• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Robotic Cleaning met Cleanfix

Artikelen 18 juni 2009

Robotic Cleaning met Cleanfix
Als een volleerd danser gooit de Cleanfix Robo 40 zijn stijlpatronen over de vloer. Tijdens z’n performance laat hij bovendien een smetteloos oppervlak na. Het enige wat hij mist is een partner. En daar zit hem nou net de kneep. De schoonmaakrobot van Cleanfix werkt het liefst alleen. Hij heeft enkel wat hulp nodig bij het vullen en opstarten…
                                                                                                                                               
Zelf zal Roland de Korte, algemeen directeur van Cleanfix Benelux, de grote woorden niet in zijn mond nemen, maar ook hij kan zich voorstellen dat Robo-40 wel eens aan de wieg zou kunnen staan van een revolutie in schoonmaakland. De felrode, olijk ogende schrob-/zuigmachine maakt per uur en in zijn uppie, 400 vierkante meter vloer schoon en laat zich door niets of niemand van het werk houden. Bijkomend voordeel is dat ie niet rookt, babbelt of ziek wordt en het, in plaats van koffie, bij water en zeep houdt…
 
Innovatiekracht
Robo-40, of ‘ons bolletje’ zoals ze hem bij Cleanfix Benelux in Oirschot liefkozend noemen, is een typisch voorbeeld van innovatief denken waar men zich bij het bedrijf wél graag op voorstaat. Roland de Korte: “Cleanfix is met vier procent marktaandeel maar een heel kleine speler. Je zou ons kunnen zien als een heel mooi B-merk. We zoeken geen concurrentie met de grote jongens maar gaan uit van eigen kracht. En één van onze sterke punten is innovatie. De uitdaging is nu om die innovaties om te zetten in markt.”
Het idee voor ontwikkeling van de schoonmaakrobot ontstond vijf jaar geleden op hoofdkantoor van Cleanfix Reinigungssysteme AG te Henau-Uzwil in Zwitserland. “Puur gut feeling”, aldus De Korte, die naast algemeen directeur van de Cleanfix handelsonderneming in Brabant ook sales director van het moederbedrijf is. “We hadden het gevoel dat het in de schoonmaakmarkt de richting van robotisering inging. Na heel veel trial & error , waaronder een presentatie van een testversie op de Interclean 2008, is daar de geheel uitontwikkelde Robo-40 uitgerold. Of wij straks ook een grote rol gaan spelen in verdere robotisering van de markt, staat in de sterren geschreven. Maar we denken wel dat deze vinding van Cleanfix straks navolging vindt.”
 
Betere oplossingen
Op dit moment vertoont Robo-40 zijn kunsten vooral tijdens demonstratie voor de grote distributeurs van Cleanfix Benelux. De eerste reacties stemmen Roland de Korte hoopvol: “We zitten met onze producten in een markt die tamelijk conservatief is. De klanten zweren, om het anders te formuleren, bij bewezen producten. Tegelijkertijd blijven het ondernemers. Die zijn altijd bereid om geld te investeren in betere oplossingen tegen lagere kosten. En laat dat nu de twee belangrijkste eigenschappen van de Robo-40 zijn Hij maakt minstens zo goed schoon tegen aanzienlijk lagere (personeels)kosten. De early adapters hebben hun belangstelling inmiddels laten blijken.”
Na de zomervakantie prijkt de Robo-40 in het programmaoverzicht van Cleanfix. Op dit moment wordt dat voornamelijk gedomineerd door stof- en stof-/waterzuigers, tapijtreinigingsmachines, schuimreinigers, veegmachines, schrob-/zuigmachines (waarvan de Robo-40 de gerobotiseerde versie is, red.) en eenschijfsmachines. De schoonmaakrobot vindt zijn weg naar de klant via de drie distributiekanalen die Cleanfix Benelux kent: Premium Partners, lokale dealers en branchepartners. Met name de eerste groep is een belangrijk afzetkanaal. Premium Partners beleveren immers de grote schoonmaakbedrijven, industrie en instellingen. Daaruit haalt Cleanfix veruit de grootste omzet.
 
Toepassing
De Robo-40 is ideaal voor het schoonmaken van grote oppervlaktes als sporthalvloeren, gangen en hotellobby’s. De schoonmaakrobot bevat drie vochtige borstels en is dankzij het zogeheten Customizable Robot Navigation systeem uiterst wendbaar. De batterij hoeft pas na zes uur (ofwel 800 – 1200 m2) te worden herladen terwijl de tank van 25 liter pas na drie uur hoeft te worden bijgevuld. De inhoud van de vuilwatertank bedraagt 25 liter. Het operationele gewicht van de Robo-40 is 65 kilo schoon aan de haak. En de kwaliteit? Daar kan Roland de Korte puntig in zijn: “Zwitsers!”.
 
Broertje?

Of de Robo-40 er binnenkort een groter broertje bij krijgt, is nog onbekend. Roland de Korte “Ik durf te zeggen dat uit de bestaande techniek wel een schoonmaakrobot van 80-90 centimeter breedte zal voortvloeien, en mogelijk zelfs een veegmachine. Of die apparaten dan door Cleanfix verder ontwikkeld worden, weten we niet. Pas je de applicatie van Robo-40 in andere machines toe, dan praat je immers over miljoeneninvesteringen. En we zijn niet zo’n heel groot bedrijf…” Op de vaststelling dat een innoverend merk als Toyota dat vroeger ook niet was antwoordt De Korte: “Dat is ook een goed voorbeeld. Toyota is niet gegroeid omdat het zo hard geschreeuwd heeft. Toyota werd groter via de natuurlijke weg. Als ook Cleanfix op basis van kwaliteit, innovatie en service boven komt drijven, en hierdoor gezien wordt als grote speler, dan ben ik akkoord.”

 

Specificaties Robo-40

Werkbreedte: 400 mm
Zuigbreedte: 500 mm
Capaciteit per batterijlading: tot 800 – 1.200 m2
Capaciteit batterij: tot 6 uur
2 Rolborstels: 3 x 400 mm
Borsteldruk per borstel: 12 kg
 
Batterij: 24 V DC 57 Ah
Snelheid: 0 – 0,4 m/sec
Schoonwatertank: 25 liter
Vuilwatertank: 25 liter
Gewicht incl. batterijen: 65 kg
  
Informatie:

www.cleanfix.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel
10 aug

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Best Practice Award 2022Verantwoord marktgedrag werk aan de winkel

Maak jij kans op de Best Practice Award 2022?

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren