• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

OSB zeilt scherp aan de wind

Artikelen Schoonmakend Nederland 21 juni 2011

OSB zeilt scherp aan de wind

Op 16 juni jl. kwamen meer dan 100 OSB-leden bijeen voor de Algemene Leden Vergadering en om 30-jaar OSB te vieren. Als locatie was gekozen WaterGoed te Valburg en inderdaad, het hemelwater daalde overvloedig op de locatie neer. De agenda beloofde veel goeds. Meer informatie over het hoe en wat van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en een update over het OSB-Keurmerk. Dat laatste mogen we zo langzamerhand toch wel gaan typeren als de Holy Grail van het OSB. 

 
Na ontvangen te zijn door een stadsomroeper en de altijd enthousiaste voorzitter Hans Simons werd snel afscheid genomen van de meegekomen partners die mochten kiezen voor creabea of quadrijden. In zijn openingswoord stelde de voorzitter tevreden vast dat het de schoonmaak gelukt is om meer in het brandpunt van de maatschappelijke belangstelling te komen, dat er nu oog is voor een faire honorering en, last but not least, de totstandkoming van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Een uniek document, niet tot stand gekomen door OSB zelf maar als gezamenlijk initiatief van opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs. Simons hamerde erop dat het van cruciaal belang is dat schoonmaakbedrijven met opdrachtgevers praten over de Code. En om de roep van de Code meer kracht bij te zetten mogen we de komende periode van OSB PR vuurwerk verwachten. Actief zullen facility managers benaderd worden en zal OSB zelfs te horen zijn op BNR en Radio 1.           
 
Plichtplegingen
Uiteraard ontkomen we niet aan de nodige plichtplegingen. Zoals daar zijn het benoemen van twee nieuwe leden in het bestuur te weten de heer Bart de Vringer (ISS) en Peter van Montfort (Vebego). Helaas kon de Vringer niet aanwezig zijn dus zijn introductie hebben we moeten missen. Een andere ontbrekende was good-old penningmeester Frie van Hulten. Jammer, want deze van-huis-uit accountant maakt altijd een leuke voorstelling van de presentatie van de jaarcijfers. Zoals alleen een accountant dat kan. Maar OSB-directeur Rob Bongenaar nam de rol met verve over en slaagt hiervoor met vlag en wimpel. Niet zo moeilijk trouwens want OSB is financieel gezien zo solide als een brok graniet.  
 
Uur U: Code en Keurmerk
En dan het uur U met de agendapunten Code en Keurmerk waarvoor iedereen uiteraard gekomen is. We noemen ze maar in één adem omdat OSB de Code nadrukkelijk gaat imbedden in het nog te introduceren OSB-Keurmerk.    
 
Code
OSB- man Jan Kerstens en Bert Wernke (Nederrijn Groep) houden een korte presentatie en tonen een film over de Code. U kunt er ook alles over lezen op onze site. Deze Code is absoluut  verplichte kost voor iedereen die de branche een warm hart toedraagt. In essentie draait de Code om verandering van gedrag, faire prijzen en goede condities (respect). De Code is een moreel appel aan opdrachtnemers en opdrachtgevers de zaken anders aan te pakken. Opdrachtgevers moeten sturen op kwaliteit, opdrachtnemers moeten de spelregels naleven en intermediairs moeten transparantie betrachten.  Kerstens en Wernke benadrukken, evenals de voorzitter, dat het van groot belang is dat de OSB-leden hun opdrachtgevers bekend maken met de Code. Ook hun draagvlak is dringend nodig!
Duidelijk mag zijn dat de Code een eerste stap is en dat er nog vele haken en ogen aan het vervolg zit. De lakmoesproeven moeten nog komen. Ook nu de Code geschreven is blijft de Code Commissie in stand om toezicht uit te oefenen op naleving. Hoe dit allemaal vorm moet krijgen is nog niet uitgekristalliseerd maar te denken valt aan een Ombudsman-achtige orgaan dat op basis van meldingen van klokkenluiders verdachte zaken gaat onderzoeken. Mogelijk gevolgd door “naming and shaming”. Een en ander gebaseerd op zorgvuldige procedures. Waar en hoe? We wachten het af. Maar op Clean Totaal is daar zeker een plekje voor vrij te maken.   

 

         

Keurmerk
Daarna is het de beurt aan de immer rustig ogende Erwin Lokkerbol, de extern aangetrokken projectleider van Bureau 12 die het Keurmerk dossier onder zijn hoede heeft. Hoe staat het er nu voor met het Keurmerk sinds dit juni vorig jaar officieel op de agenda kwam?

Kort samengevat zal het OSB-Keurmerk bestaan uit 3 inhoudelijke elementen:

  • Huidige OSB lidmaatschapseisen 
  • NEN 4400-1 (adminstratief/financiële richtlijnen) 
  • Code Verantwoordelijk Marktgedrag

In december, tijdens de volgende ALV, moet een concreet inhoudelijk voorstel ter goedkeuring aangeboden worden aan de leden. Intentie is om de leden niet op te zadelen met dikke handboeken maar wel zoveel mogelijk aan te haken bij bestaande normeringen zoals bijvoorbeeld NEN 4400-1 die ook gehanteerd wordt door de Uitzendbranche (ABU). Succes van een Keurmerk staat of valt met naleving. Voor controle zal een externe partij gezocht moeten worden, de slager kan en mag natuurlijk niet zijn eigen vlees keuren. Verwacht wordt dat leden met Keurmerk door de fiscus vriendelijker behandeld zullen worden omdat ze bijvoorbeeld reeds voldoen aan NEN 4400-1. De ABU heeft inmiddels een convenant gesloten met de fiscus voor haar aangesloten leden. De zaal reageert merkbaar op dit bericht. Dit item scoort! Qua tijdslijn moet het Keurmerk december 2011 goedgekeurd worden door de leden waarna implementatie gedurende 2012 haar beslag moet vinden. Daarna is het vanaf 2013 full swing. De komende 6 maanden zijn dus cruciaal voor Lokkerbol en de zijnen. Gelukkig, stelt Lokkerbol , voldoet 80% van de leden al aan 90% van de regels.   

 
Eind goed, meer dan goed!
Zoals iedere goede vergadering loop ook deze OSB vergadering uit en de geuren van de BBQ worden door de hongerig geworden leden dankbaar opgesnoven. Maar het beste is voor het laatst bewaard: Cabaretier Marcel Stevens bestijgt het podium, doet zijn relaas van de middag en speelt opnieuw de zaal plat. Want, Hans Simons, het is toch zo dat OSB pas de laatste twee jaar draait als een tiet en de 28 jaar daarvoor eigenlijk niemand weet wat er gebeurd is? Na een overheerlijke dis met grote porties worden we ’s avonds nog getrakteerd op een speciaal optreden van Esther Nijhoven, finaliste van de Voice of Holland. En ja, OSB-leden kunnen zeker goed eten, dansen en feesten. Al met al een zeer geslaagde dag!

 

Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

 

           
     
 
      
 
 
            
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren