• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Tana: Klassiek blijft naast Green Care

Artikelen 2 mei 2012

Tana: Klassiek blijft naast Green Care
Een probleem als je ergens afspreekt en elkaar niet kent, is hoe elkaar te herkennen. Bij General Manager Benelux Eric van Raemdonck van Tana Professional is dat echter geen punt. De rode kikker uit het bedrijfslogo ligt in pluche vorm prominent op tafel. Het vormt meteen het vertrekpunt voor ons gesprek over de presentatie van het bedrijf op de ISSA/Interclean.

 

Door Leon van Berg, redactieteamlid Clean Totaal  

 

“Op de beurs gaan we twee zaken prominent naar voren brengen”, aldus Van Raemdonck , “namelijk onze nadruk op de MVO-strategie en de richting die we daarmee de komende jaren opgaan. Op productniveau presenteren we onze nieuwe wasmiddelen. Om maar met het eerste te beginnen: ons bedrijf heeft zowel een klassieke lijn, als een milieusparend Green Care Lijn. Hoe is dat met elkaar te rijmen. Is milieu dan windowdressing voor ons, net zoals dat bij veel andere chemiefabrikanten ook wel is? Nee, zeker niet. We zijn al sinds 1989 bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Eigenlijk dus al lang voordat de term zelf in gebruik kwam. Al jarenlang is ons bedrijfsbeleid dat we bij productontwikkeling onze pijlen richten op minder milieubelasting. Toch zullen we ondanks onze aandacht voor het milieu onze traditionele schoonmaakchemie niet overboord gooien. Er zijn nu eenmaal toepassingen waarbij de inzet van agressievere middelen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan grillreinigers voor de grootkeuken. Die kun je ook milieuvriendelijker schoonmaken, maar het ontbreekt in deze sector aan tijd om een middel lang te laten inwerken en daarna langdurig te schrobben.”
 
Klassieke middel blijvertje
Toch zijn er voor een aantal klassieke middelen die nu nog door veel schoonmaakbedrijven worden gebruikt uitstekende vervangingen uit de Green Care lijn. Waarom worden die middelen dan niet uit de handel genomen? Van Raemdonck : “Een goede vraag, maar met een minder simpel antwoord. We zouden dat wel willen, maar hebben te maken met wat ik zou noemen de inertie van de branche. Bij kleinere schoonmaakbedrijven zou men best kunnen overstappen en we propageren dat ook. Met deze bedrijven hebben we een veel persoonlijker contact dan met grote bedrijven. Bij hen werkt de baas vaak nog mee op de werkvloer of kent die in ieder geval uit eigen ervaring. Hij is ook in staat om zijn medewerkers goed te instrueren als een ander product wordt gekozen. Bij grote bedrijven heb je vooral gewoonte en een groot taalprobleem. Schoonmakers herkennen het te gebruiken middel aan de verpakking omdat ze vaak niet of nauwelijks de landstaal beheersen. Die herkenning is ingegeven door instructies met plaatjes die de werkgever meegeeft en waarmee ook getraind wordt. Als we nu met een nieuw product komen, valt de bodem onder dit systeem weg. Schoonmaakbedrijven moeten dan investeren in nieuwe handleidingen en dat is een kostbare zaak, waarvan ik betwijfel of men daartoe bereid is. Maar, misschien ben ik te pessimistisch en meldt zich morgen een top-tien bedrijf dat die overstap wel wil maken.”
 
Meer dan ecolabel
MVO houdt volgens Van Raemdonck meer in dan alleen milieuvriendelijkheid. “Je moet bijvoorbeeld kijken naar verpakking. Wij kiezen niet voor bioplastic op basis van suikerriet omdat we veel meer geloven in recycling van verpakking. Onze verpakkingen bestaan voor bijna zeventig procent daaruit. Daarnaast moet je ook kijken naar welke grondstof je gebruikt om je producten te maken. Belangrijk is dan vooral hoe die verkrijgbaar is. Heel vaak worden tensiden uit palmpitolie gebruikt. De vraag is enorm groot en nefast voor de natuur. Daarom gebruiken wij een mix van tensiden die uit kokosolie gewonnen worden, kokosbomen komen wereldwijd voor rond de evenaar. Door niet eenzijdig de grondstoffen te betrekken en de vraag het aanbod niet te laten overstijgen, respecteren wij de natuur in de betrokken streken. In het verhaal rond MVO spelen ook de keurmerken een rol. We hebben er vier, waarvan we het ecolabel het minst belangrijk vinden. Dat beperkt zich tot de samenstelling van een product en is professioneel gezien eerder een sta in de weg. Veel van onze middelen vallen niet onder het ecolabel omdat dit de hoeveelheid was-actieve stoffen beperkt. Als je juist zoals wij zorgt voor een geconcentreerd middel, kom je daar overheen. Veel belangrijker zijn de AISE charter en ISO 14001. Het meest belangrijk vinden wij echter het EMAS-keurmerk. Daarbij bekijkt een onafhankelijk instituut elk jaar opnieuw je milieuprestaties en je productieproces. In onze sector zijn we de enige producent die dit keurmerk hebben.”
 
ACTIV en Soft Natura

Naast aandacht voor het milieu is er natuurlijk ook voortdurende aandacht voor het ontwikkelen en vermarkten van nieuwe producten. Op de ISSA introduceert Tana Profesional een nieuwe serie ecologische en sterk geconcentreerde wasmiddelen in poeder- tablet- en vloeibare vorm. Van Raemdonck: “Bij de ACTIV-producten komt onze aandacht voor het milieu weer naar voren. Uniek is dat deze universele Green Care wasmiddelen bij veel lagere watertemperaturen werkzaam zijn. Daarmee worden de energiekosten gemiddeld met een derde teruggedrongen. Bovendien is vanwege de concentratie de dosering lager. De poederversie wordt bijvoorbeeld geleverd in een navulbare 10 kg ton, die goed is voor gemiddeld 130 wasbeurten van 5kg. De verpakking is recyclebaar, het poeder zelf bevat geen fosfaten, EDTA, NTA of een van de 26 allergenen uit de Europese Detergentenverordening. Ook de tabletten voldoen aan deze normen. Het vloeibare wasmiddel is HRIPT- en dermatologisch getest en wordt ook geleverd in een navulverpakking. Voor alle wasmiddelen geldt dat ze geproduceerd worden in EMAS- en ISO 14001 gecertificeerde fabrieken. Bij deze wasmiddelen horen ook een fijnwasmiddel en wasverzachter met vergelijkbare positieve eigenschappen. Green Care SOFT natura is de eerste ecologische wasverzachter op de markt. Deze wasverzachter is ecologisch omdat hij volledig gemaakt wordt van natuurlijke grondstoffen en zonder toegevoegde kleurstoffen of conserveringsmiddelen. Vanzelfsprekend is een basisvoorwaarde voor de hele lijn een hoge graad van biologische afbreekbaarheid.”

 

www.wmprof.com

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren