• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

SieV!: OSB moet op ziektedossier eigen boontjes doppen

Artikelen Schoonmakend Nederland SieV 27 maart 2014

SieV!: OSB moet op ziektedossier eigen boontjes doppen

In het Elicium gebouw (Amsterdam RAI) vond op 26 maart de Algemene Ledenvergadering (ALV) plaats van branchevereniging Schoonmaken is een Vak! (SieV!). Naast een presentatie door een tweetal interessante gastsprekers, Bart Maes (Maes Staudt Advocaten) en Hans Biesheuvel (ex- voorzitter MKB NL, thans ondernemersorganisatie ONL) moesten er tijdens deze ledenvergadering op een aantal belangrijke dossiers beslissingen genomen worden. 

 

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

 

Een van de belangrijke punten was of Siev! de ondernemersorganisatie OSB zou ondersteunen om in het cao overleg een alternatief voor te stellen aangaande de wachtdagen en percentage doorbetalen bij ziekte. Zoals bekend één van de grootste breekpunten in het cao overleg. Nagenoeg unaniem besloten de aanwezige leden van SieV! dat het OSB op dit dossier haar eigen boontjes moet doppen.

 

Inkoopvoordeel

Met diverse partijen zijn door SieV! afspraken gemaakt over inkoopvoordelen. De meest recente is met verzekeraar Achmea die fikse kortingen biedt aan SieV! leden, zowel privé als zakelijk. Hoe meer leden, hoe hoger de korting.

 

Leden/keurmerkhouders

Het ledental van SieV! bedraagt momenteel 85 leden, waarvan 18 leden het Keurmerk hebben behaald. Daarnaast zijn er nog 7 bedrijven die wel het Keurmerk behaald hebben maar geen SieV! lid zijn.

 

Er staan nog 20 keurmerktoetsingen in de planning. De ambitie is om dit jaar het ledental van 100 te bereiken en komend jaar door te stoten naar 150 leden. Voorzitter Maurice Rutgrink benadrukte dat het wenselijk is dat groei mede moet komen uit wat grotere bedrijven met meerdere medewerkers. “Hoe meer medewerkers, hoe groter onze rol als toekomstig cao partner. Het vergroot onze slagkracht.” Rutgrink refereerde hierbij aan een nieuw lid met circa 400 medewerkers.

 

Navraag leert ons dat dit het bedrijf Jos Hofkens HIG is. Ook liet hij trots weten dat adviesbureau Atir in haar aanbestedingsdocumenten de eis van het hebben van een OSB Keurmerk aangepast heeft in het vervangen door de eis van een OSB of SieV! Keurmerk.

 

CAO: wachtdagen/percentage ziekengeld

SieV! stelt dat OSB haar benaderd heeft met de vraag of SieV! een mogelijk voorstel aan de bonden om één wachtdag af te schaffen in ruil voor één jaar verlaging van het ziekengeldpercentage naar 70% ondersteunt. Na een nogal hectische discussie over het wel of niet wenselijk zijn van het afschaffen van één of meerdere wachtdagen werd het verzoek van OSB in stemming gebracht.

Uitslag: één lid was voor de ondersteuning, de overige leden vinden dat OSB haar eigen boontjes moet doppen. Rutgrink : “We zullen deze boodschap overbrengen aan OSB. Verder zullen we echter wel on speaking terms met OSB blijven, want we zijn tenslotte allemaal werkgever in de schoonmaakbranche.”

 

Andere stellingen

Vervolgens werd er door het bestuur nog twee stellingen ter stemming gebracht, te weten:

 

1 – Is het keurmerk alleen voor leden?

Deze stelling werd in meerderheid aangenomen.

 

2 – Moeten alle SieV! leden het keurmerk behalen voor 30 juni 2015?

Deze stelling werd door de meerderheid afgeserveerd. Een van de aanwezigen liet zich ontvallen dat SieV! met een dergelijke verplichting anders teveel op OSB begint te lijken. Overigens is er een nieuwe versie van het SieV! Keurmerk in de maak die naar verwachting in juni 2014 gepresenteerd gaat worden. Deze versie wordt niet zwaarder, zo werd de aanwezige leden ter geruststelling mede gedeeld.

Op de vraag of op de ledenlijst de keurmerkhouders gearceerd aangegeven dienen te worden, hetgeen tot dusverre het geval is, reageerde de meerderheid met een onverbiddelijk: nee!

 

Presentaties

 

Mr. Bart Maes (Maes Staudt Advocaten)

Maes waarschuwde de leden voor de juridische valkuilen aangaande het ter beschikking stellen van arbeidskrachten (Waadi), Wet Vreemdelingen Arbeid en de voorgenomen wetgeving WAS (Wet Aanpak Schijnconstructies) & Wet Werk & Zekerheid. Het gaat te ver hier in dit artikel inhoudelijk over uit te wijden.

 

Maes kwalificeerde en passant artikel 38 van de schoonmaak cao een “rare en nare verplichting”, waarbij hij er op wees dat anders de Wet Overgang van Onderneming mogelijk van toepassing zou zijn bij contractwisselingen. Voorts gaf hij aan dat onderzoek aangetoond heeft dat de schoonmaak cao niet meer algemeen bindend verklaard is. De SieV! leden hoeven zich volgens hem niet aan de cao te houden, tenzij het naleven van de cao in de arbeidsovereenkomst is vastgelegd.

 

Uw redacteur heeft dit uiteraard gecheckt en komt de volgende conclusies:

De cao 2013 -21013 is, op enkele punten na, algemeen bindend verklaard. Er is zoals genoegzaam bekend nog geen nieuwe cao 2014. De algemeen bindend verklaring houdt dan ook op per 31 december 2013.

Voor de individuele werknemers die al in de sector werkten blijft deze echter gewoon van toepassing. Dat betekent dat zolang er geen nieuwe cao wordt afgesloten de oude cao blijft gelden voor de mensen die voor het verlopen van de cao al als werknemer in dienst waren. Vanzelfsprekend is de inhoud van de individuele arbeidsovereenkomst wel relevant. Voor nieuwe werknemers mogen eventueel andere afspraken worden gemaakt.

 

Het kan voor de SieV! leden wel vervelende gevolgen hebben als men denkt dat men zich nu helemaal niet aan de CAO hoeft te houden. Bonden kunnen dan naleving voor de individuele werknemers gaan vorderen.

 

Hans Biesheuvel

Biesheuvel (ONL, de organisatie voor en door ondernemers) deelde zijn conclusie met betrekking tot de recent gehouden Gemeenteraadsverkiezingen met de aanwezigen: “ PvdA en VVD worden afgestraft voor hun vele gebroken beloftes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de VVD die belastingverlaging aankondigt maar belastingverhoging door voert. Een partij de het kabinet in het zadel houdt en ingestemd heeft met lastenverzwaring en zelfs accijnsverhogingen voorstelt wordt echter fors beloond. Hiermee bedoel ik D’66. Wie dit nog snapt mag het zeggen. Ook de massieve steun voor lokale partijen is onbegrijpelijk. Ik heb veel van de lokale partijen gesproken, maar die hebben weinig concreets te melden. ”

 

Biesheuvel vertelde dat wij momenteel in de overgangsfase verkeren van schijnbare zekerheden naar onzekerheden. In korte tijd zijn schijnbare zekerheden, zoals waardevast pensioen, economische groei, vertrouwen in DE bank enz. omgeslagen naar een economie die niet meer groeit, miljoen huizen met onderwaarde, zwakke balansposities banken etc..

“Dan roept Rutten recent wel dat er licht aan de economische horizon opdoemt, maar hij zegt er niet bij dat het aantal werklozen in een paar jaar gestegen is van 300.000 naar 700.000. Aan bedrijven als OAD en Polare reikte ik 1 ½ jaar nog ondernemersprijzen uit, nu zijn ze failliet. Zo snel gaat het.”

 

Maar Biesheuvel ziet kansen. Tijd voor verandering! De motor voor banen is naar zijn mening het MKB segment. Het MKB is de toekomst. Echte ondernemers die zich moeten verenigen en er gezamenlijk voor moeten zorgen dat de politiek niet om hen heen kan. De lasten moeten verlicht worden en de wet & regelgeving vereenvoudigd. Ondernemers moeten excelleren in wendbaarheid, vaste arbeidscontracten moeten plaats maken voor meer flexibiliteit, en er moet meer geïnvesteerd worden in levenslange opleidingen.

 

Het algemeen bindend verklaren van cao’s moet worden afgeschaft volgens Biesheuvel. Dit alles goed verankerd in lange termijn doelstellingen. Met op korte termijn een consistent politiek beleid en lastenverlichting. “Mijn droom is dat Nederland een ondernemersparadijs wordt. Het poldermodel en de overleg economie is er niet meer in Nederland. Het heeft plaats gemaakt voor mensen die alleen knokken voor hun eigen plekje. Dit moeten we weer ombuigen.”

Als belangrijke factoren om succesvol te ondernemen noemde Biesheuvel dat bedrijven zich moeten kunnen aanpassen, met medewerkers in gesprek gaan, groot durven te denken, samenwerkingsverbanden met collega bedrijven aangaan en weer leren verkopen. “Eerst sales dan de mails”.

 

Conclusie

Al met al een vlammend betoog van Biesheuvel, wat iets weg had van een promo om lid te worden van ONL, passend bij de aangekondigde ONL voor ondernemerstour! Het had van uw redacteur wel iets meer toegespitst mogen worden op de schoonmaaksector.

 

Voor het overige, SieV! is erin geslaagd spraakmakende onderwerpen tijdens haar ALV voor het voetlicht te brengen. Waakzaamheid voor een te grote vrijblijvendheid aangaande haar keurmerk blijft echter geboden.

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren