Door Henk Cornelisse, redactieraadlid Clean Totaal
Als professional werkzaam in de schoonmaakbranche bent u uiteraard geïnteresseerd hoe onze politici denken over het thema “schoonmaak” en laat u daar uw stem (deels) van afhangen. Omdat dit thema niet op de stemwijzer te vinden is deden we een rondje langs de politieke velden. Doe er uw voordeel mee op het enige plekje in Nederland waar privacy nog heilig is…
CDA
Tweede Kamer lid Dr. Y.J. (Eddy) van Hijum ( Arbeidsmarktbeleid, Sociale Zekerheid en Inkomensbeleid) wil zich inhoudelijk niet mengen in de discussie over de stakingen in de schoonmaakbranche. Dit is een aangelegenheid tussen werknemers en werkgevers, waarmee de politiek zich niet dient te bemoeien. Wel vertelt hij, als fervent treinreiziger, niet gelukkig te zijn met de vervuiling in de treinen en op de perrons ten gevolge van de stakingen. Maatschappelijk gezien heeft de staking er wel toe geleid dat de schoonmaak en positie van de schoonmaker de benodigde aandacht krijgt. De actualiteit van de ontwikkelingen binnen de schoonmaakbranche hebben zelfs tot een Hoorzitting in de Tweede Kamer geleid en Minister Donner heeft terzake een brief laten uitgaan naar de Kamer. Er komt een vervolgdebat, zodat we kunnen stellen dat schoonmaak op de agenda staat in Den Haag. Uit de hoorzitting is Eddy van Hijum gebleken dat de schoonmaakbranche een behoorlijke ontwikkeling meemaakt, waarbij er echter nogal enig kaf onder het koren schuilt. Tevens bracht hij als echte Zwollenaar een bedrijfsbezoek bij schoonmaakbedrijf NOVON
Er valt voor de branche winst te behalen door zich nog meer in te spannen m.b.t. opleiding en ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als taaltechnisch, teneinde de schoonmaaksector als springplank te gebruiken tot een verdere maatschappelijke ontwikkeling van de schoonmaker. Het O&O fonds heeft hiertoe voldoende middelen.
Hij bepleit voorts het invoeren van een keurmerk vanuit de branche organisatie waarbij ondermeer elementen als kwaliteit, naleving cao, mvo en goede arbeidsomstandigheden geborgd zijn. Ook wijst hij nadrukkelijk naar de rol en verantwoordelijkheden van opdrachtgevers en overheid ten aanzien van de inkoop van schoonmaakdiensten. Zij kunnen er niet vanuit gaan dat tegen (veel) lagere kosten dezelfde kwaliteit en in het verlengde hiervan dezelfde werkdruk/arbeidsomstandigheden mogelijk zijn.
De schoonmaak van de Tweede Kamer werd voorheen via een eigen dienst uitgevoerd, doch is ook mede uit kostenoverwegingen, dit naast argumenten als professionaliteit en kwaliteit, inmiddels uitbesteed. De actualiteit draagt ertoe bij dat de eigen aanbestedingsvoorwaarden nog een kritisch tegen het licht wordt gehouden en beoordeelt worden op het maatschappelijk verantwoord ondernemen en in hoeverre de schoonmaak is ingekocht tegen condities die niet leiden tot ophoging van de werkdruk. Eddy van Hijum haast zich hieraan toe te voegen dat hij zeer tevreden is over de kwaliteit van de schoonmaak in zijn directe werkomgeving welke uitgevoerd worden door allervriendelijkste schoonmakers, met wie hij regelmatig een praatje maakt.
D’66
D’66 liet ons weten dat zij overspoeld worden met interview aanvragen en gelet op hun kleine fractie niet op het verzoek tot medewerking aan ons artikel in gaan.
Zij wensen ons wel succes toe.
Groen Links
Tweede Kamerlid Mw. W. (Ineke) van Gent ( onder meer: Sociale zaken en Werkgelegenheid & Binnenlandse Zaken) vindt dat het vaak onzichtbare leger aan schoonmakers, die in uiteenlopende diensten en op ongewone en vaak wisselende uren op 7 dagen per week en 24 uur per dag van allerlei publieke ruimtes tot en met haar eigen kamertje in het Tweede Kamergebouw belangrijk werk verrichten. Zij is tevreden over de schoonmaakster van haar eigen kamer met wie zij regelmatig een praatje maakt. Ook andere schoonmakers binnen het Tweede Kamer gebouw kent zij al vrij lang en zij kunnen steevast op een vriendelijke begroeting rekening. Schoonmaken is een echt vaak en daar mag de schoonmaker best trots op zijn, zonder hen zou het in Nederland immers een stuk rommeliger en viezer zijn. Hier mag van haar best een uurloon tegenover staan op het niveau van 130% van het wettelijk minimum loon. Hierbij ondersteunt zij de looneis van het FNV.
Ineke van Gent betreurt de neerwaartse concurrentiespiraal binnen de schoonmaakbranche, waardoor het accent niet op kwaliteit maar op geld ligt. Ook op sneller en goedkoper. Dit veroorzaakt verhoging van de werkdruk, slechtere arbeidsomstandigheden en daardoor veel (onnodige) uitval. De branche is erbij gebaat als er niet langer opdrachten gegund worden op basis van prijs maar meer op basis van kwaliteit, zeker ook de kwaliteit van arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden dienen hiervan onderdeel uit te maken. Zij ziet volop mogelijkheden voor allochtone medewerkers naar leidinggevende functies binnen de branche, waarbij de werkgevers dienen te investeren in ontwikkeling en groei, ondermeer door het laten volgen van taalcursussen of deskundigheidsbevordering.
PvdA
Tweede Kamerlid J. (Hans) L. Spekman (Armoedebestrijding, Sociale zaken en Werkgelegenheid) constateert dat er grote verschillen zijn qua types werkgevers in de schoonmaakbranche. Er zijn er best een aantal die het goed voor hebben met hun werknemers maar helaas ook velen die te weinig tot geen enkel respect tonen. Bij de staking op o.a. Schiphol maakte hij persoonlijk mee dat sommige werkgevers begrip toonden en het stakingsrecht erkenden maar anderen zelfs dreigden met het inhouden van vakantiedagen en meer van dit soort pesterijen. De bonafide schoonmaakbedrijven worden gedupeerd door de malafide, vreemd dat de branche zich dit laat gebeuren. Het schoonmaakwerk zelf wordt helaas nogal ondergewaardeerd, er wordt licht denigrerend naar gekeken, terwijl het van groot belang is. Hans weet dit uit eigen ervaring in zijn studietijd heeft hij een aantal weken als schoonmaker gewerkt.
Als de schoonmaak bedrijven nu eens correct de cao zouden naleven en zich hieraan niet trachten te ontrekken, ondermeer door inzet van onderbetaalde illegalen, de “schoonmaak politie” a select steekproeven op locaties verricht, en zowel de medewerkers bij opdrachtgevers als ook de schoonmaakbazen vooral meer respect en waardering tonen dan wordt het er voor de schoonmaker een stuk plezieriger op. Dit in samenhang met veel aandacht voor opleiding en ontwikkeling, zodat er voor de schoonmaker perspectief is voor doorstroming op de arbeidsmarkt.
De lonen liggen volgens Hans immers al niet erg hoog en het feit dat er in de schoonmaak veel in deeltijd gewerkt wordt, maakt dat je vaak meerdere baantjes nodig hebt om fatsoenlijk rond te kunnen komen. De opdrachtgevers dienen hierin ook hun verantwoordelijk op te pakken en niet alleen te kiezen voor de laagste prijs.
Hans heeft als roker leuke gesprekken met de schoonmakers die hij regelmatig in het rookhok ontmoet. Het valt hem op dat de schoonmakers door de recente staking mondiger zijn geworden, meer geloof in zichzelf uitstralen. De stakingen hebben schoonmaak, en het belang hiervan, uitdrukkelijk op de kaart gezet: het onzichtbare is wat meer zichtbaar geworden! Niet onverdeeld blij is hij met de uitbesteding van de schoonmaak van de Tweede Kamer; Hans gaat er in het presidium op aandringen dit weer in te besteden.
PVV
Fractieleider Geert Wilders expert in multi-culturele samenleving aspecten, welke de schoonmaakbranche niet vreemd is, maakte geen gebruik van de mogelijkheid om zijn licht te laten schijnen over onze branche, de kansen en mogelijkheden voor de schoonmakers en het gemis aan doorgroeimogelijkheden voor met name de allochtonen vrouwen in de schoonm
aakbranche. Wij prikkelden hem in dit kader zelfs met de gewaagde stelling: “Een hoofddoekje blijft altijd een sopdoekje.” Ook dit verleidde hem echter niet tot een reactie….
SP
Tweede Kamerlid Mw. S. (Sadet) Karabulut (Sociale Zaken en Integratie) is al jarenlang een voorvechtster voor verbetering arbeidsvoorwaarden/omstandigheden & optimalisatie van respect voor de schoonmaakmedewerkers. Uit haar eigen kennissen kring zijn mensen binnen de schoonmaakbranche actief en bovendien heeft zij persoonlijk veel contact met mensen werkzaam in de schoonmaakbranche. Volgens Sadet zijn het niet naleven van cao afspraken .de te lage lonen in combinatie met het niet altijd respectvol omgaan met mensen die in dit zware (vaak “onzichtbare”) vakgebied factoren die een negatief imago veroorzaken. Er valt volgens haar een hoop te verbeteren. Ook voor opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten is een mede verantwoordelijkheid weggelegd. Te verkondigen het MVO beleid hoog in het vaandel te dragen, maar hieraan onvoldoende invulling te geven slaagt niet. De overheid dient hierbij in haar rol van opdrachtgever een voorbeeldfunctie te hebben.
Het feit dat er binnen de branche sprake is van laag opgeleiden en groepen die de Nederlandse taal niet voldoende machtig zijn maakt dat de schoonmaker niet altijd goed zijn/haar rechten kent. Sadet is trots op de schoonmakers dat zij, zich bewust van hun eigen sterkte, de weg naar een betere toekomst in eigen hand hebben genomen. In dit kader is zij verheugd over de acties (stakingen) die samen FNV Bondgenoten werden gehouden en het bereikte resultaat m.b.t. de nieuwe CAO. Zij vertrouwt erop dat dit bijdraagt om de neerwaartse spiraal om te buigen naar een opwaartse spiraal. Sadet is er een groot voorstander van dat grotere bedrijven de schoonmaak weer inbesteden. Zij is ervan overtuigd dat hierdoor voor de schoonmakers de werkdruk verlaagd wordt, de betrokkenheid hoger wordt en het loon op een nog hoger niveau gebracht kan worden. Het komt volgens haar ook de kwaliteit van het werk ten goede. SP was dan ook een fel tegenstander om de uitvoering van de schoonmaakwerkzaamheden binnen de Tweede Kamer om kostentechnische redenen van een eigen beheer situatie te veranderen naar de huidige situatie waarbij het aan een schoonmaakbedrijf is uitbesteed.
In het presidium heeft de SP hierover kritische vragen gesteld en tegen gestemd, doch heeft zij geen meerderheid kunnen bereiken. Zij blijven echter actie ondernemen richting Directeur Bedrijfsvoering en sluiten niet uit dat dit besluit mogelijk terug gedraaid gaat worden, temeer daar ook andere fracties zich op dit punt aan het heroriënteren zijn.
VVD
Tweede Kamer lid T. (Ton) M.Ch. Elias (Economische Zaken) vindt schoonmaak belangrijk werk, wat anderen vervolgens in staat stelt hun werk weer goed te doen. Over het imago kan hij zich wat moeilijk een beeld vormen. Hij gaat er van uit dat mensen in iedere baan het beste uit zichzelf willen halen en werkgevers dit stimuleren. Hij verwacht niet anders dan dat hiervan ook in de schoonmaakbranche sprake is.
Over loonhoogte, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden in de schoonmaaksector laat hij zich niet uit. Dit zijn volgens hem geen politieke issues maar zaken tussen werkgevers, bonden en werknemers. Met betrekking tot de uitbesteding van de schoonmaak van de Tweede Kamer vindt Ton dat ,hoewel de politiek hier feitelijk niet overgaat, je in algemene zin moet oppassen dat je niet je eigen personeel eruit gooit en dan voor meer geld externen inhuurt. Onzakelijke argumenten mogen de besluitvorming niet vertroebelen. De overheid moet kijken naar de scherpste zakelijke deals. Het is tenslotte belastinggeld. Hij heeft regelmatig contact met de schoonmaker en is tevreden over de geleverde kwaliteit. Sommige schoonmakers kent Ton al langer dan 30 jaar.
Het belang van schoonmaak illustreert hij als volgt: “Ieder individu is een belangrijke schakel in het geheel. Of je nu schoonmaker bent in dit pand of politicus bent. Als er 2 weken niet schoon gemaakt wordt dan loopt de boel finaal in het honderd, als wij als politici 2 weken niets doen dan gaat er echter niet heel erg veel fout in ons land!”
Graag geeft hij nog als boodschap mee dat respect en waardering op zijn plaats is voor iedereen die zijn steentje bijdraagt.
Eendracht maakt machtig
Wij kunnen vaststellen dat de schoonmaaksector in de belangstelling staat bij onze politici hetgeen veelbelovend te noemen is. Het zal mij dan ook niet verbazen als de directeur bedrijfsvoering Tweede Kamer, en in zijn kielzog meerdere overheidslichamen, haar verantwoording neemt en een van de eerste zal zijn die het Schoon Genoeg (= code voor goed ondernemerschap) convenant ondertekent. Het gevaar van het weer inbesteden van de schoonmaak in de Tweede Kamer ligt op de loer, ook uit andere sectoren verneem ik geluiden over een dergelijke overweging. Hierin schuilt de uitdaging voor de schoonmaakbranche om dit gevaar af te wenden middels een verdere stap in de professionalisering van het vak en optimalisering arbeidsomstandigheden, scholing en ontwikkeling.
Dit uiteraard in een nauw samenspel met de werknemers (organisaties) en niet te vergeten de opdrachtgevers. Samenwerken impliceert namelijk: samen werken
Wellicht is het een idee om uw medewerkers ook kennis te laten nemen van de inhoud van dit artikel, zodat ook zij kunnen kennis nemen van wat anderen van het belang van hun werk, positie en toekomst vinden.
Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl) is directeur van Facility Specialists en redactieraadlid van Clean Totaal.
Wij en gebruiken cookies en andere trackingtechnologieën om uw ervaring op onze website te verbeteren. Wij kunnen informatie op een apparaat opslaan en/of inzien en persoonlijke gegevens verwerken, zoals uw IP-adres en browsegegevens, voor gepersonaliseerde advertenties en content, het meten van advertenties en content, publieksonderzoek en de ontwikkeling van diensten. Daarnaast kunnen we gebruik maken van nauwkeurige geolocatiegegevens en identificatie door het scannen van apparaten.
Merk op dat uw toestemming geldig is voor al onze subdomeinen. U kunt op elk moment uw toestemming veranderen of intrekken door te klikken op de knop ‘Toestemmingvoorkeuren’ onderaan uw scherm. We respecteren uw keuzes en streven ernaar u een transparante en veilige browse-ervaring te bieden.
Pas hieronder uw toestemmingsvoorkeuren aan voor cookiecategorieën en voorkeuren voor advertentietracking voor doeleinden en functies en leveranciers. U kunt granulaire toestemming geven voor elke en . De meeste leveranciers vereisen expliciete toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens, terwijl sommige een legitiem belang claimen. U hebt echter het recht om bezwaar te maken tegen hun claim van legitiem belang.
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat onze website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Marketingcookies maken het mogelijk om uw bezoek aan onze website te personaliseren en advertenties aan te bieden die aansluiten bij uw interesses. We plaatsen deze cookies alleen met uw expliciete toestemming en u kunt uw toestemming op elk moment intrekken via de cookie-instellingen op onze website. Informatie die via marketingcookies wordt verzameld, kan worden gedeeld met derden zoals adverteerders.
Cookies, apparaat- of soortgelijke online-identificatoren (bijv. login-identificatiemiddelen, willekeurig toegewezen identificatiemiddelen, netwerk-gebaseerde identificatiemiddelen) samen met andere informatie (bijv. browsertype en informatie, taal, schermgrootte, ondersteunde technologieën enz.) kunnen op uw apparaat worden opgeslagen of gelezen om dat apparaat telkens wanneer het verbinding maakt met een app of met een website te herkennen, voor een of meer van de hier gepresenteerde doeleinden.
De meeste doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, zijn van de opslag of toegang afhankelijk van informatie vanaf uw apparaat wanneer u een app gebruikt of een website bezoekt. Een leverancier of uitgever moet bijvoorbeeld mogelijk een cookie op uw apparaat opslaan tijdens uw eerste bezoek aan een website, om uw apparaat te kunnen herkennen tijdens uw volgende bezoeken (door elke keer toegang te krijgen tot deze cookie).
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een advertentie aan u getoond wordt te beperken).
Een autofabrikant wil zijn elektrische voertuigen na kantooruren bij milieubewuste gebruikers promoten die in de stad wonen. De advertentie wordt na 18.30 uur getoond op een pagina met gerelateerde content (zoals een artikel over maatregelen ter bestrijding van de klimaatverandering) aan gebruikers van wie de niet-precieze locatie suggereert dat ze zich in een stedelijke omgeving bevinden.
Een grote producent van aquarelverf wil een online reclamecampagne uitvoeren in verband met zijn nieuwste aquarelassortiment, waarbij zijn publiek wordt gediversifieerd om zoveel mogelijk amateur- en professionele kunstenaars te bereiken en de advertentie niet naast niet-overeenkomende content (bijvoorbeeld artikelen over hoe u uw huis kunt schilderen) wordt getoond. Het aantal keren dat de advertentie aan u is getoond, wordt gedetecteerd en is beperkt, om te voorkomen dat deze te vaak getoond wordt.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (zoals formulieren die u indient, content die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere informatie over u (bijvoorbeeld informatie uit uw eerdere activiteit op deze dienst en andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) door deze en andere rechtspersonen worden gebruikt om advertenties te tonen die relevanter lijken te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses.
Als u verschillende artikelen leest over de beste fietsaccessoires om te kopen, kan deze informatie worden gebruikt om een profiel te creëren over uw interesse in fietsaccessoires. Een dergelijk profiel kan later worden gebruikt of verbeterd, op dezelfde of een andere website of app, om u advertenties te tonen voor een bepaald merk fietsaccessoires. Als u ook naar een voertuigconfigurator kijkt op de website van een fabrikant van luxe auto’s, kan deze informatie worden gecombineerd met uw interesse in fietsen om uw profiel te verfijnen en tot de aanname te komen dat u in luxe fietsartikelen geïnteresseerd bent.
Een kledingbedrijf wil zijn nieuwe lijn hoogwaardige babykleding promoten. Het bedrijf neemt contact op met een bureau dat een netwerk van cliënten heeft met klanten met een hoog inkomen (zoals high-end supermarkten) en vraagt het bureau om profielen te maken van jonge ouders of koppels die mogen worden verondersteld vermogend te zijn en in verwachting te zijn van een nieuw kind, zodat deze later kunnen worden gebruikt om binnen partner-apps op basis van die profielen advertenties te tonen.
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op uw advertentieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze dienst of andere websites of apps (zoals de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen.
Een online verkoper wil reclame maken voor een beperkte uitverkoop van hardloopschoenen. De verkoper wil advertenties richten op gebruikers die op hun mobiele app eerder naar hardloopschoenen hebben gekeken. Trackingtechnologieën kunnen worden gebruikt om te herkennen dat u de mobiele app eerder hebt gebruikt om hardloopschoenen te bekijken, zodat u in de app de bijbehorende advertentie te zien krijgt.
Een profiel dat is aangemaakt ten behoeve van gepersonaliseerde advertenties met betrekking tot een persoon die op een website naar fietsaccessoires heeft gezocht, kan worden gebruikt om de desbetreffende advertentie voor fietsaccessoires in een mobiele app van een andere organisatie te tonen.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (bijvoorbeeld formulieren die u indient, non-advertentiecontent die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere gegevens over u (zoals uw eerdere activiteit op deze dienst of andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) worden gebruikt om content te tonen die relevanter lijkt te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses, zoals door de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om content te vinden die overeenkomt met uw interesses.
U leest verschillende artikelen over het bouwen van een boomhut op een socialemediaplatform. Deze informatie kan worden toegevoegd aan een profiel om uw interesse in bepaalde content met betrekking tot buitenactiviteiten en doe-het-zelven aan te geven (met als doel de personalisatie van content mogelijk te maken, zodat u in de toekomst bijvoorbeeld meer blogberichten en artikelen over boomhutten en boshutten te zien krijgt).
U hebt op verschillende tv-apps drie video’s over ontdekkingsreizen in de ruimte bekeken. Een niet-gerelateerd nieuwsplatform waarmee u geen contact hebt gehad, maakt een profiel aan op basis van dat kijkgedrag, met als gevolg dat ontdekkingsreizen in de ruimte als onderwerp wordt aangemerkt dat mogelijk een interessant uitgangspunt is bij het tonen van andere video’s.
Content die u op deze dienst wordt aangeboden, kan gebaseerd zijn op uw contentpersonalisatieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze of andere diensten (bijvoorbeeld de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om (non-advertentie-) content te vinden die overeenkomt met uw interesses.”
U leest artikelen over vegetarisch eten op een socialemediaplatform en gebruikt vervolgens de kookapp van een niet-gerelateerd bedrijf. Het profiel dat over u is aangemaakt op het socialemediaplatform wordt gebruikt om u vegetarische recepten te tonen op het welkomstscherm van de kookapp.
U hebt drie video’s over roeien op verschillende websites bekeken. Een niet-gerelateerd platform voor het delen van video’s zal vijf andere video’s over roeien aanbevelen die mogelijk voor u interessant zijn wanneer u uw tv-app gebruikt, uitgaande van een profiel dat over u is aangemaakt toen u die verschillende websites bezocht om online video’s te bekijken.
Informatie over welke advertentie er aan u wordt getoond en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen hoe goed een advertentie in relatie tot u of andere gebruikers heeft gewerkt en of de doelen van de advertentie zijn bereikt. Bijvoorbeeld of u een advertentie hebt gezien, of u erop hebt geklikt, of de advertentie u ertoe heeft gebracht om een product te kopen of een website te bezoeken enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van reclamecampagnes in kaart te brengen.
U hebt op een advertentie geklikt over een “Black Friday”-korting die door een online winkel op de website van een uitgever wordt aangeboden en een product gekocht. Uw klik wordt gekoppeld aan deze aankoop. Uw interactie en die van andere gebruikers wordt gemeten om te weten hoeveel klikken op de advertentie tot een aankoop hebben geleid.
U bent een van de weinigen die op een advertentie in verband met een korting in verband met een “internationale waarderingsdag” hebt geklikt die wordt aangeboden door een online cadeauwinkel in de app van een uitgever. De uitgever wil rapporten hebben om te begrijpen hoe vaak een specifieke advertentieplaatsing binnen de app, en met name de advertentie over de korting in verband met de “internationale waarderingsdag”, is bekeken of aangeklikt door u en andere gebruikers, om de uitgever en zijn partners (zoals bureaus) te helpen bij het optimaliseren van advertentieplaatsingen.
Informatie over welke content er aan u wordt gepresenteerd en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen of de (non-advertentie)-content bijvoorbeeld het beoogde publiek heeft bereikt en met uw interesses overeenkomt. Bijvoorbeeld of u een artikel leest, een video bekijkt, naar een podcast luistert of een productbeschrijving bekijkt, hoeveel tijd u aan deze dienst hebt besteed en de webpagina’s die u bezoekt enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van (non-advertentie)-content in kaart te brengen. die aan u wordt getoond.
U hebt in een mobiele app van een uitgever een blogbericht gelezen over wandelen en een link gevolgd naar een aanbevolen en gerelateerd bericht. Uw interacties zullen worden vastgelegd om aan te tonen dat het eerste bericht over wandelen voor u relevant was en dat het bericht erin is geslaagd om voor het gerelateerde bericht uw interesse te wekken. Dit wordt gemeten om te weten of er in de toekomst meer berichten over wandelen moeten worden geplaatst en waar deze op het startscherm van de mobiele app zouden moeten worden geplaatst.
U kreeg een video te zien over modetrends, maar u en verschillende andere gebruikers stopten na 30 seconden met kijken. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om de juiste lengte van toekomstige video’s over modetrends te evalueren.
Rapporten kunnen worden gegenereerd op basis van een combinatie van gegevenssets (zoals gebruikersprofielen, statistieken, marktonderzoek, analysegegevens) met betrekking tot uw interacties en die van andere gebruikers met advertenties of (non-advertentie)-content om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren (bijvoorbeeld om te bepalen welke doelgroepen meer ontvankelijk zijn voor een advertentiecampagne of voor bepaalde content).
De eigenaar van een online boekwinkel wil een commerciële rapportage met het percentage bezoekers dat zijn site heeft geraadpleegd en verlaten zonder te kopen, of dat de laatste autobiografie van een beroemdheid van die maand heeft geraadpleegd en gekocht, evenals de gemiddelde leeftijd en de man/vrouw-verdeling voor elke categorie. Gegevens met betrekking tot uw navigatie op de website en uw persoonlijke kenmerken worden vervolgens gebruikt en met andere dergelijke gegevens gecombineerd om deze statistieken te produceren.
Een adverteerder wil meer inzicht krijgen in het soort publiek dat op zijn advertenties reageert. De adverteerder neemt een onderzoeksinstituut in de arm om de kenmerken van gebruikers die op de advertentie hebben gereageerd te vergelijken met typische kenmerken van gebruikers van vergelijkbare platforms, op verschillende apparaten. Uit deze vergelijking blijkt dat het advertentiepubliek van de adverteerder voornamelijk toegang heeft tot de advertenties via mobiele apparaten en waarschijnlijk een leeftijd van tussen de 45 en 60 jaar heeft.
Informatie over uw activiteit op deze dienst, zoals uw interactie met advertenties of content, kan zeer nuttig zijn bij het verbeteren van producten en diensten en de creatie van nieuwe producten en diensten op basis van gebruikersinteracties, het type publiek enz. Dit specifieke doeleinde heeft geen betrekking op de ontwikkeling of verbetering van gebruikersprofielen en identificatoren.
Een technologieplatform dat samenwerkt met een aanbieder van sociale media neemt een groei waar in het aantal gebruikers van mobiele apps en ziet op basis van hun profielen dat velen van hen verbinding maken via mobiele verbindingen. Het platform maakt gebruik van een nieuwe technologie om advertenties aan te bieden die zijn geformatteerd voor mobiele apparaten en die een lage bandbreedte hebben, met als doel zijn prestaties te verbeteren.
Een adverteerder is op zoek naar een manier om advertenties weer te geven op een nieuw type consumentenapparaat. De adverteerder verzamelt informatie over de manier waarop gebruikers omgaan met dit nieuwe type apparaat om te bepalen of hij een nieuw mechanisme kan creëren voor het weergeven van advertenties op dit type apparaat.
Content die u op deze dienst worden aangeboden, kan gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt, (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een video of artikel aan u getoond wordt te beperken).
Een reismagazine heeft op zijn website een artikel gepubliceerd over de nieuwe online cursussen die door een talencursussenaanbieder worden aangeboden om de reiservaring in het buitenland te verbeteren. De blogberichten van de aanbieder worden direct onderaan de pagina ingevoegd en geselecteerd op basis van uw niet-precieze locatie (bijvoorbeeld blogberichten waarin het cursuscurriculum wordt uitgelegd voor andere talen dan de taal van het land waarin u zich bevindt).
Een mobiele app voor sportnieuws is begonnen met een nieuw artikelgedeelte over de meest recente voetbalwedstrijden. Elk artikel bevat video’s die worden gehost door een afzonderlijk streamingplatform met de hoogtepunten van elke wedstrijd. Als u snel vooruitspoelt door een video, kan deze informatie worden gebruikt om als volgende af te spelen video een kortere video te selecteren.
Uw gegevens kunnen worden gebruikt om ongebruikelijke en mogelijk frauduleuze activiteiten te monitoren en te voorkomen (bijvoorbeeld, waar het gaat om advertenties, klikken op advertenties door bots) en ervoor te zorgen dat systemen en processen goed en veilig werken. Uw gegevens kunnen ook worden gebruikt om eventuele problemen te corrigeren die u, de uitgever of de adverteerder kunnen tegenkomen bij het leveren van content en advertenties en bij uw interactie met hen.
Een reclame-intermediair levert advertenties van verschillende adverteerders aan zijn netwerk van partnerwebsites. De intermediair merkt dat er sprake is van een grote toename van het aantal klikken op advertenties met betrekking tot één adverteerder en gebruikt gegevens over de bron van de klikken om vast te stellen dat 80% van de klikken afkomstig is van bots in plaats van mensen.
Bepaalde gegevens (zoals een IP-adres of de capaciteiten van een apparaat) worden gebruikt om de technische compatibiliteit van de content of advertenties te garanderen en om de overdracht van de content of advertentie naar uw apparaat te vergemakkelijken.
Als u op een link in een artikel klikt, wordt u normaal gesproken naar een andere pagina of een deel van het artikel doorgestuurd. Om ervoor te zorgen dat dat gebeurt 1) verstuurt uw browser een verzoek naar een server die is gekoppeld aan de website en 2) antwoordt de server op dat verzoek (“hier is het artikel dat u hebt opgevraagd”), met behulp van technische informatie die automatisch is opgenomen in het verzoek dat door uw apparaat is verzonden, zodat de informatie/afbeeldingen die deel uitmaken van het artikel dat u hebt gevraagd correct worden weergegeven. Technisch gezien is een dergelijke uitwisseling van informatie noodzakelijk om de content te leveren die op uw scherm verschijnt.
De keuzes die u maakt met betrekking tot de doeleinden en organisaties die in dit bericht worden vermeld, worden opgeslagen en beschikbaar gesteld aan die organisaties in de vorm van digitale signalen (zoals een reeks tekens). Dit is nodig om zowel deze dienst als die organisaties in staat te stellen uw keuzes te respecteren.
Wanneer u een website bezoekt waar de keuze wordt geboden tussen het instemmen of niet instemmen met het gebruik van profielen voor gepersonaliseerde advertenties, wordt de keuze die u maakt opgeslagen en gedeeld met leveranciers van advertenties, zodat de aan u getoonde advertenties in overeenstemming zijn met die keuze.
Informatie over uw activiteit op deze dienst kan worden gekoppeld en gecombineerd met andere informatie die op u betrekking heeft en afkomstig is uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld uw activiteit op een afzonderlijke online dienst, uw gebruik van een klantenkaart in de winkel of uw antwoorden op een enquête), ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, kan uw apparaat worden beschouwd als waarschijnlijk gekoppeld aan andere apparaten die aan u of uw huishouden toebehoren (bijvoorbeeld omdat u bent ingelogd op dezelfde service op zowel uw telefoon als uw computer, of omdat u mogelijk dezelfde internetverbinding op beide apparaten gebruikt).
Uw apparaat kan van andere apparaten worden onderscheiden op grond van informatie die het automatisch verzendt bij verkrijging van toegang tot het internet (bijvoorbeeld het IP-adres van uw internetverbinding of het type browser dat u gebruikt) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden vermeld.
Als u daarmee akkoord gaat, kan uw precieze locatie (binnen een straal van minder dan 500 meter) worden gebruikt ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Als u daarmee akkoord gaat, kunnen bepaalde kenmerken die specifiek zijn voor uw apparaat worden opgevraagd en gebruikt om het van andere apparaten te onderscheiden (zoals de geïnstalleerde lettertypen of plug-ins, de resolutie van uw scherm) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.