• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

SVS on the move

Artikelen 28 september 2010

SVS on the move
Het is inmiddels alweer anderhalf jaar geleden dat SVS als zelfstandige organisatie voort is gegaan. De voormalige stichting, in 1977 opgericht door vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties, heeft de afgelopen periode niet stil gezeten. Manager Marketing & Sales Han Kruize blikt nog eens terug maar kijkt vooral vooruit.
 
“De timing was natuurlijk ongelukkig”, vertelt Kruize. “Om juist in zo’n periode zelfstandig te gaan, is niet ideaal. Bovendien heeft de Basisopleiding Schoonmaken, die in dezelfde periode is geïntroduceerd, een wat stroeve start gekend. Geleidelijk heeft deze echter flink terrein gewonnen. Hoe dan ook, we hebben met een enthousiaste club mensen het eerste jaar prima doorstaan. Niet in de laatste plaats door ons grote corps van docenten en examinatoren die het SVS gevoel als ware ambassadeurs uitdragen.”
  
Positionering
De markt vraagt steeds meer om maatwerk. Hoe gaat SVS daar mee om? Kruize: “Elk schoonmaakbedrijf heeft z’n eigen werkwijze en methodes en wij proberen daar maximaal op in te spelen. Voor het uitvoerend personeel van de contractors op Schiphol Plaza hebben wij bijvoorbeeld een aanvullende module Hospitality uitgerold. Zij zijn tenslotte de eerste aanspreekpunt voor de reiziger. Opdrachtgever Schiphol, dat veel belang hecht aan de internationale tevredenheidsranking, wordt hiermee een grote dienst bewezen. Voor de minder grote marktpartijen hebben we onze koers ook bijgesteld. Hielden we in het verleden in geval van bedrijfsgroepen enigszins star vast aan een minimaal aantal cursisten, anno 2010 komen we ook tegemoet aan de wensen van bedrijven die minder medewerkers kunnen missen. Op het veelgehoorde verletprobleem anticiperen we met ons concept ‘Training On The Job’. De praktijk wijst uit dat het verlet minimaal is, terwijl de resultaten aantonen dat opleiden in combinatie met dagelijkse werk niet ten koste hoeft te gaan van het slagingspercentage. Flexibiliteit wordt trouwens van alle kanten gevraagd. Dus niet alleen van onze docent, maar ook van de klant wiens meewerkend voorman participeert in het opleidingstraject. “
 
Productontwikkeling 
De afdeling Productontwikkeling van SVS is continue bezig met het optimaliseren van het lesaanbod. Kruize geeft een paar voorbeelden: “In het geval van onze nieuwe module Waterschade werd de behoefte gesignaleerd door één van onze docenten, die net als zijn collega’s in de branche werkzaam is. Voor de eigen diensten van ziekenhuizen en zorginstellingen wordt binnenkort een nieuwe modulaire opzet van de opleiding gepresenteerd, waarbij de klant zelf kan aangeven welke onderwerpen wel of niet uitgediept dienen te worden dan wel weggelaten kunnen worden.”
Ook bestaande opleidingen worden SVS kritisch onder de loep genomen. Kruize: “Lesstof mag natuurlijk nooit gedateerd zijn. Denk aan wetgeving, actualiteit, marktontwikkelingen en trends. Zo worden onze kaderopleidingen herijkt. Met een tiental bepalende personen uit de praktijk, die verschillende disciplines uit de branche vertegenwoordigers, hebben we enkele enerverende brainstorm sessies gevoerd. Volgend jaar zullen wij een nagenoeg nieuw kaderaanbod presenteren.”
 
Taal
Wat taal betreft lijkt het voor de meeste schoonmaakbedrijven even zoeken. SVS is nauw betrokken bij taaltrajecten op ROC’s, maar blijft ook het relatief korte Nederlands Op De Werkvloer bieden, separaat of in combinatie met een vakopleiding. De vraag naar vakopleidingen is flink toegenomen, waarbij het natuurlijk bevorderend is dat op de meeste SVS vakopleidingen exclusief 40% ESF-subsidie is toegewezen. In een aantal gevallen krijgt de klant zelfs geld toe. Kruize: “Daarmee zijn alle mogelijke ‘drempels’ weggenomen: flexibiliteit ten aanzien van inhoud en groepsgroottes, verletreductie en kostenminimalisering. Wij zijn klaar voor het najaarsoffensief!”   
 
Nieuw lesboek
Eén van de troeven van SVS is het nieuwe lesboek “Schoonmaken is een vak”.
Het lesboek bestaat vooral uit praktijkfoto’s, illustraties en opdrachten. In een fraaie kantooromgeving zijn alle handelingen die een schoonmaker dagelijks en periodiek moet kunnen uitvoeren, opnieuw op de foto gezet. Daarbij zijn de laatste inzichten op het gebied van ergonomie verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld aandacht voor het zo min mogelijk draaien van het lichaam, het stilhouden van de pols bij het reinigen van horizontale en verticale oppervlakken en het gebruik van ergonomische en verstelbare stelen.
 
www.svs-schoonmaak.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland
1 jun

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022
1 jun

Vebego blikt terug op een goed 2022

1 jun

Marcel Rotteveel nieuwe CFO Facilicom Group

30 mei

SIEV op Vakbeurs Facilitair: "We zijn een luisterend oor"

30 mei

SIEV over loonsverhoging: "Onvermijdelijk. Impact op kleinere bedrijven"

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022

Vebego blikt terug op een goed 2022

Marcel Rotteveel nieuwe CFO Facilicom Group

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren