• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Prijsverhoging ca.4%: Hete winter dreigt voor schoonmaak

Artikelen 20 november 2012

Prijsaanpassing  2015 schoonmaaksector 2
December is traditiegetrouw de maand dat het merendeel van de schoonmaakbedrijven het percentage prijsverhoging aan hun opdrachtgevers bekend maakt. In een periode van weinig florissant economisch perspectief moet nu de boodschap gebracht worden dat dit maar liefst circa 4% zal zijn. Men hoeft over weinig profetische gave te beschikken om te voorspellen wat dit zal betekenen. Waar komt die forse stijging met circa 4% vandaan?
 
Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal  
 
Opdrachtgevers zullen hun knip niet zo snel trekken om een prijsverhoging van circa 4% te betalen. Het magische begrip “efficiency” zal voor de schoonmaakbedrijven derhalve (wederom) het toverwoord worden om de eigen kostenstijging drastisch te matigen. Dit biedt weliswaar mogelijkheden tot het invoeren van andere concepten, maar draagt ook het risico met zich mee van ophoging van de werkdruk. Dit zou haaks staan op de ontwikkelingen met betrekking tot het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
 
Dilemma

Wat doet het schoonmaakbedrijf als de opdrachtgever stelt: “Er is geen financiële ruimte tot prijsverhoging. Of u blijft hetzelfde werk doen tegen de huidige prijs of anders gaan we de markt op.”

 

Een dikwijls terugkomend dilemma. Natuurlijk wil het schoonmaakbedrijf haar omzet niet kwijt en zal er gezocht gaan worden naar verdergaande efficiency maatregelen. Simpel gesteld: frequenties worden wat aangepast en periodieken wat uitgesteld, paar uurtjes minder ingezet en het was opgelost. Althans, zo ging het tot dusverre regelmatig in de praktijk. Uit recente discussies blijkt echter dat de bodem in 2010/2011 al bereikt is, de rek is eruit. De werkdruk kan en mag niet verder omhoog. Maar een verhoging van 4% poets je niet zomaar weg.

 

We zullen de ontwikkelingen nauwlettend volgen. Hoe sterk staan de schoonmaakbedrijven in hun schoenen, al dan niet gewapend met de Code in de hand, om de verleidingen te weerstaan om middels onacceptabele efficiency maatregelen hun omzet te behouden? Of volgt er een stortvloed aan inschrijvingen?
 
Oorzaken prijsaanpassing

Er zijn diverse redenen die een prijsaanpassing van circa 4% rechtvaardigen:

 

-CAO
Een belangrijke oorzaak van de prijsaanpassing is gelegen in de zwaar bevochten CAO afspraken, waarbij overeengekomen is dat de lonen per 01.01.2013 et 2% stijgen.
 
-Sociale Lasten
Bovendien stijgen diverse premies sociale lasten.
 
-WUL

Hier komt voor de schoonmaakbranche echter nog bovenop de nadelige gevolgen van de Wet Uniformering Loonbegrip (WUL). Deze kabinetsmaatregel is feitelijk bedoeld als een instrument tot administratieve lastenverlichting, doch pakt voor branches waarin veel part-time medewerkers werkzaam zijn kostenverhogend uit. De schoonmaakbranche mag hier absoluut toe gerekend worden. Reden hiervan is de afschaffing van de franchise bij de WW-Awf premie. Hierdoor moet nu in tegenstelling tot voorgaande jaren opeens over het volledige loon premie afgedragen worden.

 

Voorts treden er wijzigingen op aangaande werkgeversheffing Zvw, wijzigt het premiekortingstelsel en wordt de AOW leeftijd verhoogd. De verhoging AOW leeftijd impliceert weer dat de werkgeversheffing Zvw langer doorbetaald moet worden. Grosso modo betekenen deze factoren een extra kostenstijging van rond de 1%. Plastisch uitgedrukt: Door de WUL is de schoonmaakbranche spreekwoordelijk de …

 
Hete winter
De som der delen rechtvaardigt de prijsverhoging van circa 4% zonder meer. Toch dreigt het voor de schoonmaakbedrijven een hete winter te worden om dit in alle gevallen gerealiseerd te krijgen. De aankondigen over de prijsverhoging gaan de deur uit, de gesprekken hierover zullen volgen. Ik wens de schoonmaakbedrijven hierbij veel standvastigheid toe en de opdrachtgevers veel begrip.

 

Aan beiden: Verlies hierbij het veel geprezen argument “respect” vooral niet uit het oog! Wellicht smelt de te verwachten problematiek aangaande acceptatie van deze prijsaanpassing dan als sneeuw voor de zon weg.

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren