Afgelopen week vond ISSA/Interclean plaats in Amsterdam RAI, ‘s werelds grootste schoonmaakbeurs met meer dan 28.000 bezoekers en bijna 700 standhouders. Het spreekt voor zich dat tijdens een dergelijk event de schoonmaak van het complex tot in de puntjes verzorgt dient te zijn. Waar anders vindt men namelijk zo’n kritisch publiek? Nieuw dit jaar was dat diverse exposanten innovatieve schoonmaakproducten ter beschikking gesteld hadden aan het schoonmakend personeel van huisschoonmaker GCA. Henk Cornelisse trok in de juiste outfit, dus met kostuum en stropdas, naar de hoofdstad om het met eigen ogen te aanschouwen. Nog voor hij goed en wel van start ging schaamde hij zich al voor de attitude van een aantal standhouders/bezoekers.
Door Henk Cormelisse
Hoe beleefden de schoonmakers binnen Amsterdam RAI het om hun werkzaamheden uit te voeren tijdens deze immense internationale vakbeurs, omringd door vele tienduizenden schoonmaak liefhebbers? Al die deskundigen zouden immers met een scherpe en deskundige blik naar de schoonmaak kijken. Bovendien konden deze lieden nu ook nog eens direct hun mening geven over de kwaliteit van de schoonmaak van het sanitair. VSR en RAI hadden namelijk digitale zuilen bij de sanitaire ruimtes geplaatst waarop de gebruikers gelijk na het “bezoek” de schoonmaak cijfermatig konden beoordelen.
Schaamte
Voor de diverse ingangen en uitgangen had Amsterdam RAI asbakken geplaatst. Hoewel het qua representatie geen gezicht is stonden hier veel (inter-) nationale bezoekers/standhouders stevig te roken. Je zou mogen verwachten dat deze rokers enerzijds uit fatsoen, maar anderzijds zeker uit respect voor de schoonmaker, hun peuken netjes in deze asbakken zouden deponeren.
De praktijk was echter dat zij lak hadden aan de schoonmaker, dankzij wie zij wel hun geld verdienen (!) en alles gewoon op de vloer gooiden. De schoonmaker ruimt het immers toch wel op… Maanden staken voor respect lijkt niet voldoende geholpen te hebben. Schaamteloos!
Service with a smile
De schoonmakers van GCA, het schoonmaakbedrijf dat binnen de RAI de schoonmaak verricht, zagen er qua representatie uit als om door een ringetje te halen. Menig standhouder kon hier nog een voorbeeld aan nemen. Keurige outfit waarbij zelfs de stropdas niet ontbrak. Opvallend was hun service gerichtheid. Met een brede glimlach hielpen zij de regelmatig verdwaalde bezoekers verder op weg. Ook op vragen waar zij na het bezoek aan de beurs konden verpozen werden netjes beantwoord. Deze ambassadeursfunctie ging soms ten koste van de schoonmaakproductie snelheid, maar een kniesoor die daar op let.
Hallen schoonmaak
Met fluisterstille rugstofzuigers of rolvegers werden de hele dag door de looppaden en de stands van verstoringen ontdaan. Ook werden de afvalbakken van de algemene ruimtes frequent geleegd. In het oog springende vlekken werden verwijderd en de entreehal werd netjes bijgehouden.
Jerry Riedewald (teamleider Services GCA): “ Wij zettende hele dag door 5 medewerkers in. Dat is ook nodig, zeker ook gezien het feit dat we door menig bezoeker als vraagbaak gezien worden. Dit maakt het werk wel leuk overigens. Dat van die peuken klopt inderdaad, maar wel ik ook kwijt dat wij meer complimenten van bezoekers/standhouders ontvangen dan bij andere beurzen. Dit doet ons wel goed. Nog een compliment: bij geen enkele andere beurs wordt het vuil zo netjes gescheiden door de standhouders aangeleverd! De rugstofzuigers (Kärcher) zijn inderdaad zeer geluidsarm, alleen werken deze op accu’s. Hierdoor moet je 25 kilo mee dragen via heupgordels. Dat voel je echt wel en dit zie ik qua ergonomie als een bezwaar. Na de beurs doen we dagelijks de grote schoonmaak: alle stoelen en tafels goed schoonmaken. Dan zetten we natuurlijk ook meer medewerkers in. Je kunt geen bezoek aan een bevlekte tafel of stoel ontvangen. Verder wordt alles dan volledig gestofzuigd en verwijderen we alle andere vervuilingen. Diverse bedrijven hebben voor deze Interclean innovatieve materialen/middelen aan ons beschikbaar gesteld. Hierin zitten verbeteringen, waardoor je minder hoeft te bukken, wringen enzovoort. Sophisticated Cleaning van Greenspeed is zo’n voorbeeld. Mijn eerste taak is om ’s morgens om 06.00 uur een uitgebreide controle te lopen en de puntjes op de i te zetten. Wat ik als aandachtpunt mee geef is het inzetten van grotere afvalbakken. De huidige afvalbakken (10 liter) blijf je constant aan het legen. Op de beurs zag ik een standhouder die gespecialiseerd is in afvalbakken van 42 liter. Ik hoop dat deze er ook binnen de RAI gaan komen!”
Enig commercieel gevoel kun je Jerry Riedewald niet ontzeggen. Hij plaatste een nogal opzichtige GCA kar in de entreehal en liet deze daar vervolgens als een soort sluikreclame de hele dag staan. Bovendien liet Jerry ons weten: “ Standhouders benaderen ons met enige regelmaat om tussentijds ook hun afval af te voeren. Dit is echter geen overeengekomen taak voor ons. De afspraak is bij einde beursdag. Het is desalniettemin soms moeilijk om hen dit duidelijk te maken. Misschien een idee om dit standaard wel op te nemen, dan betalen ze iets meer en zetten wij een extra medewerker in.”
Sanitair
Het sanitair werd de hele dag door schoon gemaakt en de sanitaire benodigdheden aangevuld. Een hele klus met de duizenden bezoekers die een paar keer per dag deze ruimte betreden. Extra spannend was het dit keer dat RAI in samenwerking met VSR digitale zuilen had geplaatst die het de bezoekers mogelijk maakt onmiddellijk hun oordeel te vellen.
Gina Brown (teamleider Sanitair GCA, rechts op de foto): “ Het is hier inderdaad een komen en gaan van bezoekers. Per toiletgroep ( dames+heren) zetten wij één medewerkster in. Deze personele inzet is overigens gelijk aan andere beurzen. Voor deze beurs hebben we een nieuw geurtje als luchtverfrisser. Een echte verbetering. Bovendien heeft Reflex ons complete mopkarren met toebehoren beschikbaar gesteld. Dit maakt het werk er lichter op en efficiënter qua uitvoering. De droogtijd is ook sneller, dat is belangrijk. Het blijft best lastig hoor om steeds tussen de vele gebruikers door je werk helemaal top uit te voeren. Even sluiten van de sanitair ruimte is geen optie, daarvoor is het gebruik te frequent. Het feit dat de bezoekers nu gelijk de kwaliteit kunnen beoordelen vind ik prima. We doen het goed en zijn niet bang voor deze beoordeling. Integendeel, zelfs. Bij iedere beurs moeten we immers kwaliteit leveren en bij deze beurs is het niet anders!”
Opvallend is de inrichting bij de herentoiletten. De urinoirs aan de zijkanten en de wastafels in het midden. Als je kraan goed openzet spettert het water via de wastafel op de vloer. Vervolgens moet je met natte handen naar de wat verderop gelegen handdoek automaten lopen, waardoor er onderweg ook water op de vloer komt. Bij drukte moet je bovendien met druppelende handen staan te wachten, hetgeen nog meer water op de vloer betekent. Een ieder loopt hier door heen. Niet bijster logisch en bovendien van verstorende invloed op het schoonmaakproces.
Zuilen
De zuilen die RAI in samenwerking met VSR geplaatst had maakten het voor de toiletgebruiker mogelijk onmiddellijk na het bezoek de kwaliteit te beoordelen. Dit kon door het indrukken van een beoordelingscijfer tussen 1-10 . De bezoeker kreeg gelijk te zien hoeveel bezoekers al van deze mogelijkheid gebruik gemaakt hebben en wat de gemiddelde score was. Het viel mij op dat ongeveer 1 op de 75 bezoekers gebruik maakte van deze beoordelingsmogelijkheid. Bovendien kon men niet aangeven over welk onderdeel men niet tevreden was. Niet echt maatgevend. De score liet
in de voormiddag nog een 7,1 zien, maar op een piekmoment 6,1. In een sanitair waar uw redacteur zijn schoonmaakkunsten vertoonde was er rond de klok van 16.00 uur sprake van slechts 50 beoordelingen. Let wel dit is de som van het aantal beoordelingen over de hele dag! In het halfuurtje dat ik er werkzaam was zag ik al meer dan 150 bezoekers! Een dergelijke score is dan ook niet illustratief voor de werkelijke kwaliteit.
in de voormiddag nog een 7,1 zien, maar op een piekmoment 6,1. In een sanitair waar uw redacteur zijn schoonmaakkunsten vertoonde was er rond de klok van 16.00 uur sprake van slechts 50 beoordelingen. Let wel dit is de som van het aantal beoordelingen over de hele dag! In het halfuurtje dat ik er werkzaam was zag ik al meer dan 150 bezoekers! Een dergelijke score is dan ook niet illustratief voor de werkelijke kwaliteit.
Fred Boone (Product Specialist RAI, links op de foto): “Het klopt dat het één en ander nog in een bepaalde ontwikkelingsfase verkeert. Bovendien moeten we evalueren over de plek waar wij deze zuilen exact neer zetten. Bij de ingang of binnen de sanitaire ruimte zelf? Ook moeten we de gemiddelde cijfers analyseren. Stel iemand drukt voor 5x achter elkaar een 3 in dan vertroebelt dit de gemiddelde score. Dergelijke scores moeten we er achteraf nog uitfilteren. Ook moeten we vaststellen bij welke aantallen de beoordeling als objectief en maatgevend beschouwd kan worden. Dit zijn aspecten die wij ons realiseren. Wel kunnen we tussentijds bijvoorbeeld zien dat een sanitair achtereen diverse onvoldoende score laat zien. Dan is het een prima sturingsmiddel om gelijk ter plekke poolshoogte te gaan nemen en bijsturende maatregelen te treffen. Kortom, een beoordelingssysteem waar wij qua uitslagen op termijn zeker waarde aan zullen hechten.”
Eerst maar even het systeem verfijnen is mijn mening. Zelfs aan mijn verzoek om een totaal overzicht van alle 9 zuilen over 1 dag te verstrekken kon het systeem (nog) niet voldoen.
Laat ik hier echter niet te lang over zeiken…
Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van het redactieteam van Clean Totaal.
Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl