• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Symposium over samenwerken door Schwartzmans

Artikelen 22 september 2016

Symposium over samenwerken door Schwartzmans

Schwartzmans B.V. is een Brabantse totaalleverancier van schoonmaakartikelen, veiligheidsartikelen, werkkleding, koffiesupplies en kantoorartikelen. Het bedrijf is gevestigd in Waalwijk, centraal in zijn afzetgebied. Eigenaar William Schwartzmans had een droom. Namelijk om zijn relaties – en als het kon zoveel mogelijk overige geïnteresseerden uit de vestigingsomgeving en uit de schoonmaakbranche – bijeen te brengen in het regionale theater De Leest. Niet ter meerdere eer en glorie van zichzelf, maar om sprekers vanuit hun eigen vakgebied een visie te laten geven op kwaliteit, schoonmaak en vooral: relatiebeheer.

 

Door Stefan Korthout

 

Het evenement kreeg de titel ‘Kwalitatief samenwerken draait om relaties’ en vond plaats op dinsdag 13 september 2016. Over het waarom zegt William Schwartzmans: “Iedereen die wil ondernemen is afhankelijk van de mensen om zich heen. De omgeving is als een verzameling radertjes. Ons management- en kwaliteitssysteem is niet ingericht op het strikt naleven van regeltjes, maar op een optimale tevredenheid van klanten en medewerkers. Die overtuiging is de basis geweest voor het behalen van de nieuwe kwaliteitsnormen ISO 9001:2015 en 14001:2015. En omdat we het leuk vinden om te delen, hebben we dit gratis symposium georganiseerd.”

 

Mutual Sustainability
De volle zaal werd door een enthousiaste en door de aanblik van zoveel belangstelling toch wat overrompelde, William Schwartzmans welkom geheten. Hij had slechts weinig woorden nodig om zijn geestdrift over te brengen op het publiek en om een korte introductie te geven van zijn bedrijf. Interessant was vervolgens ook de bijdrage van Kees Verschoor, managing partner en verandermanager bij Turacien. Hij heeft zich toegelegd op mutual sustainability, ofwel het sturen op duurzame relaties. Via een schema maakte hij inzichtelijk hoe de periferie van stakeholders voor Schwartzmans eruit ziet en hoe in het algemeen de kwaliteit van relaties van bedrijven meetbaar wordt gemaakt. Opvallend detail: William Schwartzmans zet niet de klant, maar de medewerker voorop. Hij verklaart dit doordat klanttevredenheid een gevolg is van de kwaliteit en de tevredenheid van de medewerkers.

 

Focus
Strategist Gerco Rietveld was de tweede spreker. Hij goochelde met definities van het begrip ‘inkoop’ om het publiek bewuster te maken van de relatie tussen inkoop en kwaliteit. Hij gaf facilitair inkopers, van wie er velen aanwezig waren, het advies om niet te starten met een programma van eisen en daarop een offerteaanvraag te baseren. Om de aanbieder te prikkelen en te laten meedenken, draait hij het liever om: geef aan wat het budget is en vraag welke diensten daarvoor geleverd kunnen worden, teneinde het beoogde doel te behalen. Hij gaat zelfs nog een stapje verder met de vraag ‘Welke prestaties kunt u leveren indien wij het bedrag verhogen met 10%’? Volgens Rietveld worden aanbieders daar veel creatiever van en voelen ze zich verantwoordelijker. Niet alleen voor hun eigen deelprestatie, maar ook voor het eindresultaat. Daardoor stijgt de kwaliteit van het proces als geheel. De hersenbreker die hij de zaal meegaf luidde: ‘Focus je op kosten, dan gaat de kwaliteit naar beneden. Focus je op kwaliteit, dan gaan de kosten naar beneden’.

 

Beleving van schoon
Spreker nummer drie was Bert Schulting. Namens Sealed Air, onderdeel van Diversey Care, sprak hij over de vergankelijkheid van schoon. Aan de hand van verschillende invalshoeken legde hij uit waarom het begrip ‘schoon’ door iedereen anders wordt ervaren, iets waar de gehele branche natuurlijk doorlopend mee wordt geconfronteerd. Uiteindelijk zal, zo spiegelde Schulting het publiek voor, niet zozeer de beleving van de opdrachtgever, maar de beleving van de eindgebruiker een doorslaggevende rol spelen in de waardering voor het schoonmaakbedrijf. Een schone en nette basis is volgens hem een voorwaarde voor loyaliteit. Enkel als die er is, heeft het zin om tijdens de uitvoering van het schoonmaakwerk op excellente wijze situatie-afhankelijk te voldoen aan individuele wensen. De beleving van schoon wordt dan niet meer zozeer bepaald door de strikte wijze waarop het schoonmaakprogramma wordt uitgevoerd, maar op de wijze waarop vervuilingsproblemen worden opgelost én voorkomen.

 

Ervaringen
Het laatste woord was aan de zaal. Er ontspon zich, gevoed door de peilingen die tussendoor plaatsvonden onder het aanwezige publiek, een levendige discussie tussen de diverse beroepsgroepen over inkoop, kwaliteitsbeleving en de definitie van schoonmaak. Precies waarop organisator William Schwartzmans stiekem had gehoopt. Terwijl de gesprekken zich voortzetten in de foyer, blikte hij alvast tevreden terug: “Wie wil samenwerken is afhankelijk van relaties. Dat is uiteindelijk de boodschap van alle sprekers van vandaag. Het symposium was een manier om onze ervaringen en inzichten – inclusief het plezier, de successen en de valkuilen – te kunnen delen met een grotere groep; klanten, leveranciers, bedrijven uit de omgeving en vele andere geïnteresseerden uit uiteenlopende disciplines. Ik denk dat dat wel is gelukt.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren