• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Veel fouten bij strippen van vloeren

Artikelen Reinigingsmiddelen 27 november 2010

Veel fouten bij strippen van vloeren
Er gaat veel mis bij het strippen van vloeren. Vooral omdat er onvoldoende kennis en interesse is bij schoonmakers. Dat dit grote gevolgen kan hebben mag duidelijk zijn. Clean Totaal ging te rade bij Theo Bruining, een specialist met ruim 38 jaar ervaring op het gebied van vloeronderhoud.
 
Bruining begint met een voorbeeld: “Laatst kwam ik bij een bedrijf waar de linoleum vloer compleet verruïneerd was. Door de kleurlaag was duidelijk de kurkondergrond te zien. Overal waren er bruine plekken die door de deklaag heen schemerden. Natuurlijk vraag je dan aan het schoonmaakbedrijf hoe ze de vloer behandeld hebben. Uit het antwoord bleek dat er niet bij nagedacht was. Men kon niet vertellen welke dosering van de stripper er was gebruikt, niet welke pad was toegepast en zelfs niet welke machine ervoor gebruikt was. Je zou verwachten dat een dergelijke onkunde uitzonderlijk is. Helaas kan ik na bijna veertig jaar ervaring stellen dat dit veel voorkomend is. Voor alle duidelijkheid, er is geen sprake van onwil, maar wel van desinteresse. Bij alle middelen worden immers uitstekende productbladen geleverd met alle noodzakelijke informatie over een juist gebruik. In de praktijk worden die echter zelden of nooit goed gelezen en dat werkt dan methodefouten in de hand.”
 
Bewuste keuze
Na een jarenlang dienstverband bij Diversey en haar voorgangers, ging Bruining een tijdje geleden met prepensioen. Hij vond het echter nog geen tijd om met de armen over elkaar thuis achter de geraniums te zitten. “Ik reisde geheel het land door en bezocht voor mijn werk heel veel schoonmaakbedrijven. Destijds heb ik bewust voor deze branche gekozen omdat daar mensen zitten die belang hebben bij een goed advies en een goede ondersteuning bij hun dagelijks werk. Ik zag toen ook meer toekomst in deze tak dan in het begeleiden van de opdrachtgeverskant. Die situatie is niet veranderd. Schoonmakers moeten zoveel mogelijk verdienen met schoonmaak om hun bedrijf draaiende te houden. Opdrachtgevers willen er juist zo min mogelijk aan besteden. Ik zag niets in die doodlopende weg, maar wel veel in de schoonmaakbranche. Ik wilde schoonmakers graag helpen om zo goed mogelijk hun werk te doen. Misschien een beetje idealistisch, maar het heeft me wel heel veel plezier in mijn werk opgeleverd. Dat is ook de reden dat ik na mijn prepensioen nu nog een aantal dagen in de week voor de handelsonderneming Blue Wave werk. Ik wil mijn kennis graag nog delen met de branche.”
 
Sinner

Tijdens het gesprek met Clean Totaal geeft Bruining tal van voorbeelden van zaken die mis gaan. Hij wil daar echter niet te lang bij stilstaan. “Het is interessanter om de oorzaken van het probleem boven tafel te krijgen.” Vlug tekent hij de Cirkel van Sinner en laat zien waar de knelpunten zitten. “In die cirkel staan vier elementen die het succes van schoonmaak bepalen: reinigingsmiddelen, tijd, temperatuur en mechanische arbeid. Wat je nu ziet, is dat het falen van strippen ontstaat doordat een of meerdere van deze aspecten niet goed worden ingevuld.

Het grootste probleem vormt de tijd. Ook al gebruik je goede chemie, dan nog is het resultaat onvoldoende als deze niet genoeg tijd krijgt om in te werken. Tegenwoordig moet alles gehaast gebeuren omdat er een bepaald tarief is afgesproken met de klant. Een schoonmaker krijgt dan bijvoorbeeld te horen dat voor strippen vier uur beschikbaar is. Dat is nog wel mogelijk als het aantal vierkante meters niet te groot is en als er sprake is van topcoaten, maar niet als er sprake is van recoaten. Dan moet je namelijk tussen de handelingen droogtijden invoegen en die tijd heb je dan niet. Bij topcoaten doe je in feite niet meer dan de vloer schrobben en opzuigen en vervolgens in de was zetten met een abrasieve pad. Bij recoaten spreek je eigenlijk over het ‘echte’ strippen. Je maakt de vloer schoon en haalt er dan met een stripper en met een bruine pad de bestaande waxlagen af. Bij dit proces worden veel fouten gemaakt. Je kunt coaten zien als horizontaal schilderen. Als je voorbewerking niet goed is, zal de deklaag niet duurzaam zijn en heb je in feite het werk voor niets gedaan.”

 
Vuil verplaatsen
Bruining vervolgt: “Schoonmakers zijn soms te voorzichtig en gebruiken dan maar liever een rode pad. Daarmee maak je de vloer niet schoon, maar alleen maar glad. Een nieuwe waxlaag zal dan niet of onvoldoende hechten. Ook wordt de verkeerde stripper gebruikt. Voor linoleum moet die niet alkalisch zijn. Wordt de juiste stripper gebruikt, dan gaat men in de fout met de dosering. Maar verreweg de grootste fout is dat door haast gebruik wordt gemaakt van vervuilde mechanische middelen. Met een vieze mop of vervuilde pad kun je de vloer niet schoon genoeg krijgen om te top- of recoaten. Naast deze fouten zijn er vormfouten in de voorbereiding. Zo is er zelden afplakband om de plinten te beschermen tegen de stripper. Ook zijn er vaak geen stopranden die je bijvoorbeeld voor kasten legt om te voorkomen dat bij een ongelijke vloer de stripper onder meubels vloeit. Ook zoiets simpels als een stukje vloerbedekking om de schrobzuiger op te parkeren ontbreekt. Dat is wel nodig om schade door te lange inwerking van de stripper op een bepaalde plek te voorkomen.” Bruining komt op een andere manier nog even terug op het aspect tijd. Je moet ook rekening houden met de omgevingstemperatuur. Dat betekent dat je niet altijd kunt strippen. Als de luchtvochtigheid hoog is, bijvoorbeeld bij onweer, droogt de vloer niet. Dat gebeurt ook als de temperatuur onder de tien graden komt. Is de temperatuur echter door zoninwerking te hoog, dan droogt de stripper te snel en moet je met veel meer water werken om een goed resultaat te krijgen.
 
Verpoedering
De gevolgen van onjuist strippen zijn zowel optisch als praktisch. Bruining: “Een slecht behandelde vloer ziet er slecht uit. Je kunt bijvoorbeeld zien dat druk belopen stukken hun glans verliezen, terwijl niet belopen stukken hoogglanzend blijven. Dat ziet er dus vlekkerig uit. Ook kan de toplaag verpoederen doordat de hechting op de ondergrond niet goed is. Dat kan al binnen enkele weken optreden en kan veel oorzaken hebben. waarbij onzorgvuldig strippen de hoofdoorzaak is. Als de toplaag loslaat, ontstaat een probleem bij de dagelijkse schoonmaak. De vloer voelt dan aan als schuurpapier en dat zorgt ervoor dat je die niet goed meer kan stofwissen Hij wordt stroef en de dagelijkse schoonmaker moet veel te hard duwen om nog enig resultaat te krijgen. Ergonomisch verre van ideaal. Het ergste is echter dat er een schoonmaakhandeling is verricht die geld heeft gekost, maar verspilde moeite is. Met wat meer kennis en aandacht was er sprake van een behandeling die jarenlang de vloer in topconditie zou hebben gehouden. Als je bij een normaal vloergebruik jaarlijk 4 tot 6 maal een goed spray-onderhoudssysteem uitvoert bij een nieuwe vloer, kun je de eerste jaren echt de topcoating vergeten. Sterker nog, in sommige gevallen zoals de bewakingsunit van een gevangenis of een zusterpost op de IC krijgt de vloer alleen maar een sprayonderhoudssysteem. Daar kun je geen acht uur wachten tot de behandeling klaar is.”
 
Interesse in vak
Hoe kun je ervoor zorgen dat het strippen van vloeren wel goed verloopt. Volgens Bruining begint alles met interesse voor het vak. “Als je echt geïnteresseerd en klantgericht bent, draai je niet op de automatische piloot, maar kijk je continu naar verbeteringen. Dat kan bijvoorbeeld door een dagtraining te volgen over dit onderwerp. Omdat strippen meestal in het voorjaar gebeurt, geef ik omstreeks die tijd zo’n training. Niet alleen maar de noodzakelijke droge theorie, maar vooral ook praktijk. Ik laat zien welke middelen en machines je moet gebruiken en hoe je dat doet. Het belangrijkste is echter dat de schoonmakers zelf aan de slag moet volgens een doordacht stapp
enplan. Je moet strippen niet alleen zien, maar vooral ook voelen. Als je eenmaal een vloer goed hebt gestript, dan maak je echt nooit meer domme fouten en behoren onplezierige confrontaties met klanten hierover tot het verleden.”
 
Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal

lvandenberg@www.cleantotaal.nl

 

    Volg de discussie over dit onderwerp. 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren