• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Podcast: Nut en noodzaak Code Schoonmaak bewezen?

Artikelen Code Schoonmaak Podcasts 15 mei 2019

Podcast: Nut en noodzaak Code Schoonmaak bewezen?

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak en Glazenwassersbranche, kortweg De Code, hangt als een fluwelen deken over de branche. Geestelijk vader Kees Blokland maakt zich, sinds zijn pensionering in 2011, hard voor een fatsoenlijk spel van vraag en aanbod met als doel verbetering van de arbeidsverhoudingen. Hoe hangt de vlag erbij anno 2019? Is een potentiële gele kaart voldoende afschrikwekkend en heeft de Code haar nut bewezen?

Beluister hieronder de Clean Totaal Podcast met Kees Blokland

Clean Totaal · Nut en noodzaak Code Schoonmaak bewezen?

Diensten inkopen is anders dan potloden inkopen

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak en Glazenwassersbranche heeft met een reden deze naam toegedicht gekregen. Want, zo stelt Blokland, “sociaal beleid bij uitbestede dienstverlening kan niet beter zijn dan wat er is afgesproken qua randvoorwaarden die door inkoop en verkoop worden gesteld. Zij bepalen wat de mogelijkheden zijn qua fatsoenlijke werkdruk, veiligheid etc.. Van sociaal beleid aan de achterkant zijn we naar marktbeleid aan de voorkant gegaan. Zo spreken wij niet alleen de inkoper aan, maar ook het algemeen management en zeggen: als je diensten inkoopt die door mensen worden geleverd. Dat is als een film die soms wel vijf jaar kan duren. Als je dat doet alsof je een foto koopt, dan mis je volledig de plank. Zo mis je kwaliteit die je had kunnen inkopen en je mist de menselijke maat.”

Voorts stelt Blokland dat het verschil tussen het inkopen van potloden en mensen enorm wordt onderschat. “Daar is nog een hele weg te gaan. Er zijn nog best wat inkopers die het oude spelletje spelen.” Hij noemt daarbij ook het belang van de keuze voor een goed adviesbureau. Er gaat immers veel omzet door de handen van deze organisaties. Opdrachtgevers worden op het hart gedrukt niet te kiezen voor een intermediair die verstand heeft van het inkopen van potloden, maar die verstand heeft van de specifieke uitdagingen binnen de facilitaire sector.

Schoonmaak zet de standaard

De geestelijk vader van de Code grijpt de mogelijkheid aan om de schoonmaaksector op een voetstuk te zetten. “Schoonmaakbedrijven hebben bewezen dat ze met sociaal verantwoordelijk gevoel omgaan met de mensen op de werkvloer. Tegelijkertijd moeten we aan de voorkant (marktzijde red.) voor zorgen dat door alle partijen goede afspraken gemaakt worden zodat niet de verkeerde impulsen uitgaan naar het sociale beleid aan de achterkant.” De best practices, zeker ook van mkb schoonmaakbedrijven, zouden volgens Blokland dan ook meer aandacht mogen, misschien wel moeten krijgen.

Goed voorbeeld doet goed volgen is hier zeker op zijn plaats. Inmiddels heeft de Code zo’n 1.500 ambassadeurs. Maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we, wanneer het gaat over verantwoordelijk marktgedrag, goed onderweg zijn, maar dat het eindstation vooralsnog niet in zicht is. Of zoals Blokland zelf zegt: “Nee, we zijn heel goed uit de startblokken gekomen. We hebben grote stappen gemaakt onderweg, maar voorlopig is het nog nodig dat we ons appèl doen. Dan gaat Nederland er een stuk beter uitzien.”

Reageren op deze podcast? Dat kan hieronder!

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita
8 aug

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd Doelstellingen Participatiewet nauwelijks behaald
5 aug

Overgangsregeling Oekraïners op arbeidsmarkt verlengd

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean TASKI lanceert ULTIMAXX robot assortiment
2 aug

TASKI Ultimaxx Demodag bij Haagclean

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt
1 aug

Fulin Robots met Pudu CC1 nieuwe toetreder schoonmaakmarkt

Inspirerend VSR Zomerevent zonder zonnestralen
1 aug

VSR Zomerevent op 7 september in teken van innovatie

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Masterclass contractwisselingen in de schoonmaak – 29 september 2022

Van onze partner The Legal Company

Masterclass contractwisseling in de schoonmaak – 29 september 2022

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Van onze partner The Legal Company

Masterclass: Werken met flexibele arbeidskrachten en ZZP’ers

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Accutechnologie neemt een vlucht: Nieuwe kansen bij Makita

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2022 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren