• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Schoonmaak CAO 2012/13: En de winnaar is…

Artikelen 17 april 2012

Schoonmaak CAO 2012/13: En de winnaar is...

Na veel getouwtrek is er gisteravond uiteindelijk toch een principe akkoord bereikt tussen OSB, CNV en FNV inzake de CAO 2012/2013. Dit principe akkoord dient uiteraard nog goedgekeurd worden door de leden van de beide werknemersorganisaties en de werkgeversorganisatie. De persberichten zijn jubelend qua toonzetting, maar inhoudelijk nogal vaag. Wat is er nu precies afgesproken? Wie zijn de winnaars? Redacteur Henk Cornelisse schreef steeds in een goede afloop te geloven en zet nu de voornaamste zaken uit het principe akkoord op een rij.

 
Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal  
 
De belangrijkste afspraken laten zich als volgt omschrijven:   
  • Loonstijging per 1 mei 2012 met 2%
  • Loonstijging per 1 januari 2013 met 2%
  • Eindejaarsuitkering 2012: 1,4% en 2013: 1,6%
  • Breed onderzoek ziekteverzuim beleid (inclusief pilot)
  • Beperking termijn inzet tijdelijke medewerkers
  • Jaarlijks: 500 Nederlandse taalcursussen
  • Jaarlijks: 6.000 vakopleidingen

 

Analyse loonstijging

De ingangsdatum (1 mei 2012) loonstijging 2012 met 2% wordt gecompenseerd door een eenmalige ophoging van de eindejaarsuitkering 2012 met 0,20%. De eindejaarsuitkering wordt nu voor 2012 verhoogd van 0,75 % (2011) naar 1,4% en in 2013 naar 1,6%. De eindejaarsuitkering geldt over het loon over het hele jaar. Schoonmaakbedrijven zullen hiermede bij de door te berekenen kostenstijging rekening dienen te houden. Dit vereist een goede communicatie richting opdrachtgevers, zeker in het geval dit element al niet ingerekend is bij de doorberekende kostenstijging 2012.
 
De in eerdere instantie genoemde koppeling van de verrekening stijging werkgeversdeel pensioenpremie aan de loonstijging per 1 januari 2013 is van de baan. Dit is een belangrijk winstpunt op de korte termijn voor de schoonmaker. De eventuele stijging pensioenpremie zal nu zo nodig voorkomen worden door (tijdelijke) verlaging van het opbouwpercentage van het pensioen.
 
Analyse ziekteverzuimbeleid ( inclusief pilot)
Dit was het meest heikele onderdeel van de recente onderhandelingen. Partijen hebben nu afgesproken dat er een breed onderzoek komt waarbij centraal staat dat dit onderzoek in het teken staat van het grondig onderzoeken in hoeverre het mogelijk is het ziekteverzuim, en de aanpak van dit verzuim, drastisch te verbeteren. Dit met als doel het ziekteverzuim aanmerkelijk te verlagen. Alle relevante zaken die verband houden met ziekteverzuim dienen hierin opgenomen te worden.
 
Het onderzoek zal op wetenschappelijke basis uitgevoerd worden door een onafhankelijk bureau. De opzet van het onderzoek dient zodanig te zijn dat er heldere conclusies getrokken kunnen worden. Hierin ook opgenomen de mogelijke waarde van de wachtdagen als instrument tot beheersing van ziekteverzuim. Het onderzoek zal geen theoretische benadering kennen, maar zich vooral richten op praktische oplossingen om het ziekteverzuim binnen de schoonmaakbranche te beperken.
 
Als onderdeel van dit onderzoek wordt hierin een representatieve pilot opgenomen. Deze pilot behelst c.q. stelt condities aan:
 
  • Samenstelling representatieve lijst van opdrachtgevers die meedoen aan pilot (groot/klein, randstad/provincie/algemeen schoonmaak/specialistische schoonmaak etc.) De lijst wordt opgesteld door OSB en de bonden. De definitieve lijst alsmede de omvang van deze pilot wordt echter bepaald door een begeleidingscommissie;
  • Afschaffen (deels) wachtdagen bij deze geselecteerde opdrachtgevers en onderzoek naar het effect hiervan op het ziekteverzuim;
  • Medewerking schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers (ook hier mix van groot/klein. NS, Schiphol en Erasmus Medisch Centrum hebben al eerder aangegeven tegen kosten neutraliteit hun medewerking te zullen verlenen. Dit echter onder voorbehoud van de medewerking van de betrokken schoonmaakbedrijven);
  • Mogelijke vergoeding aan schoonmaakbedrijf dat meewerkt aan de pilot;
  • Actieve rol aanwezige OR.
Let op:
De definitieve definiëring van de pilot en overige inhoud van het onderzoek dient nog plaats te vinden. De keuze voor het onafhankelijke onderzoekbureau moet ook nog in gezamenlijkheid door de CAO partners bepaald worden. Uitdrukkelijk zal echter in de opdrachtformulering vastgelegd worden dat het onderzoek in 2013 afgerond zal moeten worden. De conclusies hieruit zijn bindend voor de CAO partners binnen de sector . Het kent geen vrijblijvendheid. Dit sluit aan bij het eerder door Clean Totaal genoemde gelijk oversteken principe!
 
Analyse beperking inzet tijdelijk personeel
Uitzendkrachten mogen maximaal 1 jaar ingeleend worden. Aansluitend mag het schoonmaakbedrijf deze medewerkers voor maximaal de periode van een ½ jaar een tijdelijke arbeidsovereenkomst aanbieden. Hierna volgt vast een dienstverband.
 
Dit betreft een aanzienlijke verbetering voor de positie van deze categorie en beperkt de flexibiliteit van arbeidsinzet voor de schoonmaakbedrijven! Een dergelijke afspraak is nog geen gemeengoed in Nederland. In de aard van het werk heeft de schoonmaakbranche de flexibiliteit van voorheen wellicht ook niet nodig. Immers bij contractwisseling gaan de meeste medewerkers mee over naar het nieuwe schoonmaakbedrijf. Maar toch. In de nieuwe situatie komen bij contractwisseling uitsluitend nog de medewerk(st)ers die in bezit zijn van een branchecertificaat voor de basisopleiding in aanmerking voor een dergelijke personeelsovername.
 
En de winnaar is…
Er bestaan nogal wat open eindjes. Zo kan er nog discussie ontstaan over het bereiken van overeenstemming over de representativiteit van de steekproef. Zowel qua aantal en type opdrachtgevers als aantal medewerkers dat hierin betrokken wordt.
Ik kan mij goed voorstellen dat de bonden dit minimaal gelijk willen stellen met het aantal/doelgroep stakers en de OSB leden hier een andere mening over hebben. Maar enfin, het consulteren van de leden zal hier uitsluitsel over geven.
Zoals eerder geschreven: een dergelijk conflict mag geen verliezers kennen, echter wel een winnaar.

In dit geval is dit een terechte winnaar: de schoonmaker!

 

Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van het redactieteam van Clean Totaal.

 

Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl

 

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren