Na 28 jaar het commerciële gezicht van ISS te hebben bepaald heeft Ronald Boesjes per 1 januari jl., na een korte sabbatical, een “transfervrije” overstap gemaakt naar Dolmans Facilitaire Diensten BV. Bij dit bedrijf gaat Boesjes, hoe kan het ook anders(!), de functie van commercieel directeur bekleden. Bij Dolmans wordt hij herenigd met algemeen directeur Albert van Wijk, een oud collega. De redactie was benieuwd naar de beweegreden om ISS te verlaten, de keuze voor Dolmans en de branchevisie van de nieuwe commercieel directeur.
Door de redactie
Wat lag er ten grondslag aan jouw toch vrij onverwachte vertrek bij ISS?
“Het was mijn eigen keuze en die lag bij de gewijzigde strategie van ISS. Deze strategie paste niet bij mijn persoonlijke verwachtingen. Je weet dat ik het belang van mijn klanten en medewerkers altijd voorop stelde en stel.”
Tijdens je korte periode van sabbatical heb je je gestort op vrijwilligerswerk. Kun je hiervan iets met onze lezers delen?
“Ik heb de vereniging Mensen voor Mensen geholpen, zowel intern maar ook op een Rijn-reis met het begeleiden van lichamelijk en geestelijk beperkte gasten. Voor mij was dit nieuw om 1-op-1 iemand te helpen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat met alle zaken die voor mijzelf vanzelfsprekend zijn. Denk dan ook aan aankleden/douchen/etc.. En ook de hele dag met hen op pad, veel gesjouw met rolstoelen, ’s avonds naar het restaurant (met toiletbezoek in de drukte). De wederzijdse voldoening na een week was geweldig en kan ik iedereen aanraden.”
Je bent nu ook een” slaper” van het ISS Pensioenfonds in liquidatie. Ga je een prominente rol vervullen in de stuurgroep verontrustende IPF deelnemers?
“Ja inderdaad, ik ben nu een ‘slaper’ in de termen van het ISS Pensioenfonds, maar mijn gevoel zegt dat er op zeer korte termijn een oplossing is. En ja, als mensen mij vragen om de helpen bij de stuurgroep, wil ik dat altijd graag doen.”
We kunnen ons voorstellen dat iemand met jouw ervaring en kennis van klantenbestanden de banen vervolgens voor het uitkiezen had. Is dit juist?
“Klopt, er waren meerdere keuzes. Zonder namen te noemen heb ik gekeken waar de klik het beste was en de leukste uitdaging voor mijzelf en de organisatie was. Vooral dat deze ook concreet realiseerbaar zijn.”
Wat zijn de voornaamste redenen dat je voor een carrière bij Dolmans gekozen hebt?
“Zie mijn antwoord op de vorige vraag. En weet dat Dolmans het enige bedrijf is met schoonmaak-serviceconcepten en dit ook daadwerkelijk in de praktijk uitvoert! Daarbij kom ik bij een familiebedrijf waar alle mensen om mij heen staan, oprecht en eerlijk. Het voelt als een warm bad, met volop mogelijkheden.”
Kun je in het kort jouw visie over de schoonmaakbranche beschrijven en jouw verwachtingen voor deze sector en de positie van Dolmans hierin?
“Mijn visie over de schoonmaakbranche is dat men zoekt naar bedrijven waarbij sprake is van een afspraak = afspraak cultuur en maximale transparantie. Waarbij men keuzes kan maken op wat men inkoopt (kwaliteit en prijs en natuurlijk de unieke concepten), en waarmee een match is binnen de samenwerking. Mijn visie over de positie van Dolmans hierin is dat dit een stabiel bedrijf is waar klanten trouw aan blijven en dat klaar is voor verdere gezonde groei. Hieraan wil ik graag mijn bijdrage leveren. De uitbreiding nu met Dolmans Facility Management maakt het een ideaal plaatje.”
De redactie wenst Ronald Boesjes veel succes toe met deze nieuwe carrière!