• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Robot en schoonmaak: één grote bubbel?!

Artikelen 13 april 2018

Dagvoorzitter Nico Lemmens loodste het publiek vakkundig door de middag. 
10 april jl organiseerde VSR (vereniging Schoonmaak Research) een seminar onder de titel “Mens of machine in schoonmaakbranche”. Met machine werd hier, zo nu blijkt, een fysieke intelligente robot bedoeld. Eentje die, in een pessimistisch scenario, de schoonmaker vervangt. Eentje die, in een positief scenario, de schoonmaker laat opschalen naar een hoger niveau van bijvoorbeeld proces operator. Een arbeidssocioloog en een trendwatcher mochten het in grote getale toegestroomde publiek (de zaal was rijkelijk gevuld) uit de doeken doen wat ons maatschappelijk op dit vlak allemaal te wachten staat. Ter lering maar zeker ook ter vermaak.
Door Koos van der Lei, lid redactie Clean Totaal

Arbeidssocioloog Fabian Dekker over de maatschappelijk economisch impact van robots: “we weten het domweg niet”

Na koffie en welkomstwoord van voormalig ISS Customer Relations manager Nico Lemmens, die tegenwoordig eigenaar is van PR & adviesbureau Assist42, kon het vuurwerk beginnen. Als eerste was arbeidssocioloog Fabian Dekker aan de beurt. Dekker doet onderzoek naar ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt en publiceert daar regelmatig over. Wat is de impact van robottechnologie op de toekomst van werk? Dekker toonde uitkomsten van een aantal gerenommeerde onderzoeksbureaus die, op z’n zachts gezegd, geen eenduidig antwoord geven op de vraag of robotisering arbeidsplaatsen creëert dan wel vernietigd. Conclusie: ‘we weten het gewoon niet’. Taken verdwijnen maar er komen ook nieuwe beroepen bij.
Duur en beperkt
Feit is wel dat er wereldwijd gezien steeds meer robots verkocht worden. Maar robots zijn (nog) duur en de technologisch mogelijkheden beperkt. Voorlopig presteert de mens op veel vlakken nog altijd beter. Denk aan de eigen kapper of een metselaar in de bouw. Dit neemt niet weg dat robots steeds intelligenter worden en wel degelijk (routinematige) taken van mensen overnemen. Als voorbeelden noemde Dekker de Rotterdamse haven waar robotisering steeds verder oprukt en de fysieke kraanwerker verdringt. Of aan warehousing, zoals bij Amazon, waar robots een groot deel van de taken van de traditionele magazijnmedewerker hebben overgenomen.
Robots maken angstig aldus Dekker. En dan met name bij mensen die lager dan gemiddeld zijn opgeleid. Ze worden argwanend bekeken met een negatieve impact op de werkgelegenheid. Maar zodra mensen eenmaal samenwerken met robots neemt de koudwatervrees af. Als lichtend voorbeeld refereert Dekker aan Volkswagen waar onder het credo ‘co-creatie’ mens en machine succesvol en complementair samenwerken. Want dat is wel een absolute voorwaarde. Mensen moeten betrokken worden bij innovatietrajecten. Co-creatie, vergeet u de term niet.
Grote bubbel
Maar wat zegt dit alles over de arbeidstoekomst in de schoonmaker? De bevrijdende conclusie luidt ‘dat we het domweg niet weten’. En zolang  Dekker robotisering in z’n geheel typeert als een bubbel (!), dan zal dat in onze beleving zeker voor het schoonmaakvak gelden.
Als redactienoot willen we hieraan toevoegen dat wereldwijd het  aantal operationele robot schrobzuigers in een daarvoor specifiek geëigende omgeving (nog) minimaal is en dat het werk dat ze uitvoeren slechts een fragment van het totale schoonmaakwerk behelst. Een robot zal in onze beleving een schoonmaker niet snel vervangen, evenals dat van de kapper en de timmerman. Let wel, we hebben het hier nadrukkelijk niet over automatisering en digitalisering van het schoonmaakvak en de processen daaromheen. Hier valt, ook op relatief korte termijn, wel degelijk een wereld te winnen.
Trendwatcher Marcel Bullinga: “Ben jij future proof” of ben je over een aantal jaren maatschappelijk overbodig en afgeschreven?

Trendwatcher aan het woord
Daarna was het tijd voor het onderdeel vermaak. Trendwatcher Marcel Bullinga, aangekondigd als de man die in ruim 20 jaar honderden keynotes heeft gegeven voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland, imponeerde het publiek met een gelikte voorstelling over de vraag of we wel ‘future proof’ zijn. Hoe ziet de wereld eruit in 2030? Welke banen zullen verdwijnen en welke zijn de banen van de toekomst? Bullinga voorspelt de toekomst aan de robot en de superprofessional. De schoonmaker moet zelf meebouwen aan deze robots die hun superhulpjes moeten gaan worden. Hoe zou dat er in concreto dan uit moeten gaan zien in 2030? Helaas komt onze trendwatcher hier niet veel verder dan een YouTube filmpje van Electrolux uit 2013 waar we een zwerm vliegachitge mini-drones een ruimte zien inventariseren en reinigen.
Ergo, een erg leuke voorstelling die het goed zou doen op ieder bedrijfsuitje maar verder weinig houvast biedt in het kader van een VSR meeting. Een ieder die geïnteresseerd is in de toekomstvoorspellingen van deze trendwatcher adviseer ik zijn YouTube filmpjes te bekijken. Inhoudelijk valt dit echt buiten het kader van Clean Totaal.
Slotsom
Als afsluiter van het officiële deel van het programma werden er op interactieve wijze 10 vragen gesteld aan het publiek waar verder weinig spannends over te melden valt behalve dan  het feit dat robots een unieke kans zijn voor de schoonmaak maar dat vervolgens erg moeilijk is hier concreet invulling aan te geven.
En dat brengt ons bij de conclusie over deze luchtige VSR middag. In ieder geval hebben we mogen horen dat het met de robotisering binnen het schoonmaakvak niet zo’n vaart zal lopen. Het overgrote deel van het schoonmaakwerk valt domweg heel moeilijk te robotiseren. Daarnaast, als het dan al op implementatie aankomt, doe het vooral samen, mens en machine. Co-creatie.
Arbeidssocioloog Dekker was leerzaam, trendwatcher Bulling absoluut amusant met stof tot nadenken maar met een schrale houvast richting de toekomst van het schoonmaakvak. Want voorspellen blijft moeilijk, zeker als het over de toekomst gaat.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren