• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Troonopvolging bij GCA Schoonmaak

Artikelen 24 april 2013

Troonopvolging bij GCA Schoonmaak

Binnenkort vindt de troonopvolging plaats van HM Koningin Beatrix door haar zoon ZKH Willem-Alexander. Bij GCA Schoonmaak in Amstelveen vond per 1 januari 2013 eveneens een dergelijke opvolging plaats. Op deze datum droeg de markante Ron Kronenburg de directie over aan zijn zoon Michael Kronenburg. Wie is Michael Kronenburg, waar staat hij voor? Tijd om eens te luisteren of Kronenburg jr. even spraakmakende en boude uitspraken doet als zijn vader.

 
Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal  
 

Het GCA Schoonmaak in de huidige vorm bestaat sedert 2007. Hiervoor had vader Ron Kronenburg al eerder een bedrijf onder dezelfde naam gevoerd . Een desastreus verlopen verkoop noopte hem echter opnieuw te beginnen. Zoon Michael Kronenburg was tot 2009 eigenaar van Pure Facilities, waar hij afstand van deed om samen met vader Kronenburg het nieuwe bedrijf op te bouwen.

 

Succesvol blijkt. Want anno 2013 bedraagt de omzet ruim 16 miljoen euro en zijn er circa 850 medewerkers bij GCA werkzaam. Het bedrijf is vooral bekend om haar specialisme in het entertainment & evenementen segment.
 
Rolverdeling

Michael Kronenburg (40) blijkt in de luwte klaar gestoomd te zijn voor de uitdaging als directeur GCA: “De laatste jaren heb ik vooral naast het opdoen van praktijk ervaring ook veel gestudeerd. Allerlei managementopleidingen gevolgd om mijn kennis bij te spijkeren. Van het vak schoonmaken heb ik al jarenlang verstand, maar het leiden van een onderneming van onze omvang is toch een ander verhaal. Hierin ben ik uitstekend gecoacht door mijn vader. Hij bracht mij de fijne kneepjes bij hoe ik de theorie naar de praktijk moest vertalen.”

 

“Aanvankelijk merkte ik dat hij er moeite mee had de tweede viool te moeten gaan spelen, maar van lieverlee accepteerde hij dit. Mag het ook na 42 jaar keihard werken in de schoonmaakindustrie?! Ik ben hem dan ook dankbaar voor zijn adviezen en heb groot respect voor hetgeen hij in de schoonmaak bereikt heeft. Zowel pieken als dalen overigens.”

 

De adviezen blijft Ron Kronenburg geven, want hij vervult nog enige tijd de rol als adviseur bij GCA en hij neemt nog het relatiebeheer op zich van enkele dedicated accounts.

 
OSB en Code

In zijn opvattingen om geen lid te willen zijn van OSB was vader Kronenburg altijd erg duidelijk. Is Kronenburg jr. hierover dezelfde mening toe gedaan? “Je moet dit meer in een historisch perspectief zien. Vooral voorheen was de positie van de Top 5 erg dominant binnen de OSB. Het leek er veel op dat zij de markt dicteerden en de rest “mocht” volgen. Dit zette kwaad bloed bij mijn vader. Hij wilde- overigens geheel terecht – als volwaardige partner gezien worden. Uiteindelijk is hij een ondernemer in hart en nieren en geen kwajongen die naar de pijpen van de Top 5 danst. Vervolgens worden er over en weer wat niet altijd even genuanceerde dingen geroepen en is de bodem weg voor een vruchtbaar lidmaatschap.”

 

“Wij zijn inmiddels wel lid van Siev! een branche organisatie waar wij ons meer senang bij voelen. Inmiddels ben ik zelfs toegetreden tot het bestuur van deze werkgeversvereniging. Ik besef mij hierbij dat ook de tijden binnen OSB veranderd zijn. Kortom we zijn geen tegenstanders van een branche organisatie, integendeel zelfs. Overigens waren wij een van de eerste niet-OSB leden die de Code Verantwoordelijk Marktgedrag hebben ondertekend. Maar daar hoor je niemand over!“, aldus Michael Kronenburg.

 
Onderscheidend vermogen

Wat gaat Michael anders doen dan zijn vader? Welke groei ambities heeft hij? Waarin onderscheidt GCA zich van de rest van de markt? “We willen in vijf jaar autonoom doorgroeien naar een omzet van 25 miljoen. We zien zowel kansen in verbreding van onze activiteiten maar ook in het potentieel binnen onze niche markt de entertainment- en evenementenschoonmaak. Schoonmaakbedrijven benaderen dit segment vaak vanuit de visie van kantoorschoonmaak. De specifieke kenmerken in de entertainment en evenementen schoonmaak zijn echter veel complexer en vereisen een compleet andere benadering. Ik durf te zeggen dat wij hierin excelleren.”

 

“Uiteraard passen we onderdelen hieruit zoals hospitality, service gerichtheid en pro activiteit, ook toe bij het kantoorschoonmaak segment. Dit maakt ons tot een bijzondere partner. Daarnaast hebben wij een even uniek als geavanceerd kwaliteit meetsysteem en bovendien een eigen GCA Facility app. Deze app biedt een onnoemlijk aantal functionaliteiten en maakt dat leidinggevenden 24/7 up to date voorzien zijn van alle relevante informatie en deze met de klanten kunnen delen. Momenteel werken wij eraan om ook de klanten via een inlogcode direct toegang tot deze faciliteit te verlenen. Transparanter kan het niet.”

 
Via de recent geïntroduceerde digitale nieuwsbrief ‘GCA Flitsend Nieuws’ informeert GCA regelmatig haar medewerkers en haar klanten over wetenswaardigheden over het bedrijf en de branche. “Mijn vader had niet zoveel op met dergelijke technologie. Op de vloer moet het gebeuren. Koester daarom de mensen was zijn credo. Aan mij nu om the best of both cultures bij elkaar te brengen. Want mijn vader heeft gelijk: schoonmaak blijft vakmensenwerk en moet niet tot hogere wiskunde verheven worden”, aldus een realistische Michael Kronenburg.
 
Aandacht voor de medewerkers

Het is opvallend hoeveel aandacht er bij GCA besteed wordt aan de medewerkers. Naast de traditionele beterschapkaart voor zieke medewerkers ontvangen jarige medewerkers thuis een taart, een feestdag geschenk (ook bij het Suikerfeest!), maar ook vrijkaartjes voor theater voorstellingen. Recent nog heeft een groep schoonmakers samen met hun kinderen de musical Shrek bezocht . Vanaf 2012 is GCA begonnen om binnen diverse echelons een inhaalslag te maken op het gebied van vakopleidingen en hospitality trainingen.

 

Toch steken er met enige regelmaat geluiden over een “bedenkelijke” reputatie van GCA de kop op. Troonopvolger Michael Kronenburg hierover: “Dit is jammer en volstrekt onjuist , nimmer gefundeerd en daarom onverdiend. Ik moet constateren dat er sprake is van enige afgunst in de schoonmaakbranche. Spijtig, want je hebt elkaar juist nodig. Ik zie het dan ook eerder als een bevestiging dat GCA het goed doet! Maar enfin ik ben het type van vooruit kijken en niet achterom. De toekomst zie ik zeer gunstig in voor mijn bedrijf, dus dergelijke geluiden zullen nog wel even voortduren. So be it.”
 

www.gca-schoonmaak.nl

 

Lees ook:

Interview met Ronald Kronenburg, directeur GCA Special Events

Schoonmakers in de hoofdrol!

 

Trotse GCA medewerker tijdens ISSA/Interclean Amsterdam 2012.
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren