli 2009

Verbeek lost Heeringa af bij Hectas
Na een kwart eeuw heeft Ruud Heeringa het roer van Hectas Bedrijfsdiensten C.V. overgedragen aan Harm Verbeek. Tijd voor een terugblik op een boeiende maar ook moeilijke branche en de situatie zoals deze nu is, mét natuurlijk een vooruitblik over de ontwikkelingen daarin.
 
De afgelopen jaren heeft Heeringa (links op de foto) de schoonmaakbranche ingrijpend zien veranderen. “Het speelveld is harder geworden. Er moeten steeds meer vierkante meters gemaakt worden tegen minder kosten. Efficiëntie is op zich niet slecht, maar je kunt doorschieten. Een belangrijke oorzaak is dat de schoonmaakbranche slecht heeft ingespeeld op Europese aanbestedingen. Schoonmaak is en blijft vooral mensenwerk. Vroeger ging het om de relatie tussen de opdrachtgever en het schoonmaakbedrijf. Als die goed was, kon je zowat eeuwig bij dat bedrijf blijven werken. Nu is deze situatie deels ingrijpend veranderd.”
 
Dubieuze rol adviesbureaus 
 Heeringa: “Omdat er een veel grotere afstand is tussen schoonmaakbedrijf en opdrachtgever, is de binding verdwenen. Keuze voor een schoonmaakbedrijf is vooral een centenkwestie geworden, dus het schoonmaakbedrijf met de laagste prijs wint. Bovendien is er een grote rol weggelegd voor adviesbureaus. In deze bureaus zit een groot kwaliteitsverschil. Ik zeg wel eens gekscherend ‘een drol met slagroom is nog geen moorkop’. Er zijn heel goede bureaus maar een deel heeft maar één doel: ten koste van alles en iedereen de eigen omzet veiligstellen. De concurrentie onder de adviesbureaus wordt alsmaar groter, waardoor zij meer dan voorheen geneigd zijn mee te denken met de aanbestedende partij. En dus meegaan in de vraag naar meer voor minder.. De invloed van de adviesbureaus is alleen maar toegenomen en helaas gaat men daar niet altijd goed mee om. Er moet veel meer gedacht worden in gezamenlijke belangen en bieden van continuïteit. Het huidige beeld spreekt dit meer en meer tegen.”
 
Ontwikkelingen
Harm Verbeek moet de komende jaren Hectas op koers houden. “Wij zien een paar ontwikkelingen die invloed hebben op onze branche. De eerste ontwikkeling is dat steeds meer bedrijven de inkoop duurzaam willen invullen. Het MVO gedachtegoed krijgt steeds meer vorm binnen het totale bedrijfsleven. Dit betekent dat je als organisatie hier antwoord op moet bieden. Investeren in mensen vinden wij hierbij, als people organisatie, een belangrijke succes, maar ook kritische factor. De ambitie is om van Hectas niet de grootste maar wel de beste te maken. Dit streven levert wel eens wrijving op met de systematiek van een andere ontwikkeling; de Europese aanbestedingen. Hierbij krijgt en neemt de factor prijs steeds vaker de overhand. Dat brengt met zich mee dat werknemers uiteindelijk de klos zijn: de man op de vloer moet steeds meer doen in minder tijd. Daarom laten we wel eens inschrijvingen aan ons voorbij gaan. Wij willen geen roofbouw plegen op onze mensen.”
 
Niet inschrijven
“Helaas zal de branche altijd te maken houden met bedrijven die verliesgevend inschrijven om hun marktaandeel te behouden” zo stelt Verbeek vast. “Hectas kiest bewust voor een groter marktaandeel in de MKB-markt. Mijn streven is om binnen Hectas de oriëntatie op kwaliteit, op de relatie met de klant en op de workability van de medewerkers te vergroten. We gaan extra inzetten op direct sales, met name gericht op marktsegmenten waar de aanbestedingsregels niet van toepassing zijn. Daar kan je nog een relatie opbouwen met de klant. Onze ambities zijn primair gericht op goed presteren, rust op de werkvloer en gemotiveerde medewerkers die vakkundig en met plezier hun werk doen.”
 
Toekomst
Natuurlijk is Clean Totaal benieuwd naar nog andere zaken die Verbeek voor Hectas in petto heeft, maar daarover is hij zwijgzaam. “Ik ben hier nu nog maar pas begonnen en kom uit een geheel andere branche. De afgelopen maand heb ik gebruikt om mijzelf in mijn nieuwe werkveld te verdiepen. Ik heb met veel mensen gepraat binnen Hectas, ook over de nieuwe koers die we gaan varen. Vanzelfsprekend ga ik onze marktbenadering voor de komende jaren nu niet in jullie blad uitvoerig uit de doeken doen. We blijven immers een commercieel bedrijf en de collega’s luisteren mee. Die moeten hun eigen plan trekken en hun beleid ontwikkelen. Daar hebben ze ons niet voor nodig.” Is dit niet een indicatie dat het met samenwerking in de branche slecht gesteld is? Heeringa: “Dat is traditioneel altijd al zo geweest en ik zie niet dat dit in de toekomst gaat veranderen.” Verbeek vult aan: “Je kunt bedrijven niet dwingen tot samenwerking, zoiets groeit misschien door omstandigheden. Als werknemersprotesten schering en inslag worden, zal de wal het schip misschien keren en zullen zowel de branche als de opdrachtgevers zich beraden over de toekomst. Vooralsnog lijkt dat nu nog niet het geval.”
 
www.hectas.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren